Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga angående open air, infinite baffle?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga angående open air, infinite baffle?

Har en Volvo S60 där det finns plats för ett par 8" i hatthyllan bak.
    Undersidan på hatthyllan är väldigt ojämn så jag ser det svårt att bygga en låda tätt mot plåten så jag har funderingar kring att sätta i ett par högtalare som klarar av att spela open air... eller free air eller infinite baffle, har läst olika på olika ställen.
    Det jag vill ha är lite mer djup för att möta upp mot mitt Amega 6.5 kit jag har fram och basarna kommer att drivas med ett Genesis Profile Sub (1 x 350W @ 4 ohms / 1 x 500W @ 2 ohms)
    Då ekonomin inte är den bästa så har jag kikat på ett par Peerless SLS 8" som jag har läst skall klara av att spela open air och som jag läst mycket gott om. För 650:- st så ligger de dessutom i lagom pris.
    Vad skall man tänka på när det gäller open air? Jag har aldrig lyssnat på någon som spelat open air så jag vet inte vad det blir för ljudkaraktär.
    Jag vill hellre att det låter bra än spelar högt ur dessa... om jag säger att man skall först märka att dom var där och spelade när man stänger av basen och att man då märker att något saknas så kanske någon förstår åt vilket håll jag menar. Jag är dessutom livrädd för att det skall låta "nummerplåtsskaller" om allt... jag vill inte låta som en tonåring med hela bagagen full med otät baslåda
    Att bygga en låda bakom ryggstödet är inte aktuellt eftersom jag lite då och då behöver fälla ryggstödet och packa saker i bilen.

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få i frågan.

Re: Fråga angående open air, infinite baffle?

När högtalare spelar open air i hatthyllan så kommer hela bagageutrymmet att fungera som en låda. Det som gäller då är att högtalarna ska sitta tätt och stabilt, sedan ska inte luften från bagaget "smita in" i kupen. Man får försöka se till att det är ganska tätt mellan kupe och bagage alltså.

Sån montering innebär risk för "nummerplåtskrammel", det får man räkna med. När bagageluckan öppnas och när man lastar in saker i bagaget så påverkas basåtergivningen, det får man också vara beredd på.

Comment

Hmm, att det kommer vara tätt in mot kupén tror jag nog skall gå att lösa, det har jag nämligen funderat på redan. Nummerplåten skulle man nog också kunna få fast ordentligt ifall man ville... men det sista där kommer jag ju inte undan, jag har olika mycket saker i bagagen flera gånger i veckan. Det är ju som det är med en bruksbil... matkassar, barnvagn, solstolar... "You name it, I've got it".
      Men det kanske är något man kan leva med?

Jag har letat en hel del på nätet för att försöka hitta någon annan som har byggt en låda upp mot hatthyllan för att få någon ledtråd på hur man skulle kunna göra, för det är väl det jag helst skulle vilja ha, men inte hittat något.

Men att köra ett par basar open air låter helt ok eller?
      Att försöka lyssna på någons installation via en mobilinspelning på Youtube ger ju inte speciellt mycket.

Comment

En bandpasslåda skulle kunna fungera, då kan du dra upp porten genom hatthyllan och basen sitter skyddad i lådan.

......fast det ville du ju inte ha kom jag på. Glömde bort det.
        Last edited by Optima; July 25, 2014, 16:26.

Comment

Då var ett par Peerless SLS 8" beställda, det får bära eller brista
          Återkommer med rapport om ett par veckor.

Comment

Åh, SLS8"

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Yes, de var bra pris på (ca 1300 inkl frakt), många verkar gilla dom och jag har läst om folk som har kört dom utan låda.
              Har du någon erfarenhet av dom?

Comment

Working...
              X