Announcement

Collapse
No announcement yet.

ang. sub o slutsteg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ang. sub o slutsteg?

Har precis monterat en jl audio 6,5" sub i bilen.
    Wrms är 150.
    Använder ett slusteg på 90 wrms i 2 ohm och 60 wrms i 4 ohm. Max output är 400watt.

Min fråga är: hur gör jag här vid inställning av steget. Ska man gå på max output och ställa in steget så man inte kommer över de 150w som basen klarar, eller går man på wrms på både steg och sub?
    Hoppas ni förstår hur jag menar

Re: ang. sub o slutsteg?

Nivån du kan justera på steget reglerar bara ingångsnivån i steget och påverkar ej effekten.
    Det du gör är att ställa in nivån så basen blir "lagom hög" i förhållande till det övriga systemet.
    Det som knäcker en högtalare är tvärtemot vad man kan tro för lite effekt! Dvs man försöker spela högre än vad steget klarar att leverera och steget lämnar oren signal som "bränner" basen.
    Ska du spela sönder den med för mkt effekt går det åt MYCKET..
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Okej, men om jag förstår dig rätt så menar du;
      Har jag ett slutsteg som levererar 90wrms och max output är 400w så skulle jag kunna dra upp steget till max, eftersom suben klarar av 150wrms? Eller fattar jag fel?

Comment

90Wrms och 400Wmax är inte olika lägen på volymratten, båda handlar om maximal prestanda. Skillnaden ligger i att signalen är en växelspänning, där toppen av spänningen ger "400Wmax" och i förenklade ordalag, arean under ger "90Wrms. Men tycker det var lite väl stor skillnad på dem, är det ett tvåkanalssteg?

Jag skulle säga att det bara är att koppla in och köra, men det är svårt att säga när du varken har skrivit ut vad det är för bas eller slutsteg.

Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Originally posted by TommyGoran View Post
          Okej, men om jag förstår dig rätt så menar du;
          Har jag ett slutsteg som levererar 90wrms och max output är 400w så skulle jag kunna dra upp steget till max, eftersom suben klarar av 150wrms? Eller fattar jag fel?
          Skit i effektspecen!
          En spec är en spec och långt ifrån verkligheten och dessutom är inte musik linjärt.

Justera ingångsnivån så basen spelar lagom mkt i förhållande till resten av systemet.
          (Hur mycket du behöver vrida upp/ner för att det skall bli lagom är lika svårt att sia i som hur mkt du måste trycka på gaspedalen för att köra i 90km/h utan att testa...)
          Last edited by joj; June 10, 2015, 16:58.
          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Om elementet tål 150wrms och steget kan ge 60wrms så betyder det ju egentligen att elementet klarar mer effekt än vad steget du har ger...
            Men som sagt gainen justerar du så att basen spelar lagom högt i förhållande till övriga högtalarna.
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Working...
            X