Announcement

Collapse
No announcement yet.

2-vägs filter till mellanregister och diskant

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2-vägs filter till mellanregister och diskant

Har tänkt köra 3-vägs frontsystem plus bas så aktivt som möjligt, men har bara 3st lågnivå på hu. Finns det något bra passivt filter för att köra mellanregister och diskant på samma kanal på ett steg eller ska jag köra diskanterna på Hu med medföljande passiva filter enbart på dessa och resten aktivt på steg?

Re: 2-vägs filter till mellanregister och diskant

Sub och mid kan dela på kanalerna så ställer du delning i steget.
    Kan bli lite knas med kompet dock.
    Externt aktivt filter eller en dsp vore kanske nått?
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

Comment

Du kan köra semiaktivt vilket innebär att ett 4-kanals steg driver framsystemet.

Man har passivt filter på mid och diskant, delar highpass på kanal 1+2.
      Sen kör du exempelvis 6,5" på kanal 3+4 och delat med lågpss på steget eller i huvudenheten.

Har du 6-kanaligt tidskomp i HU kan du få till detta riktigt bra om monteringen tillåter det, du kan kompa dess 4a kanaler var för sig vilket fungerar helt förträffligt om du lagt lite kärlek på monteringen.

Gladen löser sina 3-vägs system på detta sätt, alltså att man rekomenderar ett 4-kanals steg för drift.

På SM-finalen -98 blev min bil sågad (3-vägs semiaktivt) i Stockholm med motiveringen ... så bygger man inte.

En vecka senare på EM-finalen blev bilen bedömd av samma person, faktum är att jag fick en ursäkt då han tyckte bilen lät helt fantastiskt.
      4:a bedömningar på ljud blev det med motiveringen ...... för höga poäng till en svensk med en svensk domare i domarduon
      Last edited by Nonne; April 17, 2014, 09:02.
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by JohanH View Post
        Sub och mid kan dela på kanalerna så ställer du delning i steget.
        Kan bli lite knas med kompet dock.
        Externt aktivt filter eller en dsp vore kanske nått?
        Hängde inte riktigt med där. Menar du midbas å mid på stegets 4 kanaler?
        Vad finns det för aktiva filter på marknaden? Aldrig varit i kontakt med något sådant. Och dsp är inte en möjlighet om jag vill kunna ställa upp i rookie 15k i sommar tyvärr.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
          Du kan köra semiaktivt vilket innebär att ett 4-kanals steg driver framsystemet.

Man har passivt filter på mid och diskant, delar highpass på kanal 1+2.
          Sen kör du exempelvis 6,5" på kanal 3+4 och delat med lågpss på steget eller i huvudenheten.

Har du 6-kanaligt tidskomp i HU kan du få till detta riktigt bra om monteringen tillåter det, du kan kompa dess 4a kanaler var för sig vilket fungerar helt förträffligt om du lagt lite kärlek på monteringen.

Gladen löser sina 3-vägs system på detta sätt, alltså att man rekomenderar ett 4-kanals steg för drift.

På SM-finalen -98 blev min bil sågad (3-vägs semiaktivt) i Stockholm med motiveringen ... så bygger man inte.

En vecka senare på EM-finalen blev bilen bedömd av samma person, faktum är att jag fick en ursäkt då han tyckte bilen lät helt fantastiskt.
          4:a bedömningar på ljud blev det med motiveringen ...... för höga poäng till en svensk med en svensk domare i domarduon
          Fungerar ett passivt filter så att jag bara har en delning på "mitten" till diskant å mid i det här fallet och ingen highpass lowpass?? Hade jag ingen aning om....
          Antar att om jag väljer detta alternativ så får jag se till å montera diskant å mid tätt tillsammans och labba mer med placering?
          Kör med bt92sd när det gäller tidskomp. Alltså front, rear och sub. Och i nuläget kan jag inte få till lowpass till midbasarna i mitt 2-vägs kit då det inte finns i vare sig hu eller på mitt dls a5. Men byter steg snart och på det finns både lp å hp med bra vidd på alla 4 kanaler om jag inte läst fel
          Vad är det för domare som dömde? Låter ju helt sjukt. Man måste väl ändå blunda för hur den tävlande löst allt när det kommer till ljudbilden? Borde inte spela nån roll om så den tävlande hade använt bananer som filter. Låter det bra så låter det bra? Sjukt oinspirerande. Och hoppas han bad om ursäkt offentligt.....

