Announcement

Collapse
No announcement yet.

problem med ljudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • problem med ljudet

    Hej och tack på förhand för att forumet finns!
    Jag har försökt att leta mig fram bland gamla trådar för att hitta felet i min set up.
    Jag har ett magnat channel four som driver framsystemet, dörrar + hatthylla och ett magnat tribal som driver subben. Allt lät bra när jag hade kopplat in det men efter ca 10 timmar så dalade hela framsystemet ut när jag lyssnade på radio, inte särskillt högt, för att komma tillbaka så snabbt så jag trodde att radion bara sökte bättre frekvens.
    Ljudet dalade även när jag bytte till skiva och kom tillbaka lika snabbt. basen fortsätter dock att poppa på som om inget hade hänt.
    Saker jag vet att jag hade kunnat göra bättre under installationen är att dra grövre ström (10mm2, delar med block till båda stegen). samt jordat steget till basen bättre men den viner inte och ingen protectlampa lyser så jag antar att den är bra nog?

    Jag kryper till korset och erkänner att jag har pga okunnighet och nyfikenhet kanske inte hanterat steget så bra, t.ex. har jag kört en bas på steget som nu låter konstigt på 1ohm och när jag kopplade i det satt strömkabeln redan på batteriet så det blixtrade till jättekort (men stegen lät som vanligt rätt länge efter det)

    Har jag bränt steget eller kan det vara jordfel på HU eller glapp i signalkabeln mellan stegen? var ska jag börja leta? kanske koppla ur basen och bara köra framsystemet ett tag för sig själv för att se om det blir bättre då?

    tacksam för svar.
    /Peter

  • #2
    Re: problem med ljudet

    Menar du att det går en enda 10 mm2 kabel från batteriet till ett kopplingsblock och sedan en kabel till vardera steg?

    I så fall är det i klenaste laget och grövre kabel skulle behövas med tanke på hur mycket ström båda stegen kan dra vid låg impedans.

    Heter steget till högtalarna verkligen "channel four"?
    Vad heter bassteget mer än Tribal, är det Tribal X One?
    Vad heter basen, märke och modellnamn?

    Jag hittar inget slutsteg från Magnat som heter "channel four", däremot ett antal andra modellserier (tex Black Core Four, Edition Four osv). Eftersom det bara är fyrkanalssteget som bråkar så beror det knappast på låg spänning i huvudmatningen, men mät ändå direkt på stegets strömplint vilken spänning det är när du spelar musik.

    Kolla också att lågnivåkablarna sitter ordentligt på fyrkanalssteget.

    Comment


    • #3
      Re: problem med ljudet

      steget till framsystem = magnat edition four (det som krånglar)
      steget till bas = magnat tribal x two (bryggat)
      basen är en JBL GT4 i fabriksbyggd låda.

      Jag hoppas verkligen att det bara är så att signalkabeln mellan stegen som är gammal och ärgat.

      högtalarna i hatthyllan är JBL GTO 6*9 och i dörrarna är det orginal, kanske sprängda men jag har ställt filtret på edition four så att det inte går någon bas alls till dem. är steget helt tänker jag byta dom till ett par JBL GTO 6,5 koaxialer.

      yes, det är en 10mm2 kabel med en 60apere säkring vid batteriet som går till ett block i bagaget där det också går två 10mm2 kablar, ett till varje steg. jordkablarna är 50mm2 och sitter en i varje bältesbult.

      Tusen tack för svar!

      Comment


      • #4
        Re: problem med ljudet

        tjockare strömkabel o uppgradera jordpunkterna vid motorn också till större saker..större elr lika stort som strömmen till stegen.

        Comment


        • #5
          Re: problem med ljudet

          kopplade om lite i bagaget igår så att bara steget som krånglat spelade och signalkabeln som gick mellan stegen inte var med. Allt lät som det skulle igen och jag är glad som fisken i vattnet.

          Nu blir det att köpa ny signalkabel och fira med att kosta på mig grövre ström och och bättre högtalare i dörrarna. Tusen tack för respons.

          Comment


          • #6
            Re: problem med ljudet

            "t.ex. har jag kört en bas på steget som nu låter konstigt på 1ohm"

            Du vet om att bassteget bara är stabilt i 4ohm i bryggat läge?

            Inte att rekommendera att lasta ner det så mycket om du vill att det ska hålla
            / Jimmy

            Comment


            • #7
              Re: problem med ljudet

              Jag vet att steget är stabil i 2 ohm men tänker lite naivt att steget klipper om det blir för mycket för det. Steget går på 2 ohm nu och kommer fortsätta göra det om det visar sig att det är signalkabeln som är felet.

              Går OT och frågar vad som händer i steget om/när det inte klipper på 1 ohm?

              Comment


              • #8
                Re: problem med ljudet

                Risken finns väl att transistorer går sönder av den höga strömmen som uppstår när steget överbelastas. Mest gissningar, jag har inte full koll på vad som normalt sett brukar hända när steg driver för låga belastningar.

                Comment


                • #9
                  Re: problem med ljudet

                  Jag tänker lite naivt att steget klipper om belastningen blir för hög och att man får koppla enligt spec. efter det. Säker olika från märke till märke för hur mkt misshandel ett steg tål

                  Comment


                  • #10
                    Re: problem med ljudet

                    Ja det är 2ohms stabil i stereo men jag antar att du har bryggat? då är det bara 4 ohms stabilt..
                    Sen kanske det fungerar ändå men det borde bli ganska ljummet

                    Att det klipper är ju inte säkert, möjligtvis av överhettning om det finns någon övervakning på den biten?
                    / Jimmy

                    Comment


                    • #11
                      Re: problem med ljudet

                      Ok, tråden har spårat ur. Jag kommer köra steget enligt spec. för säkerhets skull framöver. Att leta fel och bli rädd att något dyrt gått sönder är inte min grej.

                      Jag har hittat felet och nästa svaga länk i min anläggning så jag tackar ödmjukast för hjälpen.

                      Hoppas att jag får anledning att återkomma till forumet, kanske när det blir dags att uppgradera 6,5orna i framdörrarna.

                      Comment


                      • #12
                        Re: problem med ljudet

                        Spårat ur på vilket sätt? Du har fått tips om att inte lasta det under 4ohm i fortsättningen om du vill att det ska hålla. Är väl kanon och helt "On topic"?

                        Comment

                        Working...
                        X