Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blir det här någorlunda bra? Golf MK2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blir det här någorlunda bra? Golf MK2

    Tänkte uppgradera ljudet i min Golf MK2. Det befintliga som sitter i nu är skräp. Huvudenheten är kass, högtalarna fram i instrumentpanelen fungerar inte och de 2 högtalarna i hatthyllan spelar bara upp skrapljud.

    Har inte micklat nånting med högtalare innan, har försökt läsa lite på diverse forum och liknande.

    Såhär hade jag tänkt.

    Bak så tänkte jag sätta en Gas baslåda 10 tum med Gas Pro 80.2.

    http://www.sumo.se/sv/artiklar/gas-a...s-pro-802.html

    Först tänkte jag ha 6x9 i hatthyllan men har läst att de tappar sin funktion om man har baslåda?

    Istället tänkte jag mig då att jag sätter 3,5 tum koaxial i instrumentbrädan som diskant.

    http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-873-.html

    5,25 midbas i dörrsidorna? Eller ska jag ha koaxial både i instrumentbrädan och dörrsidorna?

    http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-ev-1305.html

    Som huvudenhet tänkte jag mig den nya Alpine UTE-72BT.

    http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ute-72bt.html

    Kan detta fungera tror ni eller vad ska jag ändra på? Är det bättre att satsa på dyrare högtalare i dörrsidan istället för att både fylla instrumentbrädan och dörrsidan? Behöver man någon högtalare bak egentligen om man har baslåda?

  • #2
    Re: Blir det här någorlunda bra? Golf MK2

    Mors.

    Det här är en inte helt enkel nöt att knäcka. Man kan nämnligen gå åt helt olika vägar för att nå trevligt resultat.

    Man kan säga att det beror lite på hur bilen används, och hur långt man har kommit med ljudinställningar.

    Själv hade jag, i ett förmodat läge som du sitter i, siktat på 4st 6.5" koax i hatthyllan (som du helst stärker upp så den blir stabil!) och driva dessa på ett steg, pro 80 steget skulle passa till detta!
    6.5" gas silver är i mina öron bäst i klassen. OCh här på halva priset är det ju bara att köpa!
    http://www.sumo.se/sv/artiklar/gas-silver-gs620p.html
    Det blir tvärfint om du paralellkopplar 2st per kanal, då sänker du impedans till 2ohm, och får ut 120wrms per par av 6.5".
    Detta blir löjligt mycket valuta för pengarna (1700kr!)

    Och sedan köra på något liknande bas-paket du har länkat.
    Ingenting i bräda, eller dörrar.

    Inställningsmässigt sätter du HP-filter på högtalarna på slutsteget, och vrider upp det så att 6.5" inte slår för mycket när du spelar musik.
    Bas slutsteget gör du samma sak med, fast där sätter du LP-filter istället, och vrider NER tills det inte låter bumligt utan verkar hänga ihop bra med 6.5".
    (Det är inte så dumt med en vän i skuffen som får hjälpa till å ratta!)

    Till detta behöver du då även en RCA-splitter kabel, Så signal går från huvudenheten och splittar till dina två slutsteg.

    Det är alltså SJUKT MCKET ljud för pengarna du får här!

    Det här är vad jag skulle göra av situationen. Det finns som sagt helt andra vägar att gå. Det här kommer spela SKJORTAN av 5.25" i dörrar och extra i brädan. Inget snack om den saken.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Blir det här någorlunda bra? Golf MK2

      MEn förstås, om du vill och kan, skulle att bygga in 6.5" i dörrarna bli riiiktigt mycket bättre =)

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Blir det här någorlunda bra? Golf MK2

        Oj det var ju ett helt annat sätt att tänka på! 4st 6.5 bak säger du. Blir det inte lite wierd om allt ljud kommer bak eller det kanske studsar såpass så det behövs inget fram?

        Man kan inte ha typ 5.25 fram som passar original som drivs via huvudenheten som fill tillsammans med baslådan och 6.5orna bak?

        Comment


        • #5
          Re: Blir det här någorlunda bra? Golf MK2

          Är du mer intresserad av att ha ljud som kommer frammifrån, är det definitivt läge att omvärdera tankarna kring 3.5" i brädan.

          Ett par faital pro 3fe22(har jag för mig?) ...skicka ett pm till HorsyHorse här på forumet. Han både har seriös firma och har pejl på sådan lösning.

          Av alla "budget koax" jag hört i 3-4" storlek är det vääldigt ofta de blir skrikiga och skräniga, vilket gör att jag rekomenderar "bort från" sådanna. Faitalpro är bredbandselement.

          Har du någon möjlighet att bygga om i dörrsidan och få plats med en 6.5"?

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Blir det här någorlunda bra? Golf MK2

            Hmm har inte byggt om dörrsidor förr men bilen är inte värd någonting så det blir perfekt att pröva Men jag kommer att beställa ett paket med 6.5 och pröva sätta alla bak i hatthyllan tillsammans med baslådan! Om jag då fortfarande vill ha fram så får jag väl försöka bygga något bra fram.

            Jag kör med 4st gas silver som du säger tillsammans med ett Gas 80 steg!

            Tack för de bra svaren!

            Comment


            • #7
              Re: Blir det här någorlunda bra? Golf MK2

              Det finns gott om golfmk2 byggen. Enklare MDFplatta som monteras i botten av dörren har synts. Stabilt monterat är nödvändigt. Måla gärna MDF först (fuktsäkring) så murknar den itne efter en säsong. Det rekomendeas å det varmaste.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment

              Working...
              X