Comment

Betyder detta att jag i stort sett kan köra på vilket 2-vägs filter som hellst??

Comment

Originally posted by Peppe_e View Post
              Betyder detta att jag i stort sett kan köra på vilket 2-vägs filter som hellst??
              Har du mellan+diskant som "hör ihop"?

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                Har du mellan+diskant som "hör ihop"?

Pierre
                Har inget mer än mitt jl c2-650 6.5" kit idag. Tänkte ta reda på lite mer innan jag handla nytt. Min första tanke var att bara komplettera med ett mellanregister. Men tror jag satsar på att iaf ha matchande diskant och mellanregister.
                Men frågan är ju hur mitt passiva filter fungerar. Brukar det vara hp filter till diskant och lp till midbas enbart?
                Och vill ju till att få brytningen rätt till ens specifika högtalare vilket inte lär vara det lättaste om man inte har ett filter som hör till dom specifika elementen?

Comment

Diskanten har HP och mellanregistret har LP hos vanliga tvåvägssystem, det stämmer. Det filter du har till C2-650 verkar vara aningen mer avancerat än bara ett vanligt billigt tvåvägs filter, det har olika branthet för LP och HP och justerbar diskantnivå.

Att använda det filtret till andra element än just C2-650 är kanske inte så lämpligt, men andra får väl ge mer råd.
                  Last edited by Optima; April 18, 2014, 16:54.

Comment

Jag tror mycket på trevägs semi aktivt. Speciellt om diskant och middar sitter nära varandra. Jag har funderat på en sådan lösning mest för att bygga ett högpassfilter för att skydda mina banddiskanter och då tänkte jag köra semiaktivt för att kunna köra med en sniknare dsp ;-)

Ska leka lite med delningen men funderar på att släppa upp mina bredbandare till 6kHz och sedan låta banddiskanterna ta över. Blir lite mer fummel med komponenter och lödkolv, men känns lite hardkore jämfört med att ställa frekvensen i dspn.

Med vänlig hälsning, Z

Comment

Originally posted by Optima View Post
                      Diskanten har HP och mellanregistret har LP hos vanliga tvåvägssystem, det stämmer. Det filter du har till C2-650 verkar vara aningen mer avancerat än bara ett vanligt billigt tvåvägs filter, det har olika branthet för LP och HP och justerbar diskantnivå.

Att använda det filtret till andra element än just C2-650 är kanske inte så lämpligt, men andra får väl ge mer råd.
                      Vissa tillverkare skriver ju ut vad deras element skall ha för delning osv. Om man skulle ha sån tur att det matchar 650:s filter bör det väl funka? Alternativet annars är väl att köpa ett komplett 3-vägs kit inklusive filter. Men får ju inte lika mycket att välja på då....
                      Vart hittade du detaljerna på c2-650 filtret? Har bara hittat mått och funktions beskrivning.

Comment

I manualen på sidan 3 under "C2-650 specifications" står de detaljerna, men delningsfrekvensen hittar jag inte någonstans i manualen.

Filtret kan nog användas till andra element om man vet vilken delningsfrekvens de andra elementen ska ha. Det som kan vara känsligt är hållbarheten hos diskanten, är delningsfrekvensen för låg så finns risk att elementet går sönder ifall man spelar ganska högt.

Det där filtret har 12 dB/oktav till diskanten och det är ganska normalt, men om delningen ligger för nära diskantens Fs så riskerar den att gå sönder.

Comment

Om man använder diskanterna som hör till filtret men kör andra mellanregister så bör det fungera, enda nackdelen är väl att mellanregistret kanske inte går så högt som det skulle kunna p.g.a lågpassdelningen i filtret. Är tveksam till att filtret har nån inbyggd frekvens eller impedansjustering fpr mellanregistret så det borde vara lugnt.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                          X