Announcement

Collapse
No announcement yet.

Superkondensatorer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Superkondensatorer

Halloj.

Jag sitter inne med många galna idéer och den senaste rör superkondensatorer. Alltså ett par hundra Farad eller mer.

Den största jag sett till hyffsat hrm... acceptabelt pris är 600F ligger på ca 1200kr/styck men är specad för 2,5V vilket innebär att vi för vår applikation behöver minst 6st i serie.

I min värld betyder det (1/600+1/600+...1/600)^-1 = 100 Farad @ 15V

Är detta tillräckligt extremt för att satsa på tror ni eller kommer det bli skit?

Dessa är specade för 400A konternuerligt och en pulsurladdning på maximalt 1400A.

Ri = 1,3mOhm.

Med vänlig hälsning, Z

Re: Superkondensatorer

Är det Ri= 1,3mOhm per kondensator, eller har du räknat med alla 6 celler?
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Dom här är omåttligt populära i staterna om man kollar på diverse forum. Om det ger någon effekt eller inte kan jag inte svara på :-)

http://www.ebay.com/itm/6X-3000F-2-7...item3a8cee3245

Comment

Originally posted by Dr. Mabuse View Post
        Är det Ri= 1,3mOhm per kondensator, eller har du räknat med alla 6 celler?
        Per cell är det.

Med vänlig hälsning, Z

Comment

Är det inte så att man brukar sikta på ungefär dubbel arbetsspänning hos kondingen mot vad man vill plocka ut?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Jag har kört en 52F superkondensator i labbet och där funkar det bra som ett komplement till labbaggregat.

I en snabb simulering med 100F ser det riktigt bra ut. 1,3mohm per cell ställer inte till det så mycket som jag först trodde. Fördelen med kondensatorn är att när den är uppladdad till 14,4V så har den mycket energi. När den skickar ut ström så att den tappar från 14,4V till 13,0V är det 1,8kWs energi som lämnas. Mycket försvinner i resistanser osv, men att köra ut 200A i en sekund (en 2kW-burp) ska i min simulering fungera nästan lika bra som ett extra batteri tack vare att kapacitansen är så stor. Men det ställer större krav på generatorn eftersom kondensatorn ska laddas med högre spänning (14,4V) för att göra någon större nytta. Ligger laddspänningen lite lågt när du spelar så laddas inte kondensatorn upp med mycket energi och då försvinner poängen. 100F kräver lite laddning. Vad kostar en 100F superkondensator i praktiken?
            Last edited by Jonhny; March 20, 2014, 11:43.

Comment

I länken ovan säljer dom ju 3000F för ca 2000kr. Är det "glädje Farad" precis som överspecad slutstegseffekt? Verkar nästan för bra för att va sant?
              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Working...
              X