Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS Reference MW10D - Bästa lådval

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DLS Reference MW10D - Bästa lådval

Hej

Har ett par MW10D som sambon vill använda i sin bil, bilen är en Bmw -02 och är utav modellen Coupe.

Ide'n jag har är att låta elementen spela framåt mot ryggstödet, då specifikt in i kupe'n genom skidlucka/armstödet i ryggstödet.

Det jag skulle vilja bolla med er lite är över valet av lådtyp, vad kan ni ha för förslag ang vilken typ av låda som lämpar sig bäst denna setup..steget som kommer spöa på dessa basar är ett Dls Ultimate A6.

//Antee

Re: DLS Reference MW10D - Bästa lådval

Data på elementen ska finnas som bifogad fil (tror jag)
    Attached Files

Comment

DLS egna lådförslag brukar vara lämpliga att följa
      Du har ett där i dokumentet
      Samma som här:
      http://dls.se/econtent/files/145/man_mw10d_12d_eng.pdf
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Ok tänkte mest på själva lösningen med att låta dom spela framåt genom luckan..tankar om det?

Comment

Får jag föreslå en låda med gemensam kavitet, där basarna sitter mot varandra i en v-baffel som sluter an mot skidluckan. Hade jag byggt det så hade ena basen varit butt out och den andra vanligt monterad.
          Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Jo, tankarna har gått lite åt v-baffel faktiskt..och port/portar centrerat.

Tankar om port, två tre tums eller en sex tums?

En gemensam låda eller delad?

Comment

Originally posted by Antee View Post
              Ok tänkte mest på själva lösningen med att låta dom spela framåt genom luckan..tankar om det?
              Tätt bakåt o leda in trycket absolut.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Lutar åt att det blir gemensam kavitet samt v-baffel, vad har det för positiva egenskaper i och med att montera en sub "butt in" och en "butt out" i detta alternativ?

Slot eller Aeroport? Fördelar nackdelar, vill gärna höra olika utlåtande samt erfarenheter
                Last edited by Antee; June 4, 2015, 20:16.

Comment

Antee, ett element beter sig inte symmetriskt om man jämför positivt och negativt slag, vilket skapar distortion. Genom att montera ett element åt varje håll tar man bort stora delar av denna dist.

Dessutom kommer det ju se ballt ut i armstödet! Men du får se till att magneten går fri från konen på andra elementet vid fullt utslag.

Här mina basar till tvn hemma, 4st Peerless SLS 10" i 24liter var, dvs en del Linkwitz transform EQ för ett system-Q på 0.5.

Attached Files
                  Jonas, Umeå

Comment

Ok Thanks för det tipset, ska definitivt testa denna setup..vet dock ej om jag kan tycka det alternativet ser så värst ballt ut, men kanske det "växer" på en

Comment

Alla kepspojkar i staterna har ju butt out! Jag skämtade mest när jag sa att det ser ballt ut.
                      De tekniska fördelarna är det enda som avgjorde för mig.
                      Vill förekomma eventuella invändningar om att pumpvolymen skulle vara olika framför och bakom konen med: Grattis till Nobelpriset i fysik!
                      Jonas, Umeå

Comment

Hahaha jag har alltid vart mer av en "face down, ass up-kind of guy", aldrig riktigt förstått de där med "butt out" :-P

Missförstå mig rätt nu mina herrar och damer -----> not gay <----- 😁😁😁

Comment

Inspirerande

Här är en grundmodell jag förespråkar när d kommer till att få det tätt.
                          Det är så sjukt mkt enklare om man har en stor stabil konstruktion än en hög lösa coverbitar som skall skruvas dit.
                          Tro mig, jag har svurit ramsor som får tanter att stanna på gatan över mina "bit för bit covers" runt baslådor tidigare.
                          Attached Files
                          Last edited by zrken; June 21, 2015, 11:09.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Pumpvolym, ja det märks vem som hänger på minhembios DIY-del
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Frippe_L, snarare från faktiskt.se, men folk på mhb har fått upp ögonen för DIY, multipla lådor och infra. Nu är jag ingen infra-knarkare, har en väldigt beskedlig hemmaanläggning.
                              Men dock har jag mött uppfattningen på mhb att konen skulle ha olika area på fram och baksida, vilket är ett feltänk.
                              Jonas, Umeå

Comment

Working...
                              X