Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Golf 5 systemspaning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VW Golf 5 systemspaning

Hej

Nu va det några år sen man hängde här. (typ 10år sedan, husbygge och jobbkarriär tar tid) Men nu har man gått och blivit lite sugen på att uppgradera ljudet i den nyinköpta Golfen.

Har läst runt lite och ser ett för mig nytt märke som kan monteras plug'n play i denna bil. Jag pratar naturligtvis om Gladen. Verkar va trevliga prylar.

Jag är ute efter ljud med kvalité som spelar torrt och tight, dock inget tidskompande eller så. Min musikkälla är alltid Spotify, helst trådlöst. Jag vill inte bygga om dörrsidor mm, basen får man väl bygga i reservhjulsbaljan eller nåt så den inte tar upp utrymme. Dörrarna kommer såklart dämpas.

Om vi börjar med huvudenheten, orginal åker såklart ur, vad ersätter jag lämpligen den med? Gärna dubbeldin

Framsystem, ett Gladen One 200 antar jag?
    Baksystem, nej tack...
    Bas, en Gladen SQL12 kanske?
    Slutsteg till detta? Hellre lite för mycket effekt än för lite

Hur är det med kablaget? Behöver det bytas ut eller funkar orginal? Nya strömkablar till slutsteg såklart.

Självklart är tips och idéer på andra märken av intresse, som sagt, det är 10 år sedan man var uppdaterad. Fill me in please

Re: VW Golf 5 systemspaning

Köp de basarna löst o sen ngt 4" kitt på ett Mosconi D2 med amas? Sedan sql 12 extreme o Mosconi AS300.2 på den? Dock behövs 2 bak batterier helst

Comment

Hade helt missat Mosconi D2 med DSP verkar väldigt trevlig och gjorde att jag omvärderade lite hehe, jag ska byta ut orginalstereon (jag har den tråkigaste) mot en begagnad orginalare som iallafall har BT (jaga rätt på nån begagnad på blocket) för att behålla orginalutseendet så långt som möjligt och eftersom jag förstår det som att alla ljudinställningar ändå kan göras i D2? Är detta vettigt?

Sedan börja med ett Masconi D2 100.4 DSP och Gladen One 200 kittet.
      Men du rekommenderade att jag bara köpte 8":arna och köpte något annat 4" kit? Är det av någon speciell anledning eller är det för att kunna köra 4" kittet passivt delat på 2 kanaler och 8":arna på 2 egna kanaler du menar?

Det är alltid roligast att få till framsystemet tycker jag så det låter trevligt och piskar midbas innan man går på pappa bas

Comment

Originally posted by Klyka78 View Post
        Det är alltid roligast att få till framsystemet tycker jag så det låter trevligt och piskar midbas innan man går på pappa bas
        Håller med!

Istället för att byta orginalstereon(med dess ljud), kolla upp en Mosconi 6to8 DSP med tillägget AMAS.
        Du kan då fortsätta använda din nuvarande radio som du plockar högnivå från rätt in i DSP:n.
        AMAS är ett HQ-BT tillbehör som gör att du kan streama från valfri BT-enhet(dom flesta).
        Från DSP:n till slutsteg och ut till nya högtalare. (framsystem)
        "Rear" på orginalstereon kan fortsättningsvis driva högtalarna i bak.(ej via dsp:n)

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Hade helt missat Mosconi D2 med DSP verkar väldigt trevlig och gjorde att jag omvärderade lite hehe, jag ska byta ut orginalstereon (jag har den tråkigaste) mot en begagnad orginalare som iallafall har BT (jaga rätt på nån begagnad på blocket) för att behålla orginalutseendet så långt som möjligt och eftersom jag förstår det som att alla ljudinställningar ändå kan göras i D2? Är detta vettigt?

Men du rekommenderade att jag bara köpte 8":arna och köpte något annat 4" kit? Är det av någon speciell anledning eller är det för att kunna köra 4" kittet passivt delat på 2 kanaler och 8":arna på 2 egna kanaler du menar?

