Announcement

Collapse
No announcement yet.

8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

    Mors!

    Är en smula på jakt efter en lämplig 8".

    Applikationen är 40-300hz, med en smula flytande lägre cut-off beroende på hur det utvecklar sig.
    Ambitionen är en sluten låda (borde kunna kamma hem 15-20L), alternativt ett variovent experiement, eller i sista läget - med öppet bakåt ut i dörr.

    Budgeten är inte idiotlåst och kan bli en smula flexibel om alternativen är VERKLIGEN så mycket bättre än vad man får för 1000kr elementet...

    Någon som har ngt förslag som kan bli trevligt?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

    Vrf ej då köra 2 st 8" basar i dörrarna?

    Comment


    • #3
      Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

      Synd att inte Tec spl 8hs säljs längre. Fan den bästa 8" midbas jag nånsin haft, slog hertz middarna ganska stort. Han som köpte dem av mig har dem till salu här på forumet.

      Men om du ska köra en sluten låda kan du kolla kolla upp peerless sls 8" lr Seas L22RN4X/P, seas midden ska vara väldigt lik sin seas lotus broder fast med mera djup.

      Dem ligger inom rimliga priser, har ett par sls 8or ligger om du någon dag skulle vara sugen att prova.
      Last edited by Svugg; November 28, 2013, 05:46.
      Beemer med enkel installation

      Comment


      • #4
        Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

        Originally posted by ville91 View Post
        Vrf ej då köra 2 st 8" basar i dörrarna?
        Vill helst hålla mig till ett element för att minska problem med fasfel.



        Originally posted by Svugg View Post
        Synd att inte Tec spl 8hs säljs längre. Fan den bästa 8" midbas jag nånsin haft, slog hertz middarna ganska stort. Han som köpte dem av mig har dem till salu här på forumet.

        Men om du ska köra en sluten låda kan du kolla kolla upp peerless sls 8" lr Seas L22RN4X/P, seas midden ska vara väldigt lik sin seas lotus broder fast med mera djup.

        Dem ligger inom rimliga priser, har ett par sls 8or ligger om du någon dag skulle vara sugen att prova.

        Jag har faktiskt kikat lite på Peerless SLS 830667.
        Den står sig som ett hett alternativ, som får avsevärt mkt högre känslighet i en sluten volym än H1252 L22Rn4X, och mitt ieg andra alternativ H1288 CA22RNX, som drar ett längre strå än än L22RN4X.

        Ytterligare fördelar med H1288 vs H1252 har 25% lättare kon, plus man kommer upp på ett högre Qts, (vilket jag antar återspeglar sig i den högre känsligheten i sluten volym). De riktigt låga fs på de här elementen verkar det inte som om man drar någon större fördel av, givet hur de beter sig i modellerat och i jämförelse med SLS830667

        SLS830667an har storleksordningen strax 2-3db högre känslighet än H1288 i given volym, och ytterligare någon db till jämfört med H1252. Trots ett i sammanhanget rätt högt fs är det absolut inget som minskar basegenskaperna i dessa lådvolymer..

        Hade snöat in mig på H1288an men ser ju att SLS830667 ser ut att vara ett slagkraftigare alternativ....


        Svugg, hur upplevde du de här SLS? Jämfört med ex Hertz sv200l ?

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

          Kan lobba in ett test som sköt Dayton RS225 i sank vs SLS830667

          http://www.diymobileaudio.com/forum/...llow-tall.html

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

            Originally posted by zrken View Post
            Vill helst hålla mig till ett element för att minska problem med fasfel.






            Jag har faktiskt kikat lite på Peerless SLS 830667.
            Den står sig som ett hett alternativ, som får avsevärt mkt högre känslighet i en sluten volym än H1252 L22Rn4X, och mitt ieg andra alternativ H1288 CA22RNX, som drar ett längre strå än än L22RN4X.

            Ytterligare fördelar med H1288 vs H1252 har 25% lättare kon, plus man kommer upp på ett högre Qts, (vilket jag antar återspeglar sig i den högre känsligheten i sluten volym). De riktigt låga fs på de här elementen verkar det inte som om man drar någon större fördel av, givet hur de beter sig i modellerat och i jämförelse med SLS830667

            SLS830667an har storleksordningen strax 2-3db högre känslighet än H1288 i given volym, och ytterligare någon db till jämfört med H1252. Trots ett i sammanhanget rätt högt fs är det absolut inget som minskar basegenskaperna i dessa lådvolymer..

            Hade snöat in mig på H1288an men ser ju att SLS830667 ser ut att vara ett slagkraftigare alternativ....


            Svugg, hur upplevde du de här SLS? Jämfört med ex Hertz sv200l ?
            SLSen har ruggigt kraftfullt nedre midbas/bas register,
            finns inte så mycket hård! midbas som i en SPL midbas, men tillräckligt. Trodde mina dörrar skulle ramla av när man körde lite med sls 8orna. Jag körde rätt ut i dörr, mkt! väl dämpad och så tät man kan få en dörrsida. Skrammlade fan sönder dörren

            Så en låda till den basen så blir det ett riktigt monster! Hade lätt! provat dem i en sluten låda om möjligheten fanns.

            Jag tycker Sv200l är tråkig/mjäkig om man ska jämföra dem 2. Men jag valde Tec-spl8hs för den hade det bästa av båda delarna
            Last edited by Svugg; November 28, 2013, 11:49.
            Beemer med enkel installation

            Comment


            • #7
              Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

              Det låter absolut utsökt!


              edit:

              Ser sannorlikt ut som att SLS kommer bli alterantivet jag ger mig på i första läget.
              Då går det ju dessutom att få till en hel del vinkling.
              Last edited by zrken; November 28, 2013, 11:51.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                Tänkte en bas per dörr?

                Comment


                • #9
                  Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                  Originally posted by ville91 View Post
                  Tänkte en bas per dörr?
                  Jo, så lär det bli

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                    Originally posted by zrken View Post
                    Jo, så lär det bli
                    Sqx8a per dörr

                    Comment


                    • #11
                      Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                      Originally posted by ville91 View Post
                      Sqx8a per dörr
                      Problemet som riskerar att uppstå vid val av tydliga subwoofer element är att de tappar en hel del när man låter dem spela en bit upp i frekvens.
                      Jag vågar satsa penningar på att SQX inte har något att komma med i den här applikationen jämfört med andra alternativ som nämnts ovan

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                        Möt upp med 4" på brädan

                        Comment


                        • #13
                          Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                          Säljer mina Hertz SV200L om det skulle vara intressant.
                          // Daniel G

                          Comment


                          • #14
                            Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                            Originally posted by DiskBengt View Post
                            Säljer mina Hertz SV200L om det skulle vara intressant.
                            Då jag har ägt ett par sådanna är jag mer sugen på att prova annat

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

                              Originally posted by zrken View Post
                              Då jag har ägt ett par sådanna är jag mer sugen på att prova annat
                              Min erfarenhet är att basar som är mer eller mindre dedikerade sub-basar skall du undvika i dörr.

                              Har du fortfarande tänkt montera dem i en "mindre" låda eller rakt in bara?
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X