Finns det något sätt att få ett par av stereons kanaler gjorda till mono kanske?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hur koppla in en centerkanal enklast?
Collapse
X
-
Re: Hur koppla in en centerkanal enklast?
Hej!
Från en förstärkare tar man "bara" en bryggad signal (exempelvis vä+ och hö-) för att få ut en centerkanal.
Direkt från en stereo kommer det inte fungera så då den inte klarar att bryggkopplas.
Rent teoretiskt så skulle det gå att köra vanlig stereo på två frontar och samtidigt brygga steget med en centerkanal men då kommer centern att få mer effekt så man måste i så fall dämpa denna med motstånd eller en Lpad.
Dvs detta är inte bara att koppla in utan kräver en del jobb/kunskap..
//__________________
Mvh Jonas
Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444
-
Hej,
Om du vill bygga ett passivt filter för ett bryggat slutsteg (eller i tri-mode) , så finns det en bra och enkel beskrivning på sista sidan i den här instruktionen (DLS/Genesis) som är väl beprövad som start.
Se i ena hörnet på sista sidan. http://dls.se/econtent/files/29/genesisser1.pdf
Lycka till,
FluffsigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......
God bless the Amp Doctor !
Comment
-
Den visar förvisso inkoppling av en bas, men principen är densamma.
Kan man koppla tri-mode på en stereos kanaler om man kör högre impedans på högtalarna, och följdfrågan är; kan man köra med 4 ohms tillsammans med någon form av motstånd för att få upp ohmen?
Comment
-
Originally posted by joj View PostHej!
Rent teoretiskt så skulle det gå att köra vanlig stereo på två frontar och samtidigt brygga steget med en centerkanal men då kommer centern att få mer effekt så man måste i så fall dämpa denna med motstånd eller en Lpad.
Dvs detta är inte bara att koppla in utan kräver en del jobb/kunskap..
//
Skulle ju kunna köra kanalerna som rearfill samt en främre center?
Comment
-
Hej,Originally posted by kristoffer_201 View PostSkulle ju kunna köra kanalerna som rearfill samt en främre center?
Om du ser i andra hörnet så har du filter beskrivning till centerkanal : )
Mvh
Comment
-
Jag tror nog att jag har TRI MODE filter från DLS på lager, dessa använde man i tidernas begynelse ...... då man precis uppfunnit hjulet
joj borde också testat detta för han tillhör precis som jag .... grottfolket
Resultatet om jag inte mins fel var så där, testade detta i min Ford Sierra från 84:a.
Med dagens produkter så borde detta avslöja ännu mer felaktigheter.sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Ljudbyggaren sedan 1998
Importör av Mosconi, Gladen
Se oss på Facebook för nyheter.
Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.
Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!
International Head Judge och numera även kallad besserwisser
Comment
-
Skulle du kunna göra, handlar mer om att få rätt nivåer.Originally posted by kristoffer_201 View PostSkulle ju kunna köra kanalerna som rearfill samt en främre center?
Jasså, man tillhör grottfolket nu!Originally posted by Nonne View PostJag tror nog att jag har TRI MODE filter från DLS på lager, dessa använde man i tidernas begynelse ...... då man precis uppfunnit hjulet
joj borde också testat detta för han tillhör precis som jag .... grottfolket

DLS trimodefilter var väl för att koppla in en sub och två fullregisterhögtalare!?
Och ja jag har nog provat det mesta och lite till...
Skulle själv inte trixa med center idag om det inte är/vore till en 5.1 anläggning.
Dagens dsp-burkar gör ett så bra jobb så det är i min värld inte värt det..
(Det hjälper till att min fru inte bryr sig om det är "mono" eller ej på passagerarsidan
)
Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444
Comment
-
40+ i bilstereoträsket ...... ja då e man gubben som vevade igång grammofonenOriginally posted by joj View PostJasså, man tillhör grottfolket nu!

Skämt å sido!
Vi gamla gubbar är lyckligt lottade som upplevt CDns uppgång och fall.
Åter till vad tråden handlar om så det här med center suger likt en tannalös bäver.
Vi är några som stångat oss blodiga med att leka med mer än 5 kanaler i våra bilar, jag har bara lyssnat på ett fåtal som verkligen det funkat i.
Att använda en centerkanal fungerar bara (och knappt då) med att ha kodad signal.
Det kräver otroligt mycket av den som bygger eller tweakar en bil med center.
När jag monterar bilar med originalcenter så är det den 1:a högtalaren jag kopplar ur.
Audis lilla fjantiga skräphögtalare är nog sämst på marknaden tillsammans med övriga!
Att koppla in en okodad omfasad högtalare på ett par högtalare som redan är ur fas .... det gjordes när vi inte visste bättre
sigpic
Ljudbyggaren sedan 1998
Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.
Comment
-
Det finns ju även små centerkanals slutsteg med lite filter och slutsteg i ett, ifrån Alpine, Kenwood och audio systems. Då kan ju gainen ställas ganska lätt.
Men Center kanal är inte lätt, och kan sabba mer än den tillför.
Med vänlig hälsning
Comment
-
Påhittiga försäljningsknep från en komplicerad marknad, rätt monterat med rätt produkter .... ja då når man längst.Originally posted by Fluff View PostDet finns ju även små centerkanals slutsteg med lite filter och slutsteg i ett, ifrån Alpine, Kenwood och audio systems. Då kan ju gainen ställas ganska lätt.
Men Center kanal är inte lätt, och kan sabba mer än den tillför.
Med vänlig hälsning
Fluff
1 högtalare = i fas
2 högtalare = ur fas
3 högtalare = katastrof
Och sen skryter tillverkarna med 12 högtalare ..... ja jisses
sigpic
Ljudbyggaren sedan 1998
Comment
-
Klokt val.Originally posted by kristoffer_201 View PostNu när jag ska börja montera och inte har läst i tråden på länge så kan jag bara konstatera att jag struntar i center
Roger Edvinsson
Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
helst på saker av kolfiber :-)
Comment

Comment