Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur är högtalarna kopplade?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur är högtalarna kopplade?

Hejsan! Jag har en Opel Vectra -00 Kombi där jag håller på att fixa lite bättre ljud än det som sitter standard. Jag vill här mest bekräfta att jag tänkt rätt gällande hur original-systemet är inkopplat.

Det är alltså ett 3-vägs system med diskant, mellan-reg och bas. Såhär ser det ut på basen (vänster):

Har jag uppfattat det rätt om jag säger att de 3 elementen är parallell-kopplade ifrån stereon och filtrerade med den/de kondensatorer och drossel som jag sett (ungefär som det som sitter på basen i bild)? Om jag nu har missuppfattat det skulle jag uppskatta ett enklare kopplings-schema för att få lite bättre förståelse.

MVH scienta

Re: Hur är högtalarna kopplade?

Har högtalaren bara 2 kablar (plus & minus) så kopplar du in en ersättare på samma vis.

Hade du 4 eller 6 kablar inkopplade så är det ett aktivt system vilket då innebär att man måste ha koll på delningsfrekvenser och liknande för att ersätta originalet.

I ditt fall ..... bara koppla
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Re: Hur är högtalarna kopplade?

Originally posted by Nonne View Post
      Har högtalaren bara 2 kablar (plus & minus) så kopplar du in en ersättare på samma vis.

Hade du 4 eller 6 kablar inkopplade så är det ett aktivt system vilket då innebär att man måste ha koll på delningsfrekvenser och liknande för att ersätta originalet.

I ditt fall ..... bara koppla
      Och det är samma sak, även med koaxialer? Dvs. de kablar som går till diskant och mellan-register kommer inte att användas.

Tack för att du tar dig tid och svarar

Comment

Working...
      X