Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg till DLS OA8

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Slutsteg till DLS OA8

Hej!

Ber först och främst om ursäkt om ni får sådana här frågor allt för ofta(Har googlat runt i ca 1 timme utan att bli visare), men var inne å kollade på DLS OA8 att montera i hatthyllan på min s60 (Vet att låda är bättre men har inte tid eller kunskapen för det)

Så efter att ha kollat på diverse slutsteg så såg jag att högtalarna ligger på 8ohm, men hittar bara att det står 4ohm på alla slutsteg.

Så vad för slutsteg skulle då passa bäst för två av dessa högtalare?

2x 150w RMS 8ohm är väl det jag ska leta efter eller nåt, om jag inte fattat helt fel (Är ganska ny inom området).

Tack på förhand
    Pentacore

Re: Slutsteg till DLS OA8

Paralellkoppla dem på ett mono steg istället, då blir det 4-Ohms belastning på steget vilket alla mono steg som jag vet om klarar fint.
    Detta http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1076 t.ex skulle funka utmärkt
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
      Paralellkoppla dem på ett mono steg istället, då blir det 4-Ohms belastning på steget vilket alla mono steg som jag vet om klarar fint.
      Detta http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1076 t.ex skulle funka utmärkt
      Okej, då tror jag att jag greppet det lite mer, men att paralellkoppla två 150w på 350w, blir det inte risk för överhettning då? eller jämnar det ut sig då det är mer impendans och att det är två stycken? Tänkte då det är mer kraft än vad elementen ska ha
      Last edited by Pentacore; January 26, 2015, 15:09.

Comment

Originally posted by Pentacore View Post
        Okej, då tror jag att jag greppet det lite mer, men att paralellkoppla två 150w på 350w, blir det inte risk för överhettning då? eller jämnar det ut sig då det är mer impendans och att det är två stycken? Tänkte då det är mer kraft än vad elementen ska ha
        Det är bättre med för mycket effekt än för lite, det enda du behöver tänka på är att vara försiktig med volymkontrollen.

Sen vet jag inte om jag hade satsat på en "open air" bas i hatthyllan, betydligt bättre då att skaffa en färdigbyggd låda.

Är du osäker på vad du skall ha och hur det skall kopplas så måste jag rekommendera dig att besöka en butik för råd och tips.

(Eller kanske leta efter något lämpligt paket under köp/sälj på detta forum)
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by JALLE View Post
          Det är bättre med för mycket effekt än för lite, det enda du behöver tänka på är att vara försiktig med volymkontrollen.

Sen vet jag inte om jag hade satsat på en "open air" bas i hatthyllan, betydligt bättre då att skaffa en färdigbyggd låda.

Är du osäker på vad du skall ha och hur det skall kopplas så måste jag rekommendera dig att besöka en butik för råd och tips.

(Eller kanske leta efter något lämpligt paket under köp/sälj på detta forum)
          Är inte så kräsen när det kommer till ljud, vill mest ha lite mer bas än jag har i dagsläget, och vill behålla bagageutrymmet

Comment

Originally posted by Pentacore View Post
            Är inte så kräsen när det kommer till ljud, vill mest ha lite mer bas än jag har i dagsläget, och vill behålla bagageutrymmet
            Men brukar kunna bli mycket vill ha mer, sen skadar det ju inte att besöka en ljudbutik och få lite tips och råd.

Comment

Working...
            X