Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extra batteri i bagage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extra batteri i bagage?

    Hej ny på detta forum

    Då min feta baslåda drar en hel del ström av bilen å jag gärna vill kunna spela även när bilen är avstängd så tänkte jag installera ett extrabatteri i bagaget som kan ge kräm åt slutsteg och baslåda när bilen inte är igång (bara nyckeln i första "hacket" så stereon får spänning).

    Jag har gjort en fin liten ritning på hur jag tror att jag kan koppla det men ja, jag kan inte så mycket om bilel så ni får gärna hjälpa mig här! Ni får även en bild på min 30 kg tunga baslåda :P

    Råd och tips är varmt välkomna!
    Attached Files

  • #2
    Re: Extra batteri i bagage?

    Du behöver en säkring vid det främre batteriet och en vid det bakre. Det är för att det är kabeln du säkrar av, ifall den skulle skadas.

    Ska du spela med motorn avstängd och inte vill få startproblem sedan när du ska starta skulle jag rekommendera ett skiljerelä mellan batteriet fram och bak som bryter kontakten mellan dom när bilen är avstängd. Då gör det inget om du kör slut på det bakre. Du kommer kunna starta i alla fall.
    I det fallet skulle jag även koppla stereon på det bakre så du inte belastar batteriet fram alls.

    Men känner du dig inte säker hur du ska koppla rekommenderar jag dig att besöka en firma som gör det åt dig så att allt blir rätt gjort.

    Comment


    • #3
      Re: Extra batteri i bagage?

      Originally posted by BMF View Post
      Du behöver en säkring vid det främre batteriet och en vid det bakre. Det är för att det är kabeln du säkrar av, ifall den skulle skadas.

      Ska du spela med motorn avstängd och inte vill få startproblem sedan när du ska starta skulle jag rekommendera ett skiljerelä mellan batteriet fram och bak som bryter kontakten mellan dom när bilen är avstängd. Då gör det inget om du kör slut på det bakre. Du kommer kunna starta i alla fall.
      I det fallet skulle jag även koppla stereon på det bakre så du inte belastar batteriet fram alls.

      Men känner du dig inte säker hur du ska koppla rekommenderar jag dig att besöka en firma som gör det åt dig så att allt blir rätt gjort.
      Okej så två säkringar i varje ände på pluskabeln mellan batterierna alltså? Hur kopplas skiljerelät? Har läst att det är viktigt att ha lika stora batterier för att förhindra att det bakre inte blir under/överladdat, något som är viktigt? Btw, tips på billiga å bra batterier?

      Att koppla stereon på det bakre batterier låter väldigt krångligt, måste dra en himla massa ny kabel då :P Orginalbatteriet i bilen är på 65 Ah tror jag så det är ju inte superstort så lär ju inte kunna spela så länge med det vilket som antar jag.. :/ Ja, självklart söker jag en verkstad som kan fixa det åt mig om jag inte vet hur jag ska göra, men jag gillar att lära mig nya saker å är rätt händig av mig så jag ska nog kunna fixat själv tror jag.

      Comment


      • #4
        Re: Extra batteri i bagage?

        bump......

        Comment


        • #5
          Re: Extra batteri i bagage?

          Googla på skiljerelä, det är samma som till helljus osv.
          Du kopplar in det nära front batteriet, kring säkringen. Brytningen av det löser folk via någon styrkabel på generatorn (kolla upp!) eller via ngt annat, manuellt går ju om man vill.

          Det är fint om du har fler batterier i bak, men fördel om de är ungefär lika stora som frontbatteriet. 15ah frontbatteri och 225ah lastbilsbatteri bak är katastrof.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment

          Working...
          X