Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mycket konstigt problem med ljud ur bilradio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mycket konstigt problem med ljud ur bilradio

Hej!
    Jag har en VW Passat Variant 2010 3C och jag har problem med att få ut ljud ur stereon.

Det började med att jag bytte ut orginal-stereon (kommer inte ihåg modell beteckningen, men den utan färgskärm och två runda knappar på vardera sida.) till en Pioneer AVH3500 DAB radio.

Jag började montera Pioneer-stereon med en enklare ISO-kabel, pga. den orginal ISO-kabeln för Pioneer inte fanns i lager på BRL Karlstad (så att ratt-knapparna fungerar).

Det fungerade mycket bra till en början och jag körde i nästan två veckor tills den nya ISO kabeln kom i lager. Efter jag har bytt ISO kabel, det var då problemen började hända.

När jag bytte ISO-kabel så börjar det helt plötsligt brusa i radion. Radion får dock ström o lyser som vanligt. Jag trodde först det var radio-mottagningen eller liknande, dock samma problem med USB/AUX/BT. Hur mycket jag än höjde volymen så hör jag knappt någonting. Om jag har på max-volym i Pioneer radion (DVS: 40) så kan jag höra musiken ytterst.

Jag börjar felsöka radion med att först byta till original stereon som får ström men inget ljud (LÄS: Helt tyst). konstaterar att det inte är fel på Pioneer radion. Jag har även testat med den första ISO kabeln utan extrafunktionerna till ratt-knapparna och då är Pioneer radion heelt tyst.

Jag öppnar motorhuven och hittar en säkring, Blå 15 amp. som går till stereon som har rykt. Osäkert hur det kan ha hänt? Byter säkring men fortfarande ingen skillnad i ljudet. Har även letat på vänster sidan i säkringskåpet och letat efter trasiga säkringar, men ingen som jag sett är trasig. Tyvärr har jag inte gjort några kabel-mätningar än. Dock. Så har jag även gjort ett diagnos test hos Möller Bil och det var flera fel (kanske efter jag tog ut säkringarna). Mycket som referedade till can-bus enheten?

Dessutom så har jag märkt att min elektroniska ryggmotor/ryggstödet till sätet inte går att justera men reglagen. Om det har något med saken att göra vet jag ej heller.

Ang. varför ljudet är knäpp-tyst med org. stereon och inte riktigt helt lika tyst med Pioneer radion tror jag beror på att slutsteget i Passat kan ha gått? Jag har dock testat att tagit ur slutsteget/förstärkaren under sätet men då får jag inget ljud ur pioneer radion alls.

Jag har ingen aning och vet inte så mycket om bilar så jag tänkte börja med att fråga här på forumet. Pioneer radion har ju ett liknande slutsteg bakpå radion. Därför det kommer ut "lite" ljud?

Tacksam för all hjälp, snart så lämnar jag in den på verkstan!

Re: Mycket konstigt problem med ljud ur bilradio

Oj oj, det där lät inte kul.

Är du säker på att du fått rätt rattstyrningsinterface?
    Är det ett Pioneer original??

Ska en säkring gå sönder så krävs en kortslutning, behövde du ändra på någon kabel eller var det färdigt för Plug & Play?

Att ditt CanBus system får spel verkar helt galet om du bara kopplar in ett interface i kedjan.
    Jag har varit med om att interfacen inte fungerar som dom ska om något i dena CanBus kedja inte är med i matchen.
    Jag tror inte din stols funktion ligger med i Canbus, inte i själva justeringen utan bar ihop med Airbags och värme!

Detta var intressant, ge oss mer fakta!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Hej Nonne, tack för ditt inlägg.

Som sagt så var jag hos BRL Karlstad och beställde en ny original Pioneer ISO-kabel, med rattstyrningsinterface- men det var ju efter installationen av den problemen började. Så det ligger något i det IAF!

Något typ av elfel är det, nu har jag stoppat i orginal-radion men hör inte ett Knyst. Tänkte mäta spänningarna i ledningarna och se vad jag får ut samt även gå igenom säkringarna igen.

Hur jag kan få liiite ljud ur pioneer-radion och inget ur orginal är konstigt.

Allt var plug n play. Dock. Den blåa kabeln från radion in till isokabeln/adaptern till bil-kablaget, denna hade ingen mötande kontakt på "andra sidan" denna blåa/remote/antenna ska få 12v. Från den gula om jag inte minns fel?

Comment

När du ersätter en originalradio måste du tillföra en adapter för antennmottagning, i ditt fall en dubbelfackra
        Den blå kabeln ansluts till denna antennadapter.
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Jo. Denna antennkabel är korrekt ansluten, dock har jag inte anslutit till radio förstärkaren(den lilla grå/silvriga cylindern) för att ljudet fungerade bra utan den innan, med den enkla ISO-kabeln.

Jag menade den blå i själva ISO kontakten. Som går direkt från bilens kablage till stereon. (Som man ansluter sedan till antenn-förstärkaren). Kan denna ha något med ljudet att göra? Tycker att det inte skulle vara den då original radion heller inte får ut något ljud. ...

Comment

Nu har jag funnit problemet, ersatte förstärkaren under sätet med en bättre begagnad från Bildelsbasen.se så nu fungerar ljudet som det ska igen!

Dock så vågar jag inte montera den nya pioneer radion då jag tror det är något galet med ISO-kabeln. Ryggstödet fungerar dock fortfarande inte.

Comment

Working...
            X