Announcement

Collapse
No announcement yet.

förslag på 4-kanalssteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • förslag på 4-kanalssteg

    Hej!
    Kommer snart äntligen få råd att köpa slutsteg. Har kollat in Hifonics Zeus ZXi6404
    Har ingen kunskap om Hifonics så undrar om det är ett bra märke, eller finns det något bättre till samma peng eller upp till 4.000:-

    Har ett par JL AUDIO TR650-CSI fram och ett par billiga JVC 3-vägs bak som jag kanske skulle byta ut, så skulle behöva förslag på högtalare bak också. Ska man ha 3-vägs eller ska man köra på nått kit-system?

    skulle bli tacksam för förslag!

  • #2
    Re: förslag på 4-kanalssteg

    Mest för pengarna blir det ju med begagnat. Köper man "rätt" prylar behöver man knappt förlora någonting på affären om man gillar att byta lite emellanåt

    Comment


    • #3
      Re: förslag på 4-kanalssteg

      http://www.pmshopen.se/jl-audio-xd400-4/148-0 du klarar gott o väl med detta steg..

      Comment


      • #4
        Re: förslag på 4-kanalssteg

        Originally posted by Peppe_e View Post
        Mest för pengarna blir det ju med begagnat. Köper man "rätt" prylar behöver man knappt förlora någonting på affären om man gillar att byta lite emellanåt
        Du menar att du vill att jag köper ditt? Well, jag är lite allergisk mot att köpa begagnat. Har haft otur för många gånger med det, men annars är det ju inte någon dum idé.

        Originally posted by ville91 View Post
        http://www.pmshopen.se/jl-audio-xd400-4/148-0 du klarar gott o väl med detta steg..
        Är det "bättre" än det jag länkade till? Svårt att veta vilka märken som är bra/dåliga, men JL Audio har jag förstått är bra skit. Kan det finnas fördelar med att ha samma märke på både högtalare och steg? Funderar nämligen på JL Audo 3-vägs till hatthyllan bak så jag har samma märke som fram och då även har ett steg av samma märke kanske är ännu bättre?

        Comment


        • #5
          Re: förslag på 4-kanalssteg

          Originally posted by Eazy View Post
          Du menar att du vill att jag köper ditt? Well, jag är lite allergisk mot att köpa begagnat. Har haft otur för många gånger med det, men annars är det ju inte någon dum idé.



          Är det "bättre" än det jag länkade till? Svårt att veta vilka märken som är bra/dåliga, men JL Audio har jag förstått är bra skit. Kan det finnas fördelar med att ha samma märke på både högtalare och steg? Funderar nämligen på JL Audo 3-vägs till hatthyllan bak så jag har samma märke som fram och då även har ett steg av samma märke kanske är ännu bättre?
          Bättre kvalitet än hifonics

          Comment


          • #6
            Re: förslag på 4-kanalssteg

            haha, ok :P

            Comment


            • #7
              Re: förslag på 4-kanalssteg

              Som Peppe_e säger så är ju begagnat mest prisvärdast. Själv skulle jag ha kollat efter något DLS/Alpine. Går ju få tag i mycket fina förstärkare upp till 4000kr.

              Comment


              • #8
                Re: förslag på 4-kanalssteg

                http://www.rsaudio.se/bilslutsteg/4-...bass-asa-6004x e ett prisvärt steg iaf

                Comment


                • #9
                  Re: förslag på 4-kanalssteg

                  Hittade 2st bra beg steg här på forumet inom 5 min.
                  Min erfarenhet är att bra sq steg, oftast är välvårdade när man köper begagnat.

                  http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34184

                  http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34334

                  Sen beror det ju givetvis vad syftet med bygget är.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: förslag på 4-kanalssteg

                    Tanken är att få så bra ljud som möjligt. Ska inte tävla eller nått sånt. Däremot så spelar jag rätt högt och vill att grejorna ska orka med. Jag har för en tid sen köpt en HU som jag inte är riktigt nöjd med, en Sony Xav-602bt . Så vill inte misslyckas med att köpa fel steg.
                    Kan ju skriva vad jag har nu

