Announcement

Collapse
No announcement yet.

Håller kondingarna måttet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Håller kondingarna måttet?

Köpte en Bass Face 2F konding här på forumet. Har alltid undrat hur dessa har kunnat vara så billiga. Som elektroniknörd har jag stor vana av olika komponenter men har aldrig kollat på någon sådan här konding förut.

Kopplade kondensatorn till labbaggregatet och laddade upp den. Anslöt ett 8.4 ohms motstånd över plus och minus, kopplade in oscilloskopet och satte det till att sampla ett svep på fallande flank (när kondensatorn laddas ur).
    Tidskonstanten (tao) är den tid det tar att ladda ur/upp en kondensator till 63.2% av skillnaden mellan start och slutspänning.
    Om jag laddar upp den till 12V och vill mäta tidskonstanten under urladdningen så ska jag mäta tiden det tar att sänka spänningen med 12*0.632=7.584V
    Slutspänningen blir alltså 12-7.584=4.416V.

Sorry, blev långrandigt. Tiden det tog för att ladda ur från 12 till 4.4 volt var bra precis 2 sekunder. Capacitansen blir då enl formeln Tao=R*C
    2/8.4=0.24F.
    Inte direkt imponerande!
    Det duger ändå för mitt syfte, men värdet är ju skandalöst dåligt. Är inte på något vis ute efter säljaren, men är nyfiken på om någon annan har gjort liknande kontroller.

Har mailat Bass Face. Får se om och vad de svarar.
    På förpackningen står det att produkten är designad i UK ("by very cool people"). Jag kan mycket väl tänka mig att trycket och förpackningen är designat av dem och att kondingen är gjord i Kina. Antagligen gör Bass Face ingen egen kvalitetskontroll, och som de flesta vet så kan kvaliten på produkter från Kina vara väldigt ojämn.
    Varför göra det enkelt för sig?
    Svarthålet Racing

Re: Håller kondingarna måttet?

Jepp, för några år sedan testade vi en 5 farads kodning och det visade sig var et motstånd på knappt 1,2 farad
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Om det är så att det verkliga värdet är 10-25% av angivet värde så är det ju förjävligt. Har som sagt alltid tyckt att dessa verkar billiga. De har ju dessutom angivit väldigt låg ESR. Man kanske skulle kolla hur mycket "off" den också är...
      Svarthålet Racing

Comment

Extra kondensatorer överlag har väl varit rätt utdömda en längre tid av de flesta billjudsbyggare.
        Blir väldigt intressant att se vad dessa "very cool people" svarar på ditt mail

Comment

Jag ska väl använda kondingen i ett lite annat syfte. Ska ha den i husvagnen, som buffert när jag switchar mellan olika spänningskällor (batteri/nätaggregat). För att minimera risken att gasolvärmen slocknar, TV:n blinkar etc. 0.25 fahrad duger nog till det.
          Sen var väl målet att bygga bra ljud i husvagnen också. Bra budgetljud får man väl tillägga.

I varje branch finns det någon typ av produkt som konsumenter rätt okritiskt köper, bara den uppfyller vissa villkor. I bilstylarbranchen säljer billetfrästa prylar, anodiserade i gräsliga färger, och helt eller delvis utan verifierad funktion som smör i solsken.

I hifi-branchen betalar folk multum för en svindyr signalkabel. Dels för att den är dyr. Dels för att den har ett hölje av något extremt exotiskt och speciellt material etc, eller för att någon tidning givit den bra recensioner (som om det betyder något). Jag undviker ordet audiofil (föredrar ljudnörd eller något), då de flesta jag stött på som kallat sig för detta varit de som inte har någon som helst vetenskaplig approach till sitt välljud, utan mer än gärna köper magiska stenar för tusentals kronor och sedan intalar sig att de får ljudet att bli så mycket bättre. I själva verket är det nog oftast mer lönsamt att jobba lite empiriskt med aukustiken i lyssningsrummet.

