Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1-hu är en strömtjuv? Nonne kanske vet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• F1-hu är en strömtjuv? Nonne kanske vet?

Har ett litet lurigt fel. Inte hunnit grotta ner mig så jättemycket nu men jag hittade källan i alla fall. Något drar ström från mitt extrabatteri. På 14timmar tappade jag spänningen från 12,4V till drygt 9V på mitt helt nya odessey PC1200 batteri. Batteriet fram hade fortfarande 12,4V då. Lånade en bra tångampere-meter och kollade helt enkelt utgående kabel från extrabatteriet till säkringscentralen. Då låg strömmen på 1,5A. Ryckte säkring efter säkring utan att det sjönk det minsta. När jag ryckte säkringen till huvudenheten så sjönk det till noll direkt.

Inte tusan ska en F1'a dra 1,5A avstängd med fronten borttagen? Någon här som har ett tips vad som kan vara fel? Nu har jag inte tid att fortsätta felsöka denna helgen men nästa helg kommer jag fortsätta. Nästa steg är att dra en ny "lös" strömkabel till cd'n för att se om det är något med den befintliga kabeln som orsakar detta. Är det inte den så är det cd'n eller den tillhörande strömboxen. DSP'n är det inget fel på i alla fall. Den säkringen satt kvar i säkringshållaren när jag ryckte cd säkringen.

Om det är fel på cd'n. Vilka servar Alpine F1 i Sverige idag?

Re: F1-hu är en strömtjuv? Nonne kanske vet?

Är väl som alla Alpine-enheter, att du måste bryta strömmen via nyckeln. Bara ta av fronten eller stänga med power-knappen drar ström på tex 701:an.
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Det är så illa att jag inte kan lägga ihop den gula och den röda kabeln till konstant plus på en alpinestereo alltså? Alltid gjort så på mina tidigare byggen, men har ju då alltid haft pioneer och sony.

Okej, om det är så får jag helt enkelt lösa det på något bra sätt då. Har som det är nu lagt in cd'n till extrabatteriet för att all stereo ska ligga enbart där. Får väl leta reda på ACC från kablarna till orginalstereon då och lägga in ACC där då så ska väl problemet vara löst. Tack för tipset!

Comment

Alpine & Nakka är det bryta strömmen som gäller tyvärr..
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Då vet jag. Då får bilen stå utan säkringar till stereon under veckan så jag kan åtgärda det nästa helg då. Skönt att det inte var något annat då än en normal sak.
          Var beredd på att behöva skicka in sakerna på felsökning. Får väl bli en dold brytare på ACC kabeln på något bra ställe...

Comment

Det sägs att Alpine med box drar ca 1A, den erfarenheten har inte jag.
            Fast jag har bara egen erfarenhet av första generationen av Alpine F#1.

Under de sex till sju åren jag hade min i drift så var den kopplad med konstant strömmatning utan att tömma batteriet.

Alpine PXA-H701 lär också vara en törstig rackare, men den ska nöja sig med 0,5A

Inom snar framtid ska F#1an dammas av, fast då ska den mata en 6to8 med digitalsignal!
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
            X