Announcement

Collapse
No announcement yet.

Installation i VW Passat V6 Syncro -98

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Installation i VW Passat V6 Syncro -98

Hej gott folk.
    Nu är jag reggad och slänger iväg min första fråga.
    Jag har pysslat en hel del med bilstereo i mina yngre dagar men nu har jag växt ifrån att det ska vibrera i grannkommunen när jag drar igång stereon.
    Nä min fråga är ganska basic men jag vill ändå fråga bättre vetande.

Bilen i fråga: VW Passat V6 Syncro -98
    Huvudenhet: JVC KD-X320BT
    Högtalare: 2 styck GAS Beat 54 samt 2 styck Gas Beat 64.
    Slutsteg: Pioneer GM-X334

Detta ska in i Passaten på lämpligast vis.
    Frågorna är som följer:
    - Var ska jag placera högtalarna? 5,25 eller 6,5 fram eller tvärtom?
    - Ska jag driva 5,25 eller 6,25 på slutsteget eller alla fyra? Eller ska jag koppla något par på HU:n?
    - Vilka inställningar ska jag lämpligtvis ha (eller iaf börja med) på slutsteget? 2 vs. 4 kanaler, 2 vs. 4 Ohm, dB level, freq, gain.

Värt att nämna är att det jag eftersträvar är ett rent ljud. Lite dov bas är givetvis önskvärt men inte på bekostnad av rent ljud.
    Om det är av någon vikt så lyssnas det mycket på ex. Metallica, Slipknot, Rammstein, Florence + The Machine, The Kristet Utseende.

Jag tackar och bockar på förhand!

Specar för att ni ska slippa googla på allt:
    JVC KD-X320BT:
    http://www.jvc.net/au/car_audio/cd_r...0bt/index.html
    Pioneer GM-X334:
    http://www.pioneerelectronics.com/PU...ifiers/GM-X334
    GAS Beat 54:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-beat-525tum.html
    GAS Beat 64:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-beat-65tum.html

Re: Installation i VW Passat V6 Syncro -98

6,5orna sätter du fram, (satsa på dig själv som förare när det gäller ljudet. det är ju du som är i bilen mestadels av tiden) slutsteg är ju alltid bra då en stereo inte lämnar några hiskerliga krafter..bakhögtalare sätter du inte om du vill vara snäll mot baksätes passagerarna om du har såna ofta..annars så lär dom höra ljudet framifrån iaf..

Comment

Originally posted by Andyah View Post
      6,5orna sätter du fram, (satsa på dig själv som förare när det gäller ljudet. det är ju du som är i bilen mestadels av tiden) slutsteg är ju alltid bra då en stereo inte lämnar några hiskerliga krafter..bakhögtalare sätter du inte om du vill vara snäll mot baksätes passagerarna om du har såna ofta..annars så lär dom höra ljudet framifrån iaf..
      Nä passagerare är inte så vanligt förekommande. Men då kommer följdfrågan, var ska jag placera 5.25.orna? Ska jag bygga in dom i kickpanelerna då eller göra något annat spännande,

Comment

Har du redan alla grejjorna eller är det en lista för önskas-inköpas?

Givet att du har alla grejjorna och inte är intresserad av att engagera sig i produktförändringar är följande det bästa du kan göra av situationen:

Huvudenheten driver 5.25". Montera Bak.
        Slutsteget bryggas från 4 till 2ch. Dessa går till 6.5" fram.

Till inställningar på slutsteget:
        Bassboost: 0.

Gain: sätt stereon på lagom volym (med 5.25 inkopplade) och lyssna in så att de spelar ungefär lika högt när du sitter i bilen). Ratta gain på steget tills du är nöjd.
        Om steget har ett HP (high pass) filter ska du skruva upp det en smula, återigen, det kommer ta bort den lägsta basen - men oxå skydda högtalarna från att inte slå igenom lika lätt, och gå sönder.
        Ställ in det så här: Skruva upp HP filtret HÖGT. Sätt på hög volym med lite bastung musik, sedan skruvar du långsamt ner filtret så att mer och mer bas kommer, när du tycker att högtalaren börjar "få så mycket den klarar", stannar du där.
        Om din huvudenhet har inbyggt filter, är det klokt att sätta det på ca 60-80hz för att skydda 5.25".

/ Surk
        Last edited by zrken; June 20, 2015, 10:22.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
          Har du redan alla grejjorna eller är det en lista för önskas-inköpas?

Givet att du har alla grejjorna och inte är intresserad av att engagera sig i produktförändringar är följande det bästa du kan göra av situationen:

Huvudenheten driver 5.25". Montera Bak.
          Slutsteget bryggas från 4 till 2ch. Dessa går till 6.5" fram.

Till inställningar på slutsteget:
          Bassboost: 0.

Gain: sätt stereon på lagom volym (med 5.25 inkopplade) och lyssna in så att de spelar ungefär lika högt när du sitter i bilen). Ratta gain på steget tills du är nöjd.
          Om steget har ett HP (high pass) filter ska du skruva upp det en smula, återigen, det kommer ta bort den lägsta basen - men oxå skydda högtalarna från att inte slå igenom lika lätt, och gå sönder.
          Ställ in det så här: Skruva upp HP filtret HÖGT. Sätt på hög volym med lite bastung musik, sedan skruvar du långsamt ner filtret så att mer och mer bas kommer, när du tycker att högtalaren börjar "få så mycket den klarar", stannar du där.
          Om din huvudenhet har inbyggt filter, är det klokt att sätta det på ca 60-80hz för att skydda 5.25".

/ Surk
          Tackar för en väl detaljerad instruktion. Detta är saker som jag har hemma. Behövde egentligen bara en HU men fick tag på ett paket med HU, 5,25r och 6,5r till en löjligt billig peng. Och steget är ett gammalt som jag har liggandes.
          Tanken är väl att göra det lite vassare framöver men nu i semesterperioden så finns inte ekonomin till det tyvärr.

Men jag kan ju passa på att driva frågan vidare.
          När det nu blir tid för utökning så har jag gått i tankarna kring 2 st 10". Det jag efterlyser är den lite snabbare och snärtigare basen. Samt att lådorna ska vara så små som fysiskt möjligt. Vad tror ni om GAS Silver 10" kan dom vara något att ha? Samt, vilket steg kan vara lämpligt för att driva dom?
          Ha nu i åtanke att det handlar om en slit-å-släng bil, jag har inte för avsikt att tävla eller styla på något vis, så prisklass för bas+steg liggen mellan 0 - 3000.

Comment

Working...
          X