Vad är lämplig kabel tjocklek att koppla elen till stereon med (kenwood 6047u)? lär vara runt 4-5 meter lång. Stereons interna förstärkare kommer inte användas om det har nån betydelse.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Strömkabel tjocklek till stereon
Collapse
X
-
Comment
-
Re: Strömkabel tjocklek till stereon
Måste få fråga lite om det här jag med. Har precis köpt en Sony XAV-602bt. Än så länge så kör jag utan steg men kommer att koppla dit ett när utetemperaturen tillåter. Jag använder mig av original-kontakterna, dvs. över tändningen. kollar man in bilstereons medföljande kontakt så är strömkabeln inte speciellt tjock.
Ska man modda om kontakten med en tjockare strömkabel om man använder bilstereons inbyggda steg och sedan koppla strömkabeln direkt till batteriet?
Själva kabelskon som går in i kontakten på bilstereon är ju väldigt snuttig, så det känns ju poänglöst med tjockare strömkabel. Tänker att det blir en flaskhals vid kabelskon. Eller tänker jag fel?
Comment
-
Re: Strömkabel tjocklek till stereon
En huvudenhet är oftast avsäkrad med 10 eller 15A, och det är väl ungefär vad den maximalt kan dra. Då räcker en 1,5mm2 kabel rätt lång, 2,5mm2 är nästan överkurs om den inte är jättelång. Så det som är original i bilen räcker gott och väl, men vist kanske man kan vinna 1W eller så per utgång om man drar i lite grövre kabel.
Comment

Comment