Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inspelning av högtalare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inspelning av högtalare

När man, jag, skall spela in ett par högtalare (i detta fallet bredbandare). Är det rosa brus? Vitt brus? Bassignaler?
    Då jag antar att det är mekaniken man vill mjuka upp låter det i mina öron som om låga frekvenser vore bäst. Men samtidigt spelar ju vitt brus alla frekvenser lika mycket.
    Skall man spela dom i openair eller en låda?

Re: Inspelning av högtalare

Vanlig musik, då har du alla frekvenser och olika duty på dessa.
    Ett ensamt baselement kan man spela i open air för att slippa höra det, men man får vara försiktig med att inte skruva upp volymen för mycket, slaget tar snabbt slut i open air.
    Om du har två element med lådor, eller diskanter, så sätt dem ur fas och rikta dem mot varandra.
    Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Brukar köra en mix av baston och rosabrus.
      Bruset är förrädiskt dock, då man tycker det "låter lagom" med volym X, men så visar det sig att pga lägre återgivning i de lägre frekvenserna - men bibehållen effekt av förstärkaren - hopparn konen hejvillt. Upptäckte detta så sent som för ett par dagar sedan på en 18"...

Jag skulle rekomendera att lira ton, prova typ 20-40hz. Sedan ställ volymen efter att du är trygg med att elementet inte slår för mkt.
      Sedan bygg en spellista med 1x rosa brus och den här tonen. Låt listan gå på repeat.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Jag kör oldschool, Bilstereotidningens test CD, på repeat.
        Vitt brus är ju lika mycket av alla frekvenser, till skillnad mot rosa brus som är frekvenssvep.
        Musik blir ju beroende på val av låt och visst skulle man kunna välja ett basspår.
        Bredbandarna sitter monterade i en 10-15 liters låda med lite dämpull, spelandes ur fas.

Comment

Working...
        X