Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

    Hej,

    har kopplat in ett slutsteg (Mutant NW280SP) i min husvagn för att driva två 6x9r.
    Problemet är bara att jag får ett brummande ljud från högtalarna.
    Ljudet följer inte med volymen, utan hörs mer ju lägre volymen är.
    Jag har testat att korta jordkabeln (30cm lång nu) och att koppla högtalaren med bara 40cm långa ljudkablar (brummandet kvarstår). Strömkabeln är ca 50cm lång med en 40A säkring mitt på.
    RCA kablarna och ljudkablarna ligger inte vid varandra, så där borde inte problemet vara.
    Någon som har en ide vad som kan orsaka felet?
    Slutsteget är i stort sett nytt, så det borde inte vara något fel på det.

    MvH Henrik

  • #2
    Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

    Batteriladdare?

    Comment


    • #3
      Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

      Ja det sitter det kopplat till batteriet. Skulle den kunna orsaka ett missljud?

      Testade att koppla strömkabeln direkt från batteriet (utan säkring) och det gjorde ingen skillnad. Testade även att skruva på gainen och ljudet blir kraftigare ju högre man höjer den.

      Comment


      • #4
        Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

        Pröva utan laddare

        Comment


        • #5
          Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

          Jag sätter 5 kronor på ett jordfel i RCAn
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

            Vad menar du med jordfel i RCAn och hur kommer man runt det?
            RCA-kabeln är splitter ny, om det spelar någon roll.

            Har förrästen GND kopplat till - på batteriet, kan det spela någon roll? Är det bättre att försöka koppla det i någon plåt?

            -Henrik

            Comment


            • #7
              Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

              Pröva att jorda ytterringen på lågnivån

              Comment


              • #8
                Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

                Sådana här fel ligger 99% i jordningen, brummande ljud eller pulserande ljud brukar ligga i en felaktig RCA.

                Kopplar man i båt så har du inget jordplan, även en AUX inkopplad i bil med yttre signalkälla kan orsaka brum.

                Dator inkopplad i bilen när man ska justera en DSP med laddare på kan orsaka brum.


                Finns hur många olika fel som helst, de flesta beror på dålig/felaktig jordning.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

                  Spelar det någon roll om man jordar kabeln vid slutsteget eller huvudenheten?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

                    Originally posted by Henrik1977 View Post
                    Spelar det någon roll om man jordar kabeln vid slutsteget eller huvudenheten?
                    jag hade liknande problem i bilen tidigare, jag jordade mellan en skruv på baksidan av HU'n och ytterringen på RCA'n.
                    en kort bygel alltså.
                    \m/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

                      Originally posted by LuffarN View Post
                      jag hade liknande problem i bilen tidigare, jag jordade mellan en skruv på baksidan av HU'n och ytterringen på RCA'n.
                      en kort bygel alltså.
                      Nu är du inne på en bränd signaljord vilket jag inte menade.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Jag sätter 5 kronor på ett jordfel i RCAn
                        Ser ut som att jag är skyldig dig en femma!
                        Fick bort ljudet när jag jordade rca:n vid stereon. Det funkade dock inte att jorda den vid slutsteget, då var ljudet kvar.
                        Stort tack! Har du ett kontonummer så kan jag sätta in pengar för en stor stark.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Brummande ljud vid inkoppling av slutsteg

                          Originally posted by Henrik1977 View Post
                          Ser ut som att jag är skyldig dig en femma!
                          Fick bort ljudet när jag jordade rca:n vid stereon. Det funkade dock inte att jorda den vid slutsteget, då var ljudet kvar.
                          Stort tack! Har du ett kontonummer så kan jag sätta in pengar för en stor stark.
                          Hahahaa, den bjuder jag på

                          Men faktum är att jag säljer kablar med pålödd jordkabel, finns som 0,75, 1,5, 2,5, 3,5 och 5 meters längd.
                          RCAn har en svart tygstrumpa med blått inlägg, snygg och visat sig vara rätt prisvärd!
                          Attached Files
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment

                          Working...
                          X