Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inspelning högtalare?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inspelning högtalare?!

    Finns säkert massor av olika sätt men jag undrar om jag kan spela in ett framsystem (Focal Polyglass 3-vägs) och min DLS nordica 10" utan att montera dessa i lådor?! Bara koppla in dom liggandes på bordet så upphängningarna får jobba lite...?! Hur spelar man in en diskant lämpligast?

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning Fredrik

  • #2
    Re: Inspelning högtalare?!

    Ja huvudsaken är att upphängning och spider får jobba så dom mjuknar, så du behöver inte montera i lådor för inspelning. Koppla ihop allt, även diskanterna, och låt det stå och spela musik bara. Diskanter brukar ta rätt lång tid att spela in, ofta flera hundra timmar innan dom låter helt korrekt.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Inspelning högtalare?!

      Som jag trodde då! Skönt att få det bekräftat!! Tack!

      Comment


      • #4
        Re: Inspelning högtalare?!

        Det är dock frestande att lägga elementen på något mjukt material för att minsak oväsendet av vibrationer, men här får man peta in att mjuka tillgängliga material rätt ofta oxå isolerar. Typ kuddar.
        Det gör elementen varma även på rätt liten effekt, om de får stå rätt länge.

        Till bas har jag själv använt ca 20-30hz toner, för att mest få röresle på konen och mindre oväsen som hörs.
        Annars, rosa brus.

        Finns tacksamt på spotify att lägga i lista

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Inspelning högtalare?!

          Behöver man "spela in" gamla elemet som stått still ett tag?

          Comment


          • #6
            Re: Inspelning högtalare?!

            Det har jag svårt att tro, men det är väl som med att jogga. Man gör väl alltid klokast i att ta det lite piano i början. Det skadar ju så att säga inte ^^

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Inspelning högtalare?!

              Jag upplevde att mina 6,5" var stelare efter att ha legat på hyllan ett år ungefär men det tog inte så lång tid att spela in dom igen

              Comment

              Working...
              X