Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilval med bra förutsättningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilval med bra förutsättningar

    Om nån känner att det hör hemma under bilar/motorer så får ni gärna flytta den. Men är bara ljudmässigt jag är nyfiken på.

    Ska skaffa ny pendlarbil och är nyfiken på vad folk har för upplevelser om olika kupé varianter? Vilka brukar ge en fördel rent ljudbilds mässigt osv?
    Har läst lite om att en rundare form (Typ beetle) ska ge positiva egenskaper. Eller rättare sagt så lite negativa som möjligt?
    Har kollat lite på Audi a2. Vill lägga mig på max 30k, olika förslag är varmt välkomna!

  • #2
    Re: Bilval med bra förutsättningar

    A2:an skulle säker fungera bra, en nackdel bara, den är smal invändigt vilket kan drabba stereobilden.
    Sen är den ganska plastig för att vara audi tycker jag (brädan), dock kan du montera högtalare långt fram och det är väl positivt, men annars så har jag lite samma uppfattning som du att en rundare kupé är en fördel.
    Gillar du bas så är ju t.ex en golf riktigt bra fördelaktig har jag märkt, en ordentlig sub i skuffen spelar satan om man jämför mot en fyrkantig volvo 745:a.
    / Jimmy

    Comment


    • #3
      Re: Bilval med bra förutsättningar

      Jag vet en bil jag inte rekommenderar ljudmässigt - Skoda Fabia.
      Lyckes inte få till den med min kunskap, gav upp till slut.
      /Conny
      Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
      SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

      Comment


      • #4
        Re: Bilval med bra förutsättningar

        När vi köpte vår bruksbil så blev det en xc90 med laminerade glas just för att få n så tyst bil som möjligt från start. Detta är något jag värderar högt, dvs en tyst bil som inte släpper in en massa ljud utifrån.

        Sen så anpassar man installationen efter bilens förutsättningar, så jag kan väl tycka att det inte direkt finns några dåliga bilar, kanske mindre bra. Jag väljer hellre en bred bil med stor kupé framför en smal bil med liten kupé om jag kan välja. Ska man upp med högtalare på brädan så skadar det inte att rutan inte har för brant vinkel för att minska en massa konstiga reflexer och peakar.
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

        Comment


        • #5
          Re: Bilval med bra förutsättningar

          Det där med att runda bilar överlag skulle vara bättre än kantiga är jag en aning skeptisk till, det är hela interiören som skapar lyssningsutrymmet.

          BMW tex är inte runda och deras cupe håller jag högt på listan, sen har vi bilar med skinnklädsel och dom kräver en viss typ av produkter.

          Man kan för det mesta trixa till resultatet med ganska enkla medel, utom SAAB 900 för den framrutan förstör allt vad man eftersträvar.

          En av de trevligaste standardinstallationer med originalstereo jag monterat är nog Honda Civic, en ganska liten bil med fantastisk scenbredd utan trolleriboxar.
          Fast iofs så är brädan ganska välvd i den
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Bilval med bra förutsättningar

            Originally posted by ConnyK View Post
            Jag vet en bil jag inte rekommenderar ljudmässigt - Skoda Fabia.
            Lyckes inte få till den med min kunskap, gav upp till slut.
            Bra tips! Har nämligen sneglat på en som säljs 100m hemifrån Då blir det inte den iaf...

            Comment


            • #7
              Re: Bilval med bra förutsättningar

              Originally posted by jensclaudius View Post
              När vi köpte vår bruksbil så blev det en xc90 med laminerade glas just för att få n så tyst bil som möjligt från start. Detta är något jag värderar högt, dvs en tyst bil som inte släpper in en massa ljud utifrån.

              Sen så anpassar man installationen efter bilens förutsättningar, så jag kan väl tycka att det inte direkt finns några dåliga bilar, kanske mindre bra. Jag väljer hellre en bred bil med stor kupé framför en smal bil med liten kupé om jag kan välja. Ska man upp med högtalare på brädan så skadar det inte att rutan inte har för brant vinkel för att minska en massa konstiga reflexer och peakar.
              Då känns det som att t.ex en BMW e39 ligger rätt bra till i det läget? Men verkar vara en del problem att få in basen bra i kupén på dessa väldämpade tyskar? Undrar om alla har en skidlucka eller om det var tillval....

              Comment


              • #8
                Re: Bilval med bra förutsättningar

                Originally posted by Nonne View Post
                Det där med att runda bilar överlag skulle vara bättre än kantiga är jag en aning skeptisk till, det är hela interiören som skapar lyssningsutrymmet.

                BMW tex är inte runda och deras cupe håller jag högt på listan, sen har vi bilar med skinnklädsel och dom kräver en viss typ av produkter.

                Man kan för det mesta trixa till resultatet med ganska enkla medel, utom SAAB 900 för den framrutan förstör allt vad man eftersträvar.

                En av de trevligaste standardinstallationer med originalstereo jag monterat är nog Honda Civic, en ganska liten bil med fantastisk scenbredd utan trolleriboxar.
                Fast iofs så är brädan ganska välvd i den
                Lutar nog som sagt åt en e39.
                Har en civic nu faktiskt. Men blev aldrig klar med den innan jag började inse att jag inte skulle behålla den. Som tur var sålde jag mitt vrx steg för ett tag sen. Kan säga att det hade legat i vatten annars!!
                En annan mindre rolig sak med Civic var ju tyvärr ett ordentligt oväsen av vägljud....

                Comment


                • #9
                  Re: Bilval med bra förutsättningar

                  Originally posted by Peppe_e View Post
                  En annan mindre rolig sak med Civic var ju tyvärr ett ordentligt oväsen av vägljud....
                  Gäller det inte bara CRX?
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bilval med bra förutsättningar

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Gäller det inte bara CRX?
                    Tyvärr inte, min ek3 -96 låter typ som att det inte finns några hjulhus bak
                    Går ju självklart åtgärda om man vill lägga lite tid/pengar på det.... Men just min är inte värd det

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bilval med bra förutsättningar

                      Tittar just nu på Cadillac SRX, där borde finnas plats för ljud.
                      Audi A6 2,4 Quattro
                      HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                      Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bilval med bra förutsättningar

                        Originally posted by Peppe_e View Post
                        Tyvärr inte, min ek3 -96 låter typ som att det inte finns några hjulhus bak
                        Nu var jag ca 10 år längre fram i tiden
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bilval med bra förutsättningar

                          Blev en Audi a6 1.8t gubbaägd med blå skinnklädsel (Fy faan) Men var i kanonskick mot alla andra i samma prisklass så får leva med det

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bilval med bra förutsättningar

                            Då ser vi snart en ny projekttråd

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bilval med bra förutsättningar

                              Originally posted by Namenlos View Post
                              Då ser vi snart en ny projekttråd
                              Det lär det bli ja
                              Just nu är det massa planerande om hur jag skall lägga upp allt. Både ekonomiskt och rent tidsmässigt. Och funderingar om vad man inte var nöjd med i de andra byggena.....

                              Comment

                              Working...
                              X