Intrycket jag fått av bilstereobranchen är lite samma som med bilstyling. Mycket bling ska det vara. Häftig design, mycket lysdioder och neon. Denna konding är nog ett praktexempel på det. Om det nu stämmer att denna är en "äkta" Bass Face (är 99% säker på det), så är det nog så enkelt att ingen kund ens skulle tänka tanken att kontrollera dem. Därför kan de fortsätta att sälja bluffprodukter. Det ska bli intressant att se vad de svarar, om de svarar. På sin hemsida uppmanar de alla med eventuella problem att höra av sig.
          Än så länge så kan jag inte rekommendera någon att köpa deras produkter.
          Svarthålet Racing

Comment

Detta bottennapp till bilstereoleverantör som marknadsför BassFace säljer ju även fantastiska AUNA. :-)

Flitigt diskuterat och pissat på, och inte helt utan anledning.

http://www.talkaudio.co.uk/index.php...skin-job-r1608

http://amp-performance.de/1067-Auna-AB-650.html
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Där ser man. Är dåligt insatt i alla märken på bilstereoprylar.
              Hoppas fortfarande på ett svar från dem, men risken finns ju att detta handlar om en sådan firma som helst bara mörkar all kritik.
              Svarthålet Racing

Comment

Problemet med kodningar som är bluff har funnits länge och säljs fortfarande tyvärr genom andra varumärken oxå.
                Det är lite så att många skriver att kodning inte gör någon skillnad. Men troligtvis är det en bluff kodning som har testats.

Med vänlig hälsning, Björn

www.dbakuten.se

Comment

Kondensatorer fyller förstås en väldigt viktig funktion i alla förstärkare. Dock så är det nog för många mer en stylingdetalj än något annat.
                  Jag kan väl anse att man med väl tilltagna strömkablar och ett välbyggt slutsteg inte direkt skulle behöva någon extra kapacitans, men det borde väl kunna göra en viss nytta. Både batteri och kablar har ju trots allt en inre resistans som skulle kunna ställa till det vid väldigt hög belastning.
                  Svarthålet Racing

Comment

för många år sen så kom brax med en powerstation, 1,5farad och stort som ett rejält slutsteg & kostade skjortan, idag kan man köpa 50farad kondingar för småpengar, så en viss stämpel av "man får vad man betalar för" gäller även på denna typ av produkt.
                    De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

hittade bild också
                      Attached Files
                      De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Visst är det så, men uttrycket "man får vad man betalar för" brukar oftast handla om kvalité. Detta är rent bedrägeri - vilket faktiskt förvånar även mig, som annars är van med taskig kvalité på billiga komponenter.
                        Som sagt, det var av ren nyfikenhet - och jag ville förstås dela med mig av mina erfaranheter.
                        Svarthålet Racing

Comment

Nu har det iofs kommit kommersiellt gångbara super-capar på senare år. Så 50F i en kanna som inte är större än 1F var för 15 år sen är fullt möjligt. De är egentligen inte ens dyra. Men det sitter nog inte såna i billiga produkter.

Bedrägerier i bilstereobranschen är inget nytt. Hur mycket fuskas det inte med T/S-parametrar och slaglängd/Xmax på basar? Och det är de populära, coola märkena som säljer svindyra element som fuskar, inte bara de billiga...

Comment

Fick faktiskt svar från Thompsons Of Macclesfield Ltd som är distributör för dessa kondingar idag. Mycket riktigt så tillverkas kondensatorerna i Kina, och de hade bollat detta till en ingenjör på fabriken. Han (ingenjören i Kina) svarade så vansinnigt att jag har svårt att tro att han kan något om elektronik. Han snackade om effekt mätt i Fahrad, att min mätmetod var helt felaktig för att jag mätt med "resistance meter" (vilket jag inte gjort), samt flera andra saker.

Jag förklarade för engelsmannen att det förvisso skulle kunna vara så att ingenjören missförstått mig, men att det faktiskt är troligare att de bara försöker mörka problemen. Jag förklarade mätmetoden, teorin bakom, hänvisade till artiklar på Wikipedia och erbjöd mig att dokumentera mätningen.

Han var intresserad av mer information, men förklarade samtidigt att han inte hade tillräckligt med kunskap för att själv kunna ifrågasätta kvalitén på produkterna. Jag rådde honom att konsultera någon som har tillräcklig kunskap, då de i nuläget kan ha en "serious quality issue".

Idé/förslag
                            När jag har kommit hem så ska jag mäta igen och dokumentera det hela. Fick också en liten tanke. Sådant här får ju pågå för att ingen har någon direkt möjlighet att kontrollera produkterna. Jag tänkte nästan att jag skulle kunna bygga en väldigt enkel mätare som mäter kapacitansen och visar den på en display.
                            Sen skulle man kunna skicka runt den till folk på forumet, låta dem mäta sina kondingar och sedan sammanställer man informationen här i forumet.
                            Svarthålet Racing

Comment

Låter som en kul ide! Jag har tillgång till ett gäng olika kondensatorer som vore kul att testa!
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                              X