Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brygga focal FP 1.800

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Brygga focal FP 1.800

Tjena!

Jag har hittat ett par focal fp 1.800 monoblock för en billig peng, men är osäker om man vågar lasta ner dem till ett ohm bryggade? Dvs. 0.5 ohm per steg.
    Jag har prövat googla, men det finns i princip ingen information om detta, trots mycket reklam om bryggbarheten av slutstegen i fråga.

Alternativet är ett slutsteg per spole, men jag är lite orolig för snedbelastning (eller effektbrist )

Erfarenheter/Åsikter om stegen är också välkomna.

Re: Brygga focal FP 1.800

Ovan nämnda steg är ett monoblock vilket betyder 1 kanal, att brygga en kanal kan var rätt svårt .... eller omöjligt skulle jag nog säga.

Men att lasta ner är inga problem, bara och hänga på flera basar parallellt.

Men i ärlighetens namn så skulle jag inte lasta ner det steget till 0,5 Ohm, dels för att Focal rekommenderar 1Ohm och sen att effektökningen blir minimal med sämre kontroll av basen.
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Ovan nämnda steg är ett monoblock vilket betyder 1 kanal, att brygga en kanal kan var rätt svårt .... eller omöjligt skulle jag nog säga.

Men att lasta ner är inga problem, bara och hänga på flera basar parallellt.

Men i ärlighetens namn så skulle jag inte lasta ner det steget till 0,5 Ohm, dels för att Focal rekommenderar 1Ohm och sen att effektökningen blir minimal med sämre kontroll av basen.
      Meningen var nog att skriva docka istället för brygga.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
        Du är en klok man Frippe, tack för du e vaken
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
          Det är nog korrekt. På engelska har jag sett order bridging användas rätt ofta.

För att precisera; jag vill parallellkoppla båda talspolarna med två seriekopplade förstärkare, för att få ut full effekt. Detta resulterar i att förstärkarna blir nedlastade till 0.5 ohm. Eller tänker jag fel här?

En demonstrativ bild:
          Last edited by Dude; October 18, 2013, 17:53.

Comment

Originally posted by Dude View Post
            Det är nog korrekt. På engelska har jag sett order bridging användas rätt ofta.

För att precisera; jag vill parallellkoppla båda talspolarna med två seriekopplade förstärkare, för att få ut full effekt. Detta resulterar i att förstärkarna blir nedlastade till 0.5 ohm. Eller tänker jag fel här?
            Ja vilket jag inte skulle rekomendera då ett steg är specat till 1ohm som hårdast.

2 ohm last som mest dockat skulle jag säga.
            Belastningen blir ju i princip som när man bryggkopplar ett tvåkanalssteg.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
            X