Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur montera framsystem?!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur montera framsystem?!

Som rubriken säger men kanske inte på nybörjarnivå.. Har monterat stereo i mina bilar under lång tid(15+ år) men oftast bara inriktat mig på att yxa in i original uttag på snyggast sätt. Har en 945:a nu som ska få sig en omgång och har suttit och letat och tittat och funderat uti monteringen av framsystemet och det har då dykt upp en sammanfattning i huvudet som vill ha lite svar =)
    Nu gäller det bara att lyckas få ihop tankarna på ett vettigt sätt så nån förstår vad som skrivs...
    Sakerna i fråga som ska monteras är Massive Audio RK6. Originalhålet är 6" så det blir ju att modda lite å då är frågan vad som blir bäst. Dörren skall självklart dämpas grundligt men frågan är hur jag ska montera högtalaren.
    1. Såga upp hålet i dörrsidan och monterar högtalaren innanför dörrsidan på en egen baffel och ser till att det är tätt emellan element och dörrsida. Tanken med det är att sätta tillbaka original högtalargaller och det ser fint och originalt ut. Hur mycket blir ljudet lidande för det att sitta en bit in?
    2. Jag monterar högtalaren på en baffel som monteras fast på dörrsidan i original uttag för högtalare och sedan klär i rätt vinyl. Litet problem med detta är att det kommer spela en hel del rakt in i sidan av instrumentbrädan som sitter framför högtalaren(vilket det visserligen kommer göra i alternativ 1 och 3 men då kommer elementet sitta lite längre ifrån). Hur mycket lider ljudet av det?
    3. Förstärka upp originalhålet med baffel bakom dörrsidan och sedan försöka modda original högtalargaller så det går att återmontera.

Alltså det jag vill egentligen veta är grunden i ett montage av framsystem.. Låt säga att jag väljer alternativ 1. Visst är det så att jag enbart vill höra ljudet som spelas "framåt" av elementet och sedan försöka döda allt ljud som kan uppstå "bakifrån" elementet med hjälp av dämpning osv? Alltså jag behöver inte försöka montera fast dörrsidan totalstumt i bilen å använda dörrens volym som en sluten låda(visst kanske i en perfekt värld hade det varit optimalt men jag har inte resurserna till det just nu) utan se till att dörrsidan sitter bra, elementet är stumt monterat och saker å ting är dämpat så gott det går..?

Hoppas min tanke och fundering är förstådd

Re: Hur montera framsystem?!

Ta bort nedre delen o ersätt med mdf! rk middarna e kraftiga

Comment

Originally posted by ville91 View Post
      Ta bort nedre delen o ersätt med mdf! rk middarna e kraftiga
      Tanken har slagit mig men då hade jag lika gärna kunna plasta upp en helt ny dörrsida och göra bygget "extremt" men jag har inte dom resurserna på hemmaplan. Har varmgarage i stugan men det är 17 mil bort så... Plus att det extrema bygget hade jag tänkt spara till min cheva pickis.
      Dessutom om jag tar bort kartfacket i dörren har jag ingenstans att sätta skräp :P

Comment

Originally posted by pepi View Post
        Tanken har slagit mig men då hade jag lika gärna kunna plasta upp en helt ny dörrsida och göra bygget "extremt" men jag har inte dom resurserna på hemmaplan. Har varmgarage i stugan men det är 17 mil bort så... Plus att det extrema bygget hade jag tänkt spara till min cheva pickis.
        Dessutom om jag tar bort kartfacket i dörren har jag ingenstans att sätta skräp :P
        Enda sättet att få det bra med rk middarna

Comment

Originally posted by ville91 View Post
          Enda sättet att få det bra med rk middarna
          Men om det är det enda sättet att få det bra, varför monterade inte du dom då på¨det sättet i din S70? Har ju självklart gått igenom alla alternativ till hur jag ska montera utifrån dom förutsättningar jag har och kommit fram till 3 vettiga utifrån min situation just nu. Tack ändå för "tipset"...

Comment

Men om det är det enda sättet att få det bra, varför monterade inte du dom då på¨det sättet i din S70? Har ju självklart gått igenom alla alternativ till hur jag ska montera utifrån dom förutsättningar jag har och kommit fram till 3 vettiga utifrån min situation just nu. Tack ändå för "tipset"...
            För ja ville ej förstöra dörrarna

Comment

Mors!
              Detta är en inte helt trivial fråga, då det kan bli en mängd olika bra 'lösningar' på samma montage. Dvs, olika kvalitet även fast man försökt att lösa det på samma sätt. Hörsägnen om vad som funkar och inte. VIlka element som gillar si eller så osv. Sådant snack i all ära,

Utgångspunkterna för montage är ett par:
              A) Du vill ha en så stabil montering av högtalaren oavsett vad den sitter i. Dörrklädsel, eller dörrplåt.
              B) Du vill ha en tydlig separation av luften framför konen, från luften bakom konen.
              C) Du vill undvika att montera elementet långt in i en "tunnel" av material.
              D) Du vill ha så mycket spelrum framför elementet som möjligt.

Mer av mina tankar kring dämpning finns här http://www.bilstereoforum.se/showpos...3&postcount=14

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Kör 945 själv, och gick för lösningen med att ersätta kartfacken med MDF. Stadigare montering, mer luft att spela i, och så tar det max par-tre timmar om man vet vad man gör. Ta loss dörrsidorna, måtta upp gentemot mdf-plattan, kapa, slipa ner kanter, lägg klister, skär ut tyg, låt torka några minuter, sätt dit högtalarna, skruva dit mdf-en bakifrån, montera dörrsidorna. Visserligen så hade mina 6x9 krävt en total marodering av dörrsidan i andra fall, men det funkar över förväntning. Planen är dock att byta ut mot 6.5 uttag i mdf med sluten låda på baksidan, då kan man bygga lite utåt för att få mer lådvolym oxo, utan att det tar i stolar eller instrumentbräda.

