Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

    Hej på er!

    Vi har köpt en Peugeot 107 som andrabil och originalljudet i den är minst sagt bedrövligt. Därför behöver jag er hjälp med hur jag med enkla medel kan få något låter åtminstone i nivå med standardljudet i vår nya golf.

    Jag är alltså inte ute efter något värstingsystem på något sätt, och jag har inte kunskapen eller motivationen att bygga något komplicerat.

    Såhär långt har jag kommit i mina tankar:

    - Byta originalstereo till något som kan synka mot iphonen via bluetooth. Det verkar finnas t ex Pioneer utan CD, som matchar instrumentbelysningen för under 1.000 kr.

    - Byta vad jag tror är 4" högtalare som sitter i uppe hörnen vid framrutan till något bättre. Oklart vad.

    - I mitten av instrumentbrädan verkar det sitta en centerhögtalare. Detta har jag inte kollat upp vidare.

    - Lägga en liten aktiv bashögtalare i det minimala bagageutrymmet. Verkar finnas kompakta modeller med 8" för runt 1500:-


    MEN...

    - Hur kommer en 8" bashögtalare låta tillsammans med 4" fram.
    - Behöver jag ha fler högtalare för att få en mer balanserad ljudbild?
    - 6x9" i hatthyllan?
    - Blir bashögtalaren överflödig då?
    - Behöver jag byta batteri i bilen?
    osv.

    Oerhört tacksam för alla tips och råd jag kan få!

  • #2
    Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

    - Hur kommer en 8" bashögtalare låta tillsammans med 4" fram.
    http://www.brl.se/sv/artiklar/infini...-basslink.html
    Ta en sådan.


    - Behöver jag ha fler högtalare för att få en mer balanserad ljudbild?
    Börja med att ersätta original, sen kan du fundera på att lägga till flera. du Jag har f.ö. oanvända MB Quart 4" billigt.


    - 6x9" i hatthyllan?
    Billigt alternativ till baslåda om du klarar dig utan extra bas. Bra 6x9" i en förstärkt hatthylla kan låta riktigt bra.

    - Blir bashögtalaren överflödig då?
    Jo.

    - Behöver jag byta batteri i bilen?
    Nä. Inte till det du planerar. Tveksamt om du får in ett större. Blir ett extra i skuffen isf.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

      Tack för svar!

      10" känns i överkant tillsammans med 4" fram bara.

      Helst skulle jag vilja klara mig på 4" plus 8" bas. Men även där är jag osäker på hur ljudbilden blir...

      Synpunkter?

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

        Varför skulle 10" vara fel ihop med 4"?

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

          Utan att veta vad jag pratar om så kändes det som det skulle bli lite tomt däremellan. I mellanregistret typ...

          Men jag kanske är helt fel ute?

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

            En baslådas delningsfilter är justerbart hur högt (frekvensmässigt) den ska spela oavsett storlek.

            Är du rädd för dåligt mellaregister så ska du slå in ett 6,5-kit i dörrarna, men jag tycker du ska börja med ett par bra 4".

            Kort och koncist: Du är fel ute

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

              Ok. Jag börjar med att byta ut huvudenheten, original 4" samt stoppar in en aktiv 8/10" baslåda då. Så får jag se hur det låter. Stoppa in 6,5 kit i dörrarna är inte aktuellt då jag inte vill lägga så lite jobb på detta som möjligt. Jag vill bara få något som låter någotsånär jämförbart med ett originalsystem i en lite mer modern bil.

              Dina MB Quart är nog överdrivet proffsiga för det jag är ute efter.

              Tack för hjälpen!

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

                Satsa på bra 4" som kan gå skapligt lågt, sen spelar det mindre roll om du kör 8", 10" eller t.o.m 12" bas då det går att få ihop skapligt, en större bas är faktist oftast rappare.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

                  Har du något tips på 4" som spelar lågt? I budgetklassen. Och som passar i en Peugeot 107 =)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

                    Tyvärr inte, har du nån aning om hur djupa element som går i? Ett tips är att köpa begagnat kvalité istället för nytt budget. Med lite tur kan du få tag på ett gammal Amega kit t.ex. om det nu får plats.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

                      Har en set-up i huvudet som jag tänkte köra i min slit-slängbil:
                      Valfri vettig HU med minst 2st lågnivå ut.
                      Dessa 4" i brädan: http://shop.seastreamsgarage.se/emph...ml?cPath=16_46
                      Ett bra & effektfullt 4-kanalssteg som du bryggar 2 kanaler till en lämplig baslåda, de andra 2 kanalerna till 4" högtalarna. Borde bli helt ok, då 4"
                      Som jag länkade till kan ta emot bra med effekt.
                      BMW M5 E34 Turbo
                      964hk på hjulen
                      Snart med hifi oxå #SÅLD#

                      Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

                        en bra 4" kostar väl en bra slant eller och beg kan ju vara slut spelade för jag hade nog försökt att kompromissa lite som typ kick panel vid golvet med 6,5" och diskant uppe på brädan om det låter bra samt en bas i skuffen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

                          Tack för tipsen!

                          Men nu börjar lösningsförslagen röra sig mot det lite för komplicerade hållet =)
                          Jag är helt novis i området, och vill ha en så nära plug and play lösning som möjligt. Separat slutsteg och passiv baslåda låter både dyrt och svårt att få till bra om man inte vet vad man gör.

                          Och att bygga in 6.5" blir säkert kanon, men är inte att tänka på för min del =)

                          Angående 4"-arna. Hur vet jag om högtalare är bra eller inte? Givet att jag tänkte driva dem direkt från en budget-huvudenhet, hur stor skillnad gör prestandan på 4"-arna?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

                            Självklart ger det en hel del lyft att koppla på högtalare på slutsteg, nästan vad som helst över någons slags grundgräns för säg 800pix på ett minsting steg.

                            Det går inte att snacka bort poänger med slutsteg. Man kommer rätt fort till en punkt då det är bättre spenderade pengar att köpa ett slutsteg än dyrare högtalare.

                            Appropå 4", kan jag kanske tänka mig att säja ett par Amega 4". Om du vill gå vidare, droppa ett PM.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjälp med ljud i Peugeot 107 (Nybörjare)

                              Har själv byggt tävlingsljud i en toyota Yaris och 107'an är ju "syskon" med aygo'n.
                              Finns en sak jag skulle börja med i den bilen innan jag ens tänkte tanken på att byta en enda sak. Det var lika illa i yarisen på den punkten. Du behöver ljudisolera bilen överallt. Töm bilen på inredning och sedan på med dämpmatta på golv, tak, dörrar (ytterplåten alltså, den inre behöver inte).
                              När du plockar ner får du vara glad om du hittar någon enstaka bitumenmatta som kanske sitter original. Efter den mattan kan du ju lägga någon form av foam-matta (påminner om skumgummi fast binder ej vatten) i dörrar och i taket. Du kan även lägga både dämpmatta och foam på baksidan av dörrklädslar och köra med bara foam bakom andra plastpaneler. Gör du detta ordentligt kommer du få en behaglig bil att åka i efteråt och du kommer bli förvånad över att orginalstereon faktiskt låter bättre.
                              Billiga bilar att köpa, men dom har snålat galet mycket med ljudisolering men det går att få dom ganska så tysta och att få dörrarna att låta mer som merca-dörrar när du stänger än som en tom kakburk.

                              Tyvärr kostar det ju en slant att göra detta men det är i mina ögon och öron bättre investerade pengar i starten än att byta ut högtalare och stereo.

                              Comment

                              Working...
                              X