Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fått tillbaka intresset!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fått tillbaka intresset!

Känner att det börjar dra i billjudstarmen nu igen efter nått års uppehåll. Nu är frågan vad som skall inhandlas!

Bilen är en ful röd toyota carina kombi årsmodell 93.

Kommer dämpa hela bilen 2 lager så att det blir tätt och fint.

HU har jag, keenwood kommer ej ihåg modellen men 3 lågnivå utgångar och förövrigt en bra HU.

Framsystem: ge förslag, tänkte mig 2st 6.5" kit. Hertz kanske? Focal? Kanske även handlar in 4st 8"coax som jag gjorde i förra bygget som får sitta i något form av vägg längst bak och agera extra punch i midden och diskanten.

Steg till kit: inte en aning, ge förslag på ett prisvärt i dagsläget! Körde med kicker dx 200.4 förut, var grymt nöjd med tanke på priset.

Steg till 8or: körde även här på dx 200.4 och var jäkligt nöjd, men som sagt kanske finns något mer prisvärt i dagsläget?

Och nu till det roligaste, bas: Körde vägg förut och då testade jag några olika. Kicker solo x18, orion hcca 12, re sx 15 och FI BTL 18". Av dessa så var det FI BTLn som spelade överlägset bäst, både högst och snyggast. Var otroligt nöjd med denna. Hittar dock ej den någonstans nu, men FI har några nya basar sen jag kollade senast. Team18 basen ser ju mysig ut, lite för dyr dock... så jag funderar på BL18 eller Q18, tror ni dom skiljer sig mycket mot BTL? Vilken hade ni valt? Målet är att få det att låta som förra gången, dvs högt och snyggt.
    Kolla in: bladeice.com

Steg: körde 2 st kicker zx1000.1 på btl basen och det räckte gott och väl. Funderar på något liknade nu, förslag?

Batteribank: 2-3 optima yellowtop, var jävligt nöjd med dessa förut, aldrig under 12v när jag krämade på som hårdast.

Kablar var alltid från hollywood, jävligt prisvärda kablar kommer jag ihåg. Finns dessa kvar? Om inte, andra förslag.

Förut gillade jag att handla från blekinge bilradio, men nu finns ju dom inte kvar, vart handlar ni?

Tack på förhand,

Mvh Erik

Re: Fått tillbaka intresset!

Kanske inte klargjorde riktigt varför jag starta den här tråden. Jo, jag vill få lite förslag vad som gäller i dagsläget, vilka märken?

Sen undrar jag lite hur jag ska lägga upp bygget i den här bilen

Har kikat lite på audioque. Står lite mellan dom och någon FI audio modell.

Comment

Om du gillade Fi BTL kika på DC Audio det är också tunga basar från staterna med attityd

18"? http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=567

Framsystem kika på Impact http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=115

Det framsystemet är riktigt prisvärt med rejäla middbasar, fina filter och diskanterna behöver inte skämmas för sig heller.

Steg kanske detta? http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=236

Ja Blekinge finns ju inte kvar längre. Tror inte någon annan lagerför Hollywoods kablar nu tyvärr, autohifi var väl de senaste som gjorde det.
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

Comment

DC basen såg helt klart maffig ut, lite för dyr dock.. Tänkte mig prisklassen 3-5000kr. Så kanske audioque hdc3 eller hdc4? Eller FI BL, Q eller ssd? Andra förslag?

Impact grejerna såg fina ut, ska fundera lite.

Steg till basen då, tycker auduoque stegen verkar jäkligt prisvärda, 2200d steget kanske? Andra förslag?

Comment

Någon som beställt från USA?

Hur mycket brukar total fraktkostnad + tullavgift landa på?

Kollar lite på ebay och jag fastnade på RE audios xxx basar, vill minnas att dessa kostade runt 20 000kr här i sverige. Priset för dessa nya på ebay är runt 3500kr endast. Från en seriös säljare dessutom, sonic electronics.

Så som sagt, någon som har erfarenhet av att handla billjud från staterna?

Comment

Du åker på tull + moms och frakten på en fet bas till sverige springer också iväg tyvärr.

Om du vill ha feta grejer men inte har pengar till nytt så leta begagnat
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Kulan View Post
              Du åker på tull + moms och frakten på en fet bas till sverige springer också iväg tyvärr.

Om du vill ha feta grejer men inte har pengar till nytt så leta begagnat
              Jo jag vet det men hade velat höra en siffra på hur mycket det brukar landa på, oavsett om jag kommer köpa eller inte så är det ju kul att veta

Men vad tror du om en audioque hdc318 då?

Comment

Jag kör med en hdc418 och den basar på rätt högt men lite omusikalisk kan ja tycka. Hade dd3518 innan men den brann upp och hade inte samma förusättningar då ja hade den i en w124 sedan. Har även haft en impact 6718 och den va riktigt trevlig att lysna på men inge å spela högt med tror ja spela 143db nånting me den men de lukta lite bränt när man plåga den länge.

Comment

Originally posted by dickbender View Post
                  Jag kör med en hdc418 och den basar på rätt högt men lite omusikalisk kan ja tycka. Hade dd3518 innan men den brann upp och hade inte samma förusättningar då ja hade den i en w124 sedan. Har även haft en impact 6718 och den va riktigt trevlig att lysna på men inge å spela högt med tror ja spela 143db nånting me den men de lukta lite bränt när man plåga den länge.
                  Hur har du byggt med hdc3 basen? Vad driver du den med?

Comment

Ne har aldrig provar hdc3:an

Comment

Jag driver med två b2 mono i en saab 9-5 kombi

Comment

Poppis och rätt beprövat är ju SPL Dynamics varianter. Rött lr svart, i högsta serien är ju safe kort som bevisat sin duglighet.
                        Jag kikade själv på HDC4 en smula, men fick överslag åt Kove Audio i intresset. Fanns på soundpressure.se
                        Som vanligt med allt vad planer heter, ändras dem rätt fort och otippat.
                        Sitter nu på en DC Audio XL 18" som jag ännu inte prövat på något vettigt sätt att ge en bedömning på utöver att den känns gemytlig!

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Ja en svart SPL är ju ett alternativ. De röde är SPL-basar som konerna flyger åt fanders när man skjuver på lite mycket.
                          BMW E38 740
                          BMW M5 -01
                          bilradiohuset.se
                          SM-guld 2012

Comment

Zrken lite ot men varför föll valet på dc? Har också uppmärksamat Spls röda konor värkar veka, lite märkligt när det är den dyrare av deras två.

Comment

Working...
                            X