Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Hjälp med slutsteg

Killen som hade bilen innan drev framhögtalarna på HUns steg? Som sagt, med den där stereon kommer du nog få välja på att driva slutsteget till framsystemet på högnivå, eller göra all delning på själva slutsteget.

Att spela in i kupen genom en skidlucka hindrar inte att använda två basar. Du kan bygga en låda som spelar dem båda mot hålet, skulle nog passa väldigt bra i en 940. Basarna behöver ju bara 20l slutet var. Du kan sätta två basar i samma låda, precis bredvid varandra, med en tätande ram runt, som denna (ensamma):

Last edited by tvett; June 28, 2015, 00:43.
    Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Jo, en sak. Om du ska driva DLS-basen på en ensam kanal på Hertz-steget så blir det att välja antingen höger eller vänster signal från fullregistersignalen från HU, ifall du ska driva framsystemet med lågnivå med.
      Om du styr med högnivå till framsystemet och kör lågnivån som "sub" så kommer den förmodligen vara monomixad.
      Jonas, Umeå

Comment

Jo, en sak. Om du ska driva DLS-basen på en ensam kanal på Hertz-steget så blir det att välja antingen höger eller vänster signal från fullregistersignalen från HU, ifall du ska driva framsystemet med lågnivå med.
        Om du styr med högnivå till framsystemet och kör lågnivån som "sub" så kommer den förmodligen vara monomixad.
        Jonas, Umeå

Comment

Du har nog rätt i att det är bättre att köpa en till bas. De skulle ungefär bli samma pris som att hitta en annan bas med samma Wrms(eftersom den här var nedsatt). Ska ramen vara tät emot väggen/baksätet?

Comment

Tättätt. Du vill ha in trycket i kupén.
            Ser din 940 ut som nedan, med två åsar på ryggstödet bakåt och en liten lucka?

Då så du får kapa ur för åsarna, borde inte vara något problem. Då basarna har 151mm inbyggnadsdjup så borde du kunna få till en låda som inte sticker ut så mycket där golvet går ner runt bensintanken. Det är enklaste sättet att bygga lådan. Men om jag hade byggt lådan så hade jag gjort två separata volymer, med basarna spelande inåt till ett utrymmen som leder till kupen. Då kan du flasha upp bagaget genom att sätta ett fönster i tjockt plexi i mittendelen, så man ser basarna spela bakifrån med.

Last edited by tvett; June 28, 2015, 01:14.
            Jonas, Umeå

Comment

Bagaget ser ut ungefär sådär ja

Förresten, går det att driva framsystemet på ett slutsteg med 4x200 rms(4ohm) eller kommer nåt att brinna då?

Comment

Vad sa jag i mitt första inlägg? Du ska inte stirra dig blind på effektangivelserna.
                Tänk på det såhär, brinner man upp för att man äger en Bugatti Veyron i Sverige där man inte får köra över 120?

Framsystemet klarar av 120Wrms, då spelar du 110dB om man ska tro känsligheten i specarna. Att slutsteget klarar att leverera mer är en säkerhet, inte en risk. Det är större chans att man spelar sönder saker med för små steg då de går till klippning.

Såhär räknar jag på dBn, om jag har fel får någon rätta mig. 89dB vid 1W (eller 2.83V? det sägs inte, låt oss anta 1W). En dubblering av effekten ger 3dB.
                2^0=1W => 89+3*0=89dB
                2^1=2W => 89+3*1=92dB
                2^7=128W => 89+3*7=110dB
                Last edited by tvett; June 28, 2015, 01:30.
                Jonas, Umeå

Comment

Originally posted by tvett View Post
                  Om framsystemet är märkt med 120Wrms så är det hur mycket de tål per kanal kontinuerligt. Du ska dock inte stirra dig blind på stegets effekt i jämförelse med vad högtalarna tål.
                  Framsystemet har 89dBs känslighet, så stegets 85 watt kommer kunna kräma på till ca 109dB om jag inte räknat fel.
                  hehe.. förlåt

Comment

85W ger med noggrannare uträkning 108dB, inte 109dB.
                    Men, vilket är troligt att man istället menar 89dB/2.83V 1m, då blir det annorlunda.
                    2.83V är 1W vid 8ohm. Vid 4ohm är det 2W, 3dB lägre effektivitet än jag räknat med i exemplen.

