Announcement

Collapse
No announcement yet.

bilstereo via solceller i stuga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bilstereo via solceller i stuga.

    Hej!

    Jag har stuga på avlägsen plats och har satt in solceller och fritidsbatterier. Jag är absolut ingen audiofil eller superbasfantast men älskar musik och vill ha en fungerande bra musikanläggning med bra ljud. En variant är givetvis att via en inverter omvandla till 230 V ACDC och köra en vanlig mindre stereo. Jag funderar dock på om inte bilstereo kan vara ett bättre alternativ. Någon har tyvärr sagt att bilstereos är ganska energislukande, ofta även i standbymode.

    * Finns det några specifikationer över standbyeffekt på bilstereos eller känner ni till något kring detta?

    * Bilstereos tänker jag mig lite som hemmabiosystem, anpassade efter att köra flera högtalare för att få en bra ljudbild. Går det bra att bara köra 2 högtalare som stereo?

    * Antar att utströmmen från förstärkaren är som vilken ström som helst och kan driva mindre högtalare oavsett sort. Kan det ändå vara en idé att använda bilhögtalare som man bygger in själv i fodral?

    * Stugan ligger där det är mycket dålig radiotäckning. Vad rekommenderar ni för åtgärder för att få mycket bra kvalitet på mottagningen?

    * Har ni tips på nya eller gamla varianter av bilstereos som är optimala utifrån mina önskemål? Första kriteriet är att de ska vara så energisnåla som möjligt. Andra är att de ska ge ett "bra ljud" (inte audiofilnivå nödvändig, obs obs!) Sedan vill jag ha möjlighet att spela CD, AUX (gärna via RCA-ingång), USB. Slutligen måste det gå att få till en bra radiomottagning.

    Dummie som ni ser, så vänder mig till er experter

  • #2
    Re: bilstereo via solceller i stuga.

    1) Se till att klippa strömmen helt så är problemet ur världen. Finns en kabel in i stereon som heter "ignition" som fungerar som ngnslags 'avstängare' som kopplas till tändningen. Den kan du säkert använda att bryta ström med. Själv hade jag använt mig av en rejälare strömbrytare som tog matningsströmmen. Alterantivt, ett relä till tex extraljus på biltema.
    2) ja.
    3) För egen del hade jag provat på vinst,risk, och förlust att koppla på en vanlig kopparkabel (el/högtalarkabel) på en 15meter och hängt upp i ett träd, eller upp till taket på huset så högt det gått.
    4) Energiåtgången på stereos är i princip inte värd att leta efter något som är bättre ellr sämre i ditt läge. De är tillräckligt jämförbara.
    Sedan får man vad man betalar för. En stereo för 3000kr är avsevärt bättre än en för 700kr. Håll dig till kända märken. Pioneer, JVC, Sony, Alpine.
    Tumregeln är: ju fler flashiga funktioner spelaren har, som inga andra spelare i samma prisklass har av kända märken - då ska inse att det är på bekostnad av något. Inte helt sällan är det på bygg/ljudkvaliteten

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: bilstereo via solceller i stuga.

      Personligen hade jag skippat att köra en HU som förstärkare utan köpt mig en Lepai LP-2020A+ för 200kr på ebay och kör mobilen till den via AUX kontakten. Det är en klass T förstärkare (verkningsgraden från klass D, samt ljudet från en A/B). Ger helt okej ljud med tanke på priset och storleken.

      Skaffa dig sedan ett par PA-högtalare modell lättdrivna så får du ett rejält tryck för minimal strömförbrukning.

      Googla på "Boominator" så får du se vad jag använder min lilla 2*20w (snarare 2*8w) förstärkare till. driver på 4st 10" och 4st diskanter i schysst volym för ca 1ah. Så är det soligt ute och mina 2*10w solceller får ta del av det så går jag inte back på mitt 14ah batteri utan kan spela i oändlighet.

      Folk byggde dessa och spelade HELA Roskildefestivalen med 3st 7ah batterier förutsatt att solen lyste lite då o då. Vi körde nästan hela bråvallafestivalen med denna och då laddade vi säkert 4 mobiler per dygn i den också.

      Det är mitt tips iaf Tänker du ha den stationär så kan du ju göra en "Boominator hifi" med ett redig 55ah batteri samt schysstare element. behöver du mer info angående denna så skicka ett PM
      Nummerskylten sitter i alla fall fast!

      Comment


      • #4
        Re: bilstereo via solceller i stuga.

        ^ bra tips.

        Dock är det så att 2020a inspirerade steg är idiotklena. Ex två vanliga 6x9" kommer låta basfattiga och trötta och inte jämförbart så köttigt och goa som på en vanlig HU.

        Med energieffektivtet och låg energiförbrukning får man betala med frånvaro av effekt.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: bilstereo via solceller i stuga.

