Announcement

Collapse
No announcement yet.

brus vid tredje lågnivån

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• brus vid tredje lågnivån

Har försökt o hitta nån som har haft likadant problem men hittade ingen så jag chansar och frågar här då.. jaghar bara chans o surfa på mobilen så kan ha missat nått.

Problemet är då för o försöka förkorta så gott jag kan (vad jag har för saker kommer i slutet)

Hade kopplat allt och inga problem med ljudet eller något, då det är ett långsamt projekt så tar det lite tid men gör smått hela tiden..
    Hade fått instruktioner att koppla ena lågnivån till min sub och andra till slutsteget som driver fronthögtalarna o bakhögtalarna.. till fram/bak var det en koppling som gjorde att jag då kunde köra alla högtalare på en lågnivå.. funka jätte bra inga som helst problem tills jag fick höra att man kan då ha en till lågnivå så att man kan köra (front, rear, left och right)
    Jag köpte en och koppla in så att det blev rätt med varje högtalare
    Hade också kopplat in DVD:n för o se om den funka..
    Skulle över till dvd meny för o starta, då märkte jag att det va ett vinande ljud med lite brus i högtalarna (kom fram till att det va generatorn då ljudet ökar med gas)
    Jag testa mig fram lite o kopplar jag bort "den nya" lågnivån från stereon försvinner det o kopplar jag bort frånslutsteget samma sak.. jag köpte ny kabel men samma problem.
    Vad är problemet?
    Har ju kört med allt igång men så fort den tredje lågnivån kom med i bilden så blir det störning.

Sakerna i bilen just nu:
    Pioneer AVH-5300DVD Stereon
    Resten är av märke MDS
    T1800.1
    T4
    DC5-MKII Front högtalare
    original bak
    2st FR12W-MKII ligger i en låda SEV122
    allt är riktigt jordat och stora kablar !
    Bilen är en volvo850
    Mvh Mattias

Re: brus vid tredje lågnivån

Har du provat vända på kabeln? Dvs koppla kontakterna som nu sitter i steget i HUn och tvärt om?

Det jag far efter är om det blivit någon jordsling p.g.a. Att skärmen i kabeln är jordad åt fel håll, kabelskärmen ska nämligen bara vara ansluten hos signalkällan.

Annars hade det varit kul att prova med en annan lågnivåkabel om problemet kvarstår.

Med vänlig hälsning, Z

Comment

Jag köpte helt ny kabel och testade.. samma problem. Testat olika ingångar på stereon o steget.. så fort en tredje kabel kommer in så kommer störningen.. så jag vet inte vad jag mer kan kolla?

Läste nånstans att byta batteri? Men kan inte då förstå varför en signalkabel ska vara avgörande?

Comment

Kan vara så enkelt att det blir nåt knas med signaljorden i steget när du kopplar in den andra kabeln. Har för mig att jag hade ett liknande fel för nåt år sen i min bil när jag höll på med ett billigare fyrkanalssteg och en hög till lågnivåomvandlare. Provade med en galvanisk avskiljare men det hjälpte inte, slutade med att jag bytte steg.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ska det inte va samma grej o köra 2st lågnivå kablar som o dela en ? Menar blir ju upptaget på 4signaler ändå?
          Hoppas jag gjorde mig förstådd där hehe

Comment

Vad jag förstår så har du 2 förstärkare, så vad händer om du bara kopplar kablen som orsakar störningen.
            Alltså kopplar bort dom som fungerar.
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Alla kablar funkar. Problemet är så fort en tredje kabel kopplas så kommer störningen.
              Jag kan köra med 2 valfria (har gått igenom 4st kablar) inga problem men så fort en tredje kommer. Kvittrar vilken så kommer störningen

Comment

Om du kopplar front, 1+2 alltså bara ett kabelpar där du får störningen, vad händer då?
                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Jag kan ju koppla 2st rca (lågnivå) kablar i t4 slutsteget. Left, right, front och rear.
                  Jag har sen 1st rca (lågnivå) kabel in till t1800. 1 slutsteget left, right

Jag har 3st ingångar på stereon (huvudenheten) front, rear, sub

Jag har kört olika kombinationer t.ex rear+sub, rear+front, front+sub allt funkar bra
                  Jag har testat en åt gången inga problem.

Jag hade först kopplat så t4 steget gick på 1 rca kabel men hade nån koppling så alla högtalare spelades dock kunde jag ej köra inställningar på stereon mer än front, left, right
                  Hade då också inkoplat suben. Allt funka bra

Men så fort den extra rca kabeln kom med i installation så börja det. Jag kan inte få det till o försvinna när den tredje skall kopplas. Det är väl normalt o ha koppling med 3st?

Comment

Okej, då känns det som om signalen är på tok för klen i din Pioneer.

vad händer om du gainar ner till nästan 0 ??
                    sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Chefen är en proffs byggare vad gäller billjud o varigt med massa tävlingar o dylikt. Han hjälpte o justera stegen till mig. Hanhade en demo bil med sig med maffia grejor i men hade samma princip som jag 2steg 1 till högtalare o 1 till bass..
                      Han körde samma enhet som jag o va nöjd med det o prata bra om det. Han kör med minst 3 rca vad jag vet..

Comment

Att han är en proffsbyggare utesluter inte att där är fel på din Pioneer.

Jag försökte bara hjälpa till, fast jag e en glad amatör
                        sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Absolut inte jag menade inte så.. menar bara att det skulle va kvalisort .. så den ska klara det o han har ju visat att det funkar? Sen att det är nått fel har jag förstått men vill få fram vad det kan va.. käns väldigt skumt.

Är väldigt tacksam för hjälpen, jag vill verkligen inte få dig till att tro annat. Är bara irriterad på att jag ej kan få fram varför det gör som det gör..

Comment

Kan du låna ett annat slutsteg och kolla om samma fenomen dyker upp? Jag är inne på teorin om att signaljorden i steget/hu är bränd.

Med vänlig hälsning, Z

Comment

Hmm.. det blir lite svårare.. men ska försöka o gräva i det o hoppas någon kan ha nått.. räcker vad som ?

Comment

Working...
                              X