Så med Hertz-steget och DLS-systemet kommer du kunna spela ca 105dB vid 1m från högtalaren, kupéns bidrag inte medräknat.
                    (Detta är även anledningen till att mitt Gladen-system på 3ohm anger 92dBs känslighet, något som först ser väldigt högt ut, men alltså är 92dB/2.5W, vilket jag får till att motsvara 90.5dB/2.83V vid 4ohm). Klockan är 2^1 på natten, man ska inte göra matte då.

Oavsett blir det nog väldigt bra till slut, bara du köper en till sån där bas och investerar i ny huvudenhet, eller åtminstone drar 4ch lågnivå kabel redan från början.
                    Last edited by tvett; June 28, 2015, 01:54.
                    Jonas, Umeå

Comment

Finns det någon HU du kan rekommendera?

Comment

Nu är jag inte så insatt i produkter, men vad jag förstått så är Alpine väldigt prisvärda när det gäller att ge möjligheter till tidskompensering etc. för 2800kr:
                        http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine...8bt-nyhet.html

För lite mindre pengar, 1800kr, får du motsvarande den jag har, (som självklart var dyrare när jag köpte den förra modellen) , men den saknar tidskomp dock:
                        http://www.netonnet.se/art/ljudbild/...t/217001.9094/

Vi får vänta tills folk här vaknar, så kommer det nog mer tips. Godnatt!
                        Last edited by tvett; June 28, 2015, 02:01.
                        Jonas, Umeå

Comment

Ska kika på de där, tack för alla tips!

Är det viktigt med dämpull i baslådan förresten?

Comment

Ja.

... är det korta svaret.
                            Jonas, Umeå

Comment

Originally posted by tvett View Post
                              Du kan bygga en låda som spelar dem båda mot hålet

?

Comment

Vet inte vad frågan är? Att ersätta det ensamma elementet i bilden nedan, som postades tidigare, med två element är en smal sak. Det viktiga är formen på lådan, vilket iofs bilden i sig inte visade så bra, med all misspassning av bitarna. Men du ska väl bygga slutet ändå? Basen är rekommenderad till 20l slutet var.

Men som sagt, jag hade byggt lådan som två separata volymer. Då jag ändå inte lycka somna så ritade jag en skiss. Utrymmet i mitten måste vara brett nog för att kunna montera basen, den gråa triangeln. För att kunna göra lådan så grund som möjligt föreslår jag att man sneddar väggen mot ryggstödet. Lådan kan byggas på ett enkelt sätt genom att kapa 4st likadana skivor med sned kant, två ändar och två bafflar som får elementhål i rätt storlek. Medan dessa bafflar är lösa borras hål för skruvar, antingen smala guidehål för träskruv, eller så pressar du i muttrar. Dessa 4 skivor limmas och skruvas på en botten som är lite extra lång så att den sticker utanför den sneda kanten, sedan på med en topp. Den extra långa botten kapas till samma vinkel som sidorna, samma sak med toppen. Sedan på med en framsida, skruva någon guideskruvar och rita av bakifrån var hålet framåt ska vara. Efter det kan baksida limmas och skruvas på plats. Vid det här laget bör terminalerna monteras och lödas med kabel, var beror på var slutsteget ska sitta. Jag hade satt det på på ena sidan, varför terminalerna kanske sätts bäst ovanpå. När allt inuti lådan är klart så kapas framsidan ur efter den ritade markeringen och limmas fast med samma guidehål, och sen dit en extra ram som når fram till baksätet.
                                Om man vill staga lådan, tex om man kör i tunnare mdf, så gör man två extra skivor med sned kant som får samma cirkel eller större som bafflarna utkapad, dessa sätts sedan mitt emellan baffel och ände.

Typ.

Attached Files
                                Last edited by tvett; June 28, 2015, 04:09.
                                Jonas, Umeå

Comment

Working...
                                X