          Finns ju de som spelar bra på 2*5w rörsteg med då med rätt verkningsgrad på elementen går allt. Jag mätte ca 110db med min låda på ett ta2020 chip så det går allt. Basar med över 100db/w samt diskanter på 105db/w+ är ju vardag inom PA vilket jag skulle föreslå.

          Finns ett nytt litet steg på 10*10cm som ger uppmätta 18w per kanal nu för runt 300kr med verkningsgrad på 92%. Återkommer med namnet imorgon. Det o så typ JBL selenium 10mb3p med 100db i verkningsgrad samt ett par P.Audio PHT-407N diskanter så Har du en schysst o riktigt lättdriven låda för ca 3000kr. Delningsfilter kring 2-3khz rekommenderas.

          Men vad du än väljer: se till att förstärkaren är klass T eller D pga att de har bra verkningsgrad o inte ca 10% som vissa klass AB har.

          Mvh Johan
          Nummerskylten sitter i alla fall fast!

          Comment


          • #6
            Re: bilstereo via solceller i stuga.

            Originally posted by LordJN View Post
            Finns ju de som spelar bra på 2*5w rörsteg med då med rätt verkningsgrad på elementen går allt. Jag mätte ca 110db med min låda på ett ta2020 chip så det går allt. Basar med över 100db/w samt diskanter på 105db/w+ är ju vardag inom PA vilket jag skulle föreslå.

            Finns ett nytt litet steg på 10*10cm som ger uppmätta 18w per kanal nu för runt 300kr med verkningsgrad på 92%. Återkommer med namnet imorgon. Det o så typ JBL selenium 10mb3p med 100db i verkningsgrad samt ett par P.Audio PHT-407N diskanter så Har du en schysst o riktigt lättdriven låda för ca 3000kr. Delningsfilter kring 2-3khz rekommenderas.

            Men vad du än väljer: se till att förstärkaren är klass T eller D pga att de har bra verkningsgrad o inte ca 10% som vissa klass AB har.

            Mvh Johan
            Detta föranleder en fråga om budget och användningsområde/släpbarhet till trådskapare.
            Om något bilstereofolk är bra på, så är det att snabbt eskalera

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: bilstereo via solceller i stuga.

              Hur köttigt en förstärkare låter måste bero till stor del av strömförsörjningen. 18W är rätt mycket med rätt högtalare.
              Tänk på att effektiva högtalare är detsamma som stora högtalare. Det är inga problem att bygga hornsystem med 110dB/W/m, men vem får plats med ett par kubikmeter horn?

              En liten klass D eller T (samma sak) med okej strömförsörjning och normala högtalare (87-89dB/W/m) ska spela helt okej. Nackdelen med PA-högtalare är att det är mycket mer fixande innan de låter bra.

              Vi byggde en boombox med två 6,5" koaxialer och en KTP-445 från Alpine (moddad för mer gain). Lådan är typ 50x20x20cm och portad runt 50Hz. Det sitter ett litet motorcykelbatteri (7Ah tror jag) i den och laddare osv. Spelar många timmar och spelar dessutom rejält högt med helt ok bas. En 6x9 med 18W bör spela lika mycket tack vare högre verkningsgrad.

              De HU jag provat drar nästan 1A. En KTP-445 drar 0,45A. En DC-matad förstärkare typ ta2020 bör dra mindre. Så det borde spela i all evighet även med klen solcells-laddning.
              Last edited by Jonhny; November 11, 2014, 08:13.

              Comment


              • #8
                Re: bilstereo via solceller i stuga.

                Har för mig TA2020 chippet i sig inte bränner mer än 350mA på fullt blås.
                Standby förbrukningen är löjligt låg.

                Till saken hör att jag byggt 6x9" bandare med ta2020 chip med kringhängande både budget förstärkare och med 'lyxtillbehör'.
                Klart det skränar. Klart man kan höra musik. Men det är enormt och idiotkänsligt för spänningsfall på matarsidan. 11v kontra 13.5V är som natt och dag vad gäller grepp, tydlighet och dist.
                Last edited by zrken; November 11, 2014, 08:57.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: bilstereo via solceller i stuga.

                  Spänningen kan jag hålla med om att den är känslig för. Lyste solen på festivalen så lät det bara mer o mer från vårt camp!

                  Egentligen blir det kanske lite hårddraget att göra såhär me mitt förslag var mest för optimal speltid med OK ljud. Du kan säkert köra en 12v > 230v konverter o köra en liten sladdriven stärkare med till ett par schyssta högtalare.

                  Jag provlirade mina gamla Dynavoice M-65 med 95db verknkngsgrad (pojkrummet högtalare som slutet av namnet fick bli utbytt till audio när jag flyttade hemifrån) på en lepai ta2020+ o det räckte gott o väl i volym för vanligt lyssnandr alt fyllmeck av projektbil i garaget.

                  Mvh
                  Nummerskylten sitter i alla fall fast!

                  Comment

                  Working...
                  X