Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billjud rekommendation

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Billjud rekommendation

Hej, är en musiker som är direkt ovetande inom billjud!

Vill piffa upp ljudet i bilen, framförallt basen! Kör en BMW 328 E46, vad det nu har för betydelse!

Min fråga är då om detta skulle kunna vara ett bra kit? För en hobbylyssnare:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-al...ls-rm10-2.html

Vad behöver jag för att få det hela att funka? Bilen har ej aux sterio, är det ett måste? Behöver jag köpa till ett kabelkit?

Skulle detta kabelkit fungera?:
    http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp...mm-4ga123.html

Tack för att ni har överseende med min okunskap!

Re: Billjud rekommendation

Okunskap har de flesta här överseende med, men rätt få har om det skulle uppenbara sig arrogans

Det låter som om ditt mål är att köra orginal, men lägga till ett baslåde system. Har du några tankar på att eventuellt uppgradera framsystemet något?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Tack så jättemycket för snabbt svar!

Ja det var precis min tanke!

Jag antar att du med framsystemet syftar på sterion? Just nu sitter det orignialradio i bilen, vilket endast tar band! Men det sitter en CD växlare i bakluckan! Jag hade inte tänk att sätta in en ny sterio i fram om det absolute inte behövs!

Comment

Som framsystem brukar det menas högtalare, med eventuell extra förstärkare till.

Det är inte nödvändgit att uppgradera stereon, det finns produkter som helt enkelt omvandlar "högnivå signal" till "lågnivå signal" - dvs, en liten burk som kopplas på högtalare (oftast i BMW - om din modell har, så är det dem som sitter under stolarna man behöver koppla in sig på för att få med basfrekvenser), ut spottar burken signal som kan kopplas in i slutsteg.

Nu kikade jag kort efte rpå RM10 slutsteget, och den har denna funktion inbyggd. Det är ju helt lysande enkelt för dig i så fall.

Det som finns kvar nu är då strömkablage - har inte din BMW batteri i skuffen?
        Strömkablaget du har länkat är rimlitg att använda till den här setupen.

Ytterligare något att ha med sig är att BMW har ibland (jag vet inte om din modell omfattas) sleep-mode som är lite huxflux ljud ut i högtalrae - tillräckligt för att det tycks kunna starta en förstärkare via den automatiska högnivå-on/off som RM10 steget har (ett Hertz steg med samma funktion körde jag i en BMW, och det gav en smula strul).

Lösningen på detta är enklast att dra fram en liten kablel med strömbrytare som matar "REM" ingången med 12V när steget ska vara igång..

Comment

Okej, originalhögtalarna är ju kassa, det är sant! Men jag tänkte börja med att förbättra basen och jobba därifrån! Vet inte hur länge jag har kvar bilen i min ägo! Max 1 år! (dåligt argument)

Stämmer att batteriet befinner sig i bagageutrymmet!

Men okej, det låter ju kanon! Så om jag köper dels baspaketet och det där kabelkitet så ska det bara vara att koppla in och se glad ut?

Comment

Innan du planerar vilken lådkonstruktion du tänkt använda i din bil, bör du kolla upp om du har skidlucka dvs mittarmstöd bak i bilen. Har du det kan du köra med den basen du länkade. Porten (hålen) är i mitten luften går genom skidluckan. Bästa alternativet.

Har du ingen skidlucka på din E36 Limo, så får du ej kapa ett hål igenom då detta är en bärande del i karossen.

Det finns bandpasskonstruktion på lådor som kan spela upp igenom dem två hålen i hatthyllan där orginal högtalaren, man kan dra flex rör upp dit. Svårare att få till en sån låda, men med rätt element och låda blir det rejält med tryck, lite monotont bas.

Mitt förslag är att börja plocka bort högtalarna i hatthyllan, där är det i stort sett enda luftrummet du har mellan bagage och kupe, pröva och se om det räcker för ditt behov.

Har du E36 kombi kan du strunta i det jag sagt då funkar i stort sett vad somhelst, (öppet bagage in i kupen)

Varför jag säger detta är för att jag själv har hållt på med bilstereo i en E36 utan skidlucka. Hur mycket bas man än har i skuffen, vill det inte riktigt komma leta sig in i skuffen, att tänka på skulle jag vilja poängtera genom mitt bidragande i tråden

Comment

Tack, har skidluckan i min E46, men det är ju i princip samma bil! Då borde det inte vara några problem?

Comment

Originally posted by Karinkredit View Post
                Tack, har skidluckan i min E46, men det är ju i princip samma bil! Då borde det inte vara några problem?
                Aj missade att det var en E46 läste E36 av någon anledning. Jajemen
                Då är det grönt!

Jag har även haft en E46, den var mycket roligare då det var skidlucka och fällbart ryggstöd, ännu mer tryck. Skickar upp en bild på bygget

https://www.google.se/search?q=magic...eg%3B640%3B480

Se bara till att du kan få in den baslådan du länkade in i ditt bagage om du har en sedan, mät höjden så ska det vara lugnt!
                Last edited by Magicfow; August 29, 2014, 22:21.

Comment

Okej, Tack så mycket! Det ska göras!

Väldigt cleant och snyggt! !

Comment

Det gör en miljon av skillnad om du kan täta på sidorna av baslådan med någonslags panel så att trycket kommer frammåt och inte försvinner åt sidorna bakåt.
                    Alltså - löjligt stor skillnad.
                    Lite papp, en sax, tejp,....en mall.
                    en sticksåg, några skruv... passform
                    lite spraylim, lite tyg....snyggt.

Comment

Working...
                    X