Vet ej om gladen 200 kittet är helt passivt eller semi aktivt.. Dls up4 e billig nu

Comment

Tack för tipsen! Nu har man fått igång bilstereonerven igen :P

Nu är jag helt inne på att skippa Sub 8r i varje dörr istället (någon som vet vad som sitter orginal bak i en Golf 5 och om det går att snida in 8r där?) dämpa dörrarna efter konstens alla regler, sen ett 4" kit fram.

Sist jag grottade ner mig och lyssnade runt i andra bilar så minns jag hur Tec SQ8 tryckte på i dörrarna i folks bilar, Mumma! Finns dem kvar att köpa någonstans eller vilka mäter sig med dom?

Comment

Skippa bytet av Headunit i första steget och använd BT modulen i D2:an om du ändå siktar på att köra trådlöst.

Midbasen i Golf V (och även i Skoda superb mm) måste vara designad av någon som har ramlat och slagit i huvudet, för annars hade man aldrig monterat den i bakänden på dörrarna :-(

Men hade jag varit i dina skor hade jag siktat på nya D2 80.6 DSP (och JA.. jag vet att den bara smyglanserats ännu) och kört ett 3 vägs GLADEN 200 GOLF I framdörrarna helt aktivt.
              UP4 kittet är absolut inte heller fel men du kommer nog att vilja ha mer botten fram i bilen äv vad 2st 4" kan erbjuda så då får du ändå jaga midbasar.

Sen har du möjlighet att kompletterar med ett extra steg till Sub när du känner för det.

Jag kör D2 100.4 idag i en tvåvägs setup utan sub med Fatal 3" och TEC SPL8.
              Det har ett helt galet bra driv och D2 är absolut en av marknaden mest intressanta produkter för oss som inte orkar bygga om hela bilen.

Monterade mitt uppe på brädan och kör BT direkt från telefonen och sen radio från en CD spelare.
              När det gäller installationen körde jag en 8mm2 kabel direkt från säkringsboxen fram upp till steget i brädan, med en 40A säkring direkt i boxen.

Litet, smidigt och grymt enkelt att montera:
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Å satan va perfekt den passa där
                Men om jag har Tec SQ8 som referens, hur pass spelar en Gladen 200 på?
                Det får helt klart bli Mosconi D2 med BT modul som ni säger, smuttismutt!

Comment

Vrf ej bygga frontsub? Gladen sqx8a o sedan 4" kitt?

Comment

Originally posted by ville91 View Post
                    Vrf ej bygga frontsub? Gladen sqx8a o sedan 4" kitt?
                    För att man inte vill ha Midbas i mono
                    Roger Edvinsson

Comment

Originally posted by JALLE View Post
                      För att man inte vill ha Midbas i mono
                      Tidskomp? Hur funkar det då med små 6.5" rör då??

Comment

Originally posted by ville91 View Post
                        Tidskomp? Hur funkar det då med små 6.5" rör då??
                        svårt att tidskompa en högtalare i stereo
                        Roger Edvinsson

Comment

Frontsub är inte intressant hehe, kärring blir orolig när jag river för mycket i inredningspanelerna har väl satt sticksågen i för många dörrsidor, plastat för många gånger inomhus, skrotat för många handskfack mm genom åren, så utgångspunkten är att hålla det hyfsat enkelt ...fast det vet man ju hur det blir

Comment

Sitter här och zippar på en 12 år gammal AncNoc och försöker hitta en projekttråd med en Golf 5, och det verkar inte som om någon byggt seriöst i en sådan förut. Är det någon som vet om någon som ni kan länka till så man får lite inspiration här till Söndagsberusningen?

Comment

Sitter här och zippar på en 12 år gammal AncNoc och försöker hitta en projekttråd med en Golf 5, och det verkar inte som om någon byggt seriöst i en sådan förut. Är det någon som vet om någon som ni kan länka till så man får lite inspiration här till Söndagsberusningen?
                              Så var det med Peugeot 207 oxå.. Tyvärr kommer ja ej bli 100 procent klart med mitt nuvarande projekt.. Får bli amega i dörrarna peerless på A stolparna o en gladen sqx8 .. Har golv o sånt kvar men det får bli när ja får råd.. Så när ja får jobb blir det dsp,monosteg o bas men byt ut originalstereon o koppla in en surfplatta? O streama genom blåtand

Comment

Working...
                              X