Comment

Originally posted by Azrael Dragin View Post
                  Kör 945 själv, och gick för lösningen med att ersätta kartfacken med MDF. Stadigare montering, mer luft att spela i, och så tar det max par-tre timmar om man vet vad man gör. Ta loss dörrsidorna, måtta upp gentemot mdf-plattan, kapa, slipa ner kanter, lägg klister, skär ut tyg, låt torka några minuter, sätt dit högtalarna, skruva dit mdf-en bakifrån, montera dörrsidorna. Visserligen så hade mina 6x9 krävt en total marodering av dörrsidan i andra fall, men det funkar över förväntning. Planen är dock att byta ut mot 6.5 uttag i mdf med sluten låda på baksidan, då kan man bygga lite utåt för att få mer lådvolym oxo, utan att det tar i stolar eller instrumentbräda.
                  Du råkar inte ha några bilder på bygget?

Comment

Originally posted by zrken View Post
                    Mors!
                    Detta är en inte helt trivial fråga, då det kan bli en mängd olika bra 'lösningar' på samma montage. Dvs, olika kvalitet även fast man försökt att lösa det på samma sätt. Hörsägnen om vad som funkar och inte. VIlka element som gillar si eller så osv. Sådant snack i all ära,

Utgångspunkterna för montage är ett par:
                    A) Du vill ha en så stabil montering av högtalaren oavsett vad den sitter i. Dörrklädsel, eller dörrplåt.
                    B) Du vill ha en tydlig separation av luften framför konen, från luften bakom konen.
                    C) Du vill undvika att montera elementet långt in i en "tunnel" av material.
                    D) Du vill ha så mycket spelrum framför elementet som möjligt.

Mer av mina tankar kring dämpning finns här http://www.bilstereoforum.se/showpos...3&postcount=14
                    A) Om jag skulle välja att montera baffeln direkt i mellanplåten på dörren, skall man vidtaga några åtgärder för att undvika resonans från mellanplåten eller är det bara dämpa upp den så gott det går? Kan man montera elementet i en djup baffel, typ ett rör, utan att man generellt kan säga att ljudet blir lidandes eller ska man försöka ha fritt spelrum på baksidan?
                    B) Om jag väljer att montera elementet tight mot baksidan av dörrsidan måste jag även försöka täta anliggningsytan mellan dörrsida och dörrplåt eller är det waste of time? Jag menar dörrsidan är ju inte direkt helt tät överallt ändå..
                    D) Tyvärr så blir det lidandes hur jag än gör då cirkus 25% av elementet blir täckt av instrumentpanelen..

Comment

A) Om jag skulle välja att montera baffeln direkt i mellanplåten på dörren, skall man vidtaga några åtgärder för att undvika resonans från mellanplåten eller är det bara dämpa upp den så gott det går? Kan man montera elementet i en djup baffel, typ ett rör, utan att man generellt kan säga att ljudet blir lidandes eller ska man försöka ha fritt spelrum på baksidan?
                      B) Om jag väljer att montera elementet tight mot baksidan av dörrsidan måste jag även försöka täta anliggningsytan mellan dörrsida och dörrplåt eller är det waste of time? Jag menar dörrsidan är ju inte direkt helt tät överallt ändå..
                      D) Tyvärr så blir det lidandes hur jag än gör då cirkus 25% av elementet blir täckt av instrumentpanelen..
                      A - Ja, med tumregeln att försöka hålla en smula mer än konarean till tvärsnitts area för att undvika "strypning" av elementet. Ju mer desto bättre. Säg en 20-30% mer än Konarea, och du är helt hemma.
                      Spelrummet på baksidan är inte lika kritiskt, vill du ta det ett steg längre leta reda på ex en silent coat absorber - taggig matta med dämpegenskaper.

B- Det är bedömt waste of time.

C- ......?
                      D - Gör så gott det går En smula vinkling "bort/ut" ifrån kan hjälpa

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Fick tag på begagnade 6.5-sidor!
                        http://bilstereoforum.se/attachment....8&d=1332494440

De jag har nu med 6x9 är egentligen bara med med utskuret hål för högtalaren, inget mer eller mindre

Comment

Originally posted by zrken View Post
                          A - Ja, med tumregeln att försöka hålla en smula mer än konarean till tvärsnitts area för att undvika "strypning" av elementet. Ju mer desto bättre. Säg en 20-30% mer än Konarea, och du är helt hemma.
                          Spelrummet på baksidan är inte lika kritiskt, vill du ta det ett steg längre leta reda på ex en silent coat absorber - taggig matta med dämpegenskaper.

B- Det är bedömt waste of time.

C- ......?
                          D - Gör så gott det går En smula vinkling "bort/ut" ifrån kan hjälpa
                          Tack för svaren, har väl rätat ut en hel del frågetecken jag haft i det ostädade kontoret =)

Comment

Originally posted by Azrael Dragin View Post
                            Fick tag på begagnade 6.5-sidor!
                            http://bilstereoforum.se/attachment....8&d=1332494440

De jag har nu med 6x9 är egentligen bara med med utskuret hål för högtalaren, inget mer eller mindre
                            Du råkar inte ha kvar dom där på bilden?

Comment

http://www.bilstereoforum.se/showthr...ht=D%F6rrsidor

http://www.bilstereoforum.se/showthr...ht=D%F6rrsidor

Comment

Working...
                              X