Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopparskena sökes!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kopparskena sökes!

Hallå där! Vart köper ni alla era kopparskenor? Ser det i var och varannan byggtråd men google har minsann inga tips hade varit skönt att kunna klicka hem det istället för att åka runt och fråga alla olika sorters butiker.

Re: Kopparskena sökes!

De Aluminium skenor man ser (även på kärror som plockar ut mer än 15kw...) kommer ofta från ironbill.
    Bra kvalitet, fungerar utmärkt.
    Jag har själv kört 10x20mm, 10x30mm är bra då man får plats med en rad M8 och en rad M5.
    Har nu senast kört 10x40mm, då får man plats med två rader M8 (50kvadratskor inkluderat..) med god marginal.

Har även 20x40mm liggande, men det känns definitivt overkill.

http://ironbill.se/index.php/cPath/1...dc112fb2c4417f

// Surk

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Tackar! Detta var ju precis det jag letade efter

Comment

Kollar man på färdiga säkringsblock så är alla av samma modell, där man drar fast kabeln med en skruv utan kabelskor. Är detta alltså bättre än att dra fast en kabelsko? Även fast det finns hylsor att skydda kardelerna med så känns det inte som att kontakten blir lika bra. Måste ju finnas lite synpunkter på detta

Comment

Maskindelen.se har lite fler dimensioner på plattstång än IronBill om det som finns på IronBill inte räcker till :-)

Comment

Min bestämda övertygelse är att en ordentligt pressadkabelsko är avsevärt mer pålitlig och stabil än "hål med skruv som klämmer fast kabeln". Alla dagar i veckan, året runt.

Problemet med skruvpressarna är att de, över tid, skakar kabeln till sig och man får vara noga med att efterdra regelbundet. Det är inte ett problem med spännbricka och kabelsko.

Köp en M8 gängtapp och gå lös. Olivolja smörjer bra förhand, T-röd vid borr.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Det låter precis som min melodi beställning gjord!

Comment

Working...
              X