Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta framsystem och montera slutsteg i en c30?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta framsystem och montera slutsteg i en c30?

    Hej

    Är det bökigt att byta framsystem och montera slutsteg i en Volvo C30?. Jag har minsta stereon i bilen och den låter verkligen inte bra. Det är lyssningsbart upp till en viss volym sen blir det jobbigt för öronen.

    Framsystem jag funderat på är ett Amega Q-Comp isf och DLS A3 eller A4 steg som då får en bas på dom andra två kanalerna. Enkelt,relativt billigt och inte ta så mkt plats va tanken. Nu är väl inte DLS A4 det minsta steget man hittar men det är ett beprövat steg samt ögongodis. Har en låda silent coat kvar sen min förra bil som jag tänkt pula in i fram dörrarna isf.

    Hur funkar det med aux ingång på en ljudprocessor. Höjs den av ljudet på telefonen eller displayen till dsp:n eller höjs den av stereon precis som om det skulle kännas som original. För jag saknar verkligen att inte ha AUX i bilen. Kör med fm-sändare nu men det gillar jag inte heller. Så har fått släpat ut hela min cd-samling i bilen.

    /Jens

  • #2
    Re: Byta framsystem och montera slutsteg i en c30?

    Det är inte svårare att montera steg i en C30 än i en annan bil som måste kopplas via en högnivåadapter.

    Ska du montera en auxingång så gör det samtidigt som du kopplar in högnivåadaptern när du har stereon ute.
    Man ska vara försiktig vid demoleringen så man inte skadar displayn.

    Jag kopplade in en iSimpel med BT uppkoppling precis innan jul, blev hur bra som helst förutom att högtalarna låter allt annat än bra.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Byta framsystem och montera slutsteg i en c30?

      Om du vill ha lite tips eller inspiration så kan du kolla i den här tråden:

      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34993

      Ett riktigt snyggt bygge tycker jag, kan tänka mig att det låter trevligt också.


      Mvh Micke

      Comment


      • #4
        Re: Byta framsystem och montera slutsteg i en c30?

        Den projekttråden hade jag missat, den va verkligen bra.

        Hur funkar en sån där iSimple då och vart kan man köpa sånna?. För vad jag fick fram av googlande verkar det ju också vara en fm-sändare bara att man kopplar in den direkt på antennutgången. Men det kanske blir ljusår bättre ändå?.

        Bästa lär väl antagligen bli att köpa en processor och köra in telefon den vägen.

        Comment


        • #5
          Re: Byta framsystem och montera slutsteg i en c30?

          Originally posted by Jens.L
          Hej
          Hur funkar det med aux ingång på en ljudprocessor. Höjs den av ljudet på telefonen eller displayen till dsp:n eller höjs den av stereon precis som om det skulle kännas som original.
          /Jens
          Tyvärr så får man då justera volymen på manöverpanelen till processorn. (Eller möjligtvis i telefonen, men kan bli tokigt om man glömmer justera ner nivån i telefonen innan man ansluter den)

          Så man förlorar tyvärr förmågan att justera volymen med rattkontrollerna eller originalstereon. (Om man inte vill modifiera dem!)

          Blir dock rejält mycket bättre ljud, om kopplar förbi originalstereon helt och hållet! Uppgraderade nyligen från spotify i telefonen till Wimp HiFi. Nu blev det helt plötsligt roligt att lyssna igen!

          Comment

          Working...
          X