Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW t5 Transporter Ljudbygge + Navi råd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VW t5 Transporter Ljudbygge + Navi råd

Hej !

Jag har inte skruvat med biljud sedan 90-talet och har en del frågor som jag gärna vill ha hjälp med då utbudet är ett annat nu mot för då. Provar med en egen tråd då jag tycker att nybörjartråden där detta egentligen hör hemma är lite spretig.

Mitt mål är en dubbel din enhet av toppklass från Alpine,Kenwood.
    Alpine har en 8" skärm. Kenwood har en som är färdig för VW.
    Vill gärna att den har DAB o ska givetvis fungera med Bluetooth med min Galaxy S4.

Kenwood har Garmin och Alpine något annat system gör navigation åt dem.
    Någon som provat båda i trafik ?

Framsystem LS var kända då jag höll på,är dessa på topp fortfarande ? Spanat en del på deras Gotia och Nordic system på nätet. Vill gärna ha trevägssystem. Tycker att 5000-7000 kr får räcka i en firmabil för framsystem.

Bas: Har inte en aning om vad men ska ha men vill att lådan ska få plats under dubbelsätet i hytten. Har en förkärlek till tolv" dock. Lyssnar på allt ifrån hårdrock till Snoddas

Slutsteg: Tittat en del på DLS där också ,tre kanaligt verkar ju smart.
    Har sett att det finns några monoblock i utbudet. När man tittar på bilderna så har dom ju två kanaler i alla fall
    Kan någon förklara detta för mig.

Utrymme och högtalarplacering är ju inte direkt lovande för bra ljud i en T5:a men jag vill inte göra avkall på utrymmet i skåpet. Har komfortvägg idag och den stjäl tillräckligt.

Någon som kan tipsa om en bra butik i Mellansverige
    där allt finns hemma så man kan provlyssna och fingra på grejorna. Funderar även låta dessa göra installationen.

Hoppas ni har lust att bena ut mina frågor.

Re: VW t5 Transporter Ljudbygge + Navi råd

är du inne på DLS så är nog den närmaste butiken där du kan lyssna på deras grejer BRL i Borlänge.
    Vet att de även utför installationer, både enkla men de har även varit involverade i flera av BRL´s demobyggen. Även några tävlingsbyggen har passerat deras installationsbås.

I Gävle har du en bilstereobutik på kryddstigen, Ljudbutiken. Vet att de monterat i några Transporters för ett tag sedan. Kanske de har något som kan passa dig.

Ljudbutiken finns även i Bollnäs om du är i dem trakterna. Lite dålig koll på deras erfarenhet av Transporters dock..

Övriga butiker som kan vara intressanta ligger en bit ifrån Gävle, finns några i Stockholm om du är där i några ärenden.
    PM Shopen är dem som har bäst koll på DLS av dem som finns där, söker du andra märken har Seastream bra koll på Dynaudio, Gladen/Audio System bland annat.

Lycka till..

Med vänlig hälsning,
    Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich

Comment

Har börjat med ett ljudbygge i min t5a. Dock inte samma sort då jag pulat i 4st 3,5or per sida av märke Amega i à-stolparna. Bara för att det gick, haha. Ska även bygga om dörrsidorna å stoppa i 4st 5,25or per sida. Baslåda just nu är en bandpasslåda med två tolvor på golvet bakom stolarna.

Det intressanta för dig är kanske att jag har 8" skärmen från Alpine i. Funkar kanon med rattatyrning osv, använder oftast BT från iPhone och det har funkat prima hittills. Både ljudsidan och telefonsidan. Navigeringen i Alpinen är grym tycker jag, väldigt lätt och överskådlig. Dock är HUn dyr.. Vet dock inte vad den andra kostar!

Länkar min byggtråd...

Comment

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=33011

Comment

Jag läste din tråd innan jag skrev här. Riktigt snyggt och där fick jag också se hur mycket jobb jag har framför mig med dämpning etc.

Läste på ett annat forum om en kille i Danmark som också gått all in med slutsteg gömda i skåpet bakom plyfan och tre basar mot väggen.

Suktar också på en sänkning
          Det får alltså bli att åka runt och lyssna. När jag letar på nätet så verkar Alpinen inte finnas i lager någonstans.

Jag pm:ar dig om lite info .....

Comment

Working...
          X