Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med slutsteg

Tjena!

Har köpt en bas och ett framsystem Dls ultimate up5i & DLS reference rw10i.

Tänkte köra båda två på samma steg & undrar om det passar till ett Hertz HCP4D.

Framsystemet har 120w RMS, betyder det att det är 60 watt på varje kanal, d.v.s. 60 watt på varje kanal?

Och hur blir det med tanke på att basen är 2ohm & framsystemet 4ohm?

Tack på förhand

Re: Hjälp med slutsteg

Hej,

Om framsystemet är märkt med 120Wrms så är det hur mycket de tål per kanal kontinuerligt. Du ska dock inte stirra dig blind på stegets effekt i jämförelse med vad högtalarna tål.
    Framsystemet har 89dBs känslighet, så stegets 85 watt kommer kunna kräma på till ca 109dB om jag inte räknat fel. Kommer du vilja spela högre än så?

Tyvärr så klarar inte HCP4D en 2ohm bas i bryggat läge, vad jag kan läsa mig till.
    Du skriver inte vad du har för bas, är det för sent att ändra till en 4ohm bas? Är det dubbla 4ohm spolar?
    Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Tack för svaret!

Basen är en DLS Reference rw10i http://dbakuten.se/bilstereo/varumar...ference-rw10i/

Tror tyvärr det är för sent att ändra till 4ohms då jag beställde igår(om de skickar på helger). Attans, borde läst på mer innan!

Ska försöka se om jag hittar något 1ohms stabilt, eller är det ovanligt?

Comment

Vad ska du använda för huvudenhet? Någon med aktiv delning för framsystem och tidskomp?
        Isf använd 4 kanaler till framsystemet och köp ett dedikerat potent monosteg som HCP1D från samma serie.

Om du inte har aktiv delning är det ingen mening att driva diskant och midbas på separata kanaler, då det inte är mer ström du behöver för att spela starkare, utan högre spänningssving. Biamp har inga fördelar i 99 fall av 100 om man inte delar aktivt.
        Då är det bättre att använda de två kvarvarande kanalerna till bakkanaler.

Basen verkar ha endast en spole, på 2ohm nominellt. Alltså behöver du ett steg som specas i 2ohm nominellt. Nu vet jag inget om vilka hemska impedansdippar den där basen kan få, men du ska nog inte behöva ett steg som är specat till 1ohm nominellt / 1ohm stabilt...
        Det som händer när man bryggar ett tvåkanalssteg är att varje kanal ser halva lasten, så om basen är på 2ohm så ser varje kanal 1ohm, typ.
        Om du köper ett monosteg specat till 2 ohm så är det ju lugnt.
        Last edited by tvett; June 27, 2015, 23:43.
        Jonas, Umeå

Comment

Har just nu en http://dbakuten.se/bilstereo/bilster..._grp-s1%2F1758

Den följde med i bilköpet och tänkte köra på den tillsvidare.

Comment

Så basen fungerar i ett steg som inte är 1ohm stabilt? Men det kan finnas risk för att förstöra sakerna? Verkar inte finnas många 4-kanals steg som är 1ohm stabila. Ska se om paketet skickats iväg, annars kanske jag kan ta bort basen

Comment

Ok. Hmm. Jag läser specen för den HUn och den verkar bara ha ett par lågnivåutgångar? Hur tänkte du koppla in slutsteget?
              Om det är så att det bara finns ett par finns det en risk att de är enbart för sub.
              Om du kan få fullregister så splittar du signalen in till steget och gör delningarna mellan frontar och sub där, tyvärr innebär det att den bryggade kanalen måste jobba med en stereosignal med olika info i höger/vänster, men den kommer summera det.
              Om du HUn endast har sub på lågnivå så blir det att använda högnivåingångarna på steget för att driva framsystemet. Skulle nog råda dig att uppgradera HU rätt snart ändå.

Du har alltid rätt att ångra köpet, dvs skicka tillbaka basen och byta den mot en annan.
              Men förmodligen hinner du nog stoppa dem från att skicka den redan nu. Beställde du innan kl 14 på fredagen?

Du kan ju även köpa en till likadan bas och driva dem på varsin kanal, om du har plats för en till låda? Kan
              Jonas, Umeå

Comment

Originally posted by Nawllets View Post
                Så basen fungerar i ett steg som inte är 1ohm stabilt? Men det kan finnas risk för att förstöra sakerna? Verkar inte finnas många 4-kanals steg som är 1ohm stabila. Ska se om paketet skickats iväg, annars kanske jag kan ta bort basen
                En 2ohm bas funkar på att driva på en kanal på ett steg som är specat till 2ohm per kanal. Du kan inte använda en 2ohm bas på ett bryggat steg som är specat till lägst 2 ohm per kanal.
                Jonas, Umeå

Comment

Om jag köper en likadan bas menar du att jag ska köra de på varsin kanal på ett 4-kanaligt? Beställde sent på fredagen så går nog att plocka bort basen och lägga till något annat.

HU = huvudenhet/stero?

Comment

Originally posted by tvett View Post
                    En 2ohm bas funkar på att driva på en kanal på ett steg som är specat till 2ohm per kanal. Du kan inte använda en 2ohm bas på ett bryggat steg som är specat till lägst 2 ohm per kanal.
                    Spelar basen sämre om man inte bryggar?

Comment

Om du köper en till likadan bas så kommer du kunna driva dem på varsin kanal, alltså utnyttja 2x145Wrms. Du kommer alltså få ut lika mycket effekt som om du drev en 4ohm bas i bryggat läge (1x290Wrms). Men du kommer få mer konyta, dvs mer pumpvolym, teoretiskt kunna spela 3dB högre, men framför allt dubblera effekttåligheten på systemet. Den där basen klarar 250Wrms ensam.

Du kan ju även välja att använda 3 kanaler på steget, vilket "om man inte bryggar" innebär. Det skulle ge 145Wrms i 2ohm till basen. Kan ju vara en början, så köper du en till bas sen till den kvarvarande kanalen när du vill bröla på mer.

HU betyder huvudenheten, precis.
                      Last edited by tvett; June 28, 2015, 00:13.
                      Jonas, Umeå

Comment

Ska försöka att byta bas om det går, vill helst köra på en bas. Har en 940 sedan & tänkte spela in genom skidluckan. Om det är för sent med basen så fungerar alltså det där Hertz steget?

Comment

Vet inte riktigt vad du menar med "fungerar". Jag har skrivit att du kan driva en 2ohm bas på ett steg som specar 2ohm på en kanal. Hertz-steget specar 145Wrms per kanal i 2ohm.
                          Du kommer alltså kunna koppla in basen på ett sätt som inte bränner steget. Om du kommer tycka att effekten som det ger räcker för basen kan jag inte svara på.

Hur du ska koppla HU till slutsteg är ett större problem. Kan du kolla i manualen om lågnivåutgången är valbar fullregister eller sub? Borde vara så då det är en Sony.
                          Jonas, Umeå

Comment

Eventuellt ta den här basen http://dbakuten.se/bilstereo/varumar...?l=9644&s=9644

och köra på ett http://dbakuten.se/bilstereo/slutste...&l=9644&s=9644

& samma framsystem

Comment

Får kika i manualen när jag kommer hem. Vet att killen som hade bilen innan mig hade en fet baslåda med steg inkopplat till samma stereo, men jag ska titta efter som sagt. Får väl köpa mig en ny hu annars

Comment

Working...
                              X