                    Bilen: Volvo S40 sedan.
                    HU: Sony Xav-602bt (ev. byte men gör det sist)
                    Framhögtalare: JL Audio TR650-CS sitter monterat i original hål.
                    Sub: Jbl, monterad i sluten låda i hatthyllan. Ska kansk bygga ny med en annan form.
                    Bakhögtalare. Ett par JVC 3-vägs (ska bytas ut)

                    Alla bildörrar är dämpade med SC och även hatthyllan. Ska ta golvet senare.
                    Last edited by Eazy; June 8, 2014, 19:58.

                    Comment


                    • #11
                      Re: förslag på 4-kanalssteg

                      Originally posted by Eazy View Post
                      Du menar att du vill att jag köper ditt? Well, jag är lite allergisk mot att köpa begagnat. Har haft otur för många gånger med det, men annars är det ju inte någon dum idé.
                      Haha. Klart du ska köpa mitt!!
                      Närå, beror ju helt å hållet på vad du är ute efter!
                      Men har själv köpt alla steg jag haft beggade och som sagt ger det en möjlighet att byta steg för att se vad man gillar utan att förlora en stor hög pengar varje byte. Har själv betat mig igenom 4-5 steg senaste 2 åren allt eftersom man byter andra komponenter eller går över till aktiv delning osv.

                      Kan tillägga att inget jag köpt här på forumet varit i dåligt skick....

                      Comment


                      • #12
                        Re: förslag på 4-kanalssteg

                        Tänkte bara klargöra att det var 2 frågor jag hade

                        "Har ett par JL AUDIO TR650-CSI fram och ett par billiga JVC 3-vägs bak som jag kanske skulle byta ut, så skulle behöva förslag på högtalare bak också. Ska man ha 3-vägs eller ska man köra på nått kit-system?

                        skulle bli tacksam för förslag!"

                        Comment


                        • #13
                          Re: förslag på 4-kanalssteg

                          Antingen kör du samma högtalare bak som fram, eller så montera ett par enklare coaxialer bak.

                          Att få klangmatchning mellan högtalarna i en bil är grymt svårt.
                          Dels för att förutsättningarna är olika redan då dom monteras med olika volymer bakom membranen.

                          Sen kommer vi till det akustiska i bilen.
                          Bakre högtalare ska forcera stolar och ett gigantiskt tygtak vilket ändrar högtalarens karaktär.


                          Mitt råd är, gör det enkelt för dig men undvik 6X9" om du har en baslåda monterad där bak.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: förslag på 4-kanalssteg

                            Som Nonne säger; köp koaxer helst i samma serie som framsystemet. Sedan tycker jag du ska prova Nakasteget. Grymt billigt för ett välljudande steg. Jag har heller aldrig fått trasiga saker via former. Lycka till!
                            Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                            Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                            Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                            Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                            Comment


                            • #15
                              Re: förslag på 4-kanalssteg

                              Tack för tipsen!
                              Jag har nu ett Mosconi AS100.4 i min ägo
                              Har tänkt att köra på samma kit som jag har fram (JL AUDIO TR650-CSI) eller något i samma serie, men sen tänker jag att man kanske missar nån bas-frekvens som mina nuvarande 3-vägs ger. Jag har iofs. sänkt basen via EQ'n en del för jag tyckte att basen som 3-vägshögtalarna gav inte lät så bra. Kanske överröstar suben ändå den basen som finns kvar så jag ändå inte hör den. Nu har jag som sagt ett steg så jag kan dela bort som jag vill.

                              Innan jag koppla in steget så vill jag dra nya högtalarkablar. Det ser knivigt ut att byta till framdörrarna. Ser nästan ut som man måste lyfta av dörrarna om man ska kunna komma åt. Ska starta en projekttråd när jag sätter igång. Får nog döpa den till "Klanttråden" då jag nog inte når upp till de fina byggen som finns där.

                              Edit.
                              Kanske dessa då?
                              Last edited by Eazy; June 27, 2014, 20:38.

                              Comment

                              Working...
                              X