Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bastips tack, 50L

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bastips tack, 50L

Tjenare!

Har gått och köpt mig en Golf 4 Variant -05a som jag behöver köpa mig en bas eller två till.

Har kollat lite på hur mycket utrymme jag kan avvara och kommit fram till att den färdiga volymen blir 50L ganska så exakt.

Drivmedel till kommande element är ett Genesis Miniblock, iaf till att börja med (har man ingen koll på vad det är för slutsteg kanske man inte ska tipsa i denna tråd).

Vad villl jag då få ut av det hela, vi säger såhär:
    Välljud, nja... Basknarkare, mjo... Knäcka rutor, pfft... Stampa takten som fan, hell yeah!!

Lådan kommer bli ganska grund så 3meter port går ganska fetbort. inget får byggas utåt så stora långa portar äter snabbt upp min volym.

Storlek, max 12"

Pris, bra grejer kostar pengar, det vet jag om...

Återförsäljare får mer än gärna komma med förslag, om inte här i tråden så i pm.

Re: Bastips tack, 50L

Du får nog allt ge en maxsumma för elementen.
    Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Varför, jag skrev ju att jag vet att det är dyrt om man vill ha bra prylar.
      Som jag ser det så är det väl egentligen slutsteget som sätter begränsningarna i detta fallet.

Comment

Utifrån det så skulle jag tipsa om Gladen Zero 10, men att utnyttja utrymmet till två slutna 20liters-lådor.
        Ett element jag kikat på men inte kände att jag hade råd, men här fanns ju inga begränsningar, så ta två.
        Parallellkopplade då till 2ohm för att utnyttja de frustande 250-watten du får ur Miniblocken.

http://www.pmshopen.se/gladen-zero-10-pro/752-0
        Last edited by tvett; July 4, 2015, 02:35.
        Jonas, Umeå

Comment

OK så det är ditt bästa tips på en bra stampataktenbas?
          Skulle mycket väl kunna köpa dessa men jag tror ärligt talat inte att jag har roligare med dessa än ett par för halva pengen, kringutrustningen räcker ju inte till!

Vet inte om du bara är intresserad av vad som sitter på kontot eller om du på ett genuint sätt verkligen tycker att dessa är the shit för mitt behov, jag får för mig att det är det förstnämnda.

Comment

Så genuint otrevlig du är.
            Jonas, Umeå

Comment

Det skulle jag nog inte vilja påstå.
              Men att tipsa på det sätt du gjort får mig att fundera på vad du är ute efter, det är ju inte direkt en rimlig combo, eller?

För att återgå till min fråga, är det någon som har några vettiga tips som matchar mitt önskemål och mitt slutsteg?

Comment

han frågade ju bara om budget? mtx jackhammer duger la väl.... utan budget kan man ju tipsa om vad som helst. i am just saying

Comment

JL Audio 8w7 är trevlig

Comment

Ville, hur bra funkar en jackhammer till ett miniblock?

Comment

JL skulle dock kunna vara ett alternativ, men frågan är om det räcker åt mig, känns som jag söker något som pumpar lite mer så att säga.

Tack för ett vettigt förslag dock!

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                        Ville, hur bra funkar en jackhammer till ett miniblock?
                        jag var sarkastisk! sluta va så otrevlig

Comment

Portat är oftast det självklara valet i såna fall, men jag kommer aldrig rekommendera portat om inte den som frågar har en väldigt begränsad budget. Någon som använder ett Miniblock (7-8kkr) till basen faller inte under den kategorin och alltså faller jag tillbaka till portat för kvalitet. Men då vi har begränsat med effekt så bör man titta på hög känslighet. Det TS behöver är ett element/två element med hög känslighet som ger 2 ohm för att maximera det dyra, men svaga, slutsteget.

Så. Jag rekommenderade TS 2st Gladen Zero 10 Pro. 90dB känslighet /element, 40liter total låda. Element som tillsammans kostar ungefär lika mycket som slutsteget i fråga, dvs inte helt otänkbart, budgeten är trots allt fortfarande hemlig av någon paranoid anledning.

Jag hoppas att fler får lust att tipsa TS om element, jag tror ville91 tappade lusten han med.
                          Jonas, Umeå

Comment

du har ju annars 12w3 men tror en 8w7 skulle räcka och köra portat.

Comment

Originally posted by ville91 View Post
                              jag var sarkastisk! sluta va så otrevlig
                              Det var bara en fråga, inget otrevligt utan en helt ärlig fråga.

Comment

Working...
                              X