Hej! Är Exide M&M Equipment GEL 80Ah ett bra bilstereobatteri ? Har 2st i bilen nu men ska köpa 2st till.. Eller Ska man byta ut dom man har till nåt helt annat ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Batteri
Collapse
X
-
Re: Batteri
Batteriet tål många djupurladdningar, på det sättet är det ett bra bilstereobatteri om man ofta spelar med motorn avslagen.
Jämför man CCA-värdet med "vanliga" eller AGM-batterier så är dock Equipment Gel inte lika strömstarkt för samma kapacitet, dvs vill man ha ut så mycket som möjligt ur anläggningen utan att spänningen sjunker ordentligt så är detta batteri inte lika "bra".
-
Vilket man kan strunta i om man inte behöver snabb urladdning.Originally posted by Optima View PostJämför man CCA-värdet med "vanliga" eller AGM-batterier så är dock Equipment Gel inte lika strömstarkt för samma kapacitetsigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Ljudbyggaren sedan 1998
Importör av Mosconi, Gladen
Se oss på Facebook för nyheter.
Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.
Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!
International Head Judge och numera även kallad besserwisser
Comment
-
Ja och tröga batterier kan kompenseras med kondensator (er) om man vill.
Det handlar helt enkelt om att den inre resistansen i batteriet är för hög vilket gör att spänningfallet i batteriet ökar för mycket vid den strömstyrka man vill ha ut.
Dessutom för att komplicera det hela kan man enkelt uttrykt påstå att den inre resistansen varierar med snabbheten på urladdningen och batteriets kapacitet. Ju mer ström på kort tid ju högre inre resistans. Den kurvan är desutom inte linjär utan stiger logaritmiskt likt db- kurvan.
Ett urladdat batteri har svårare att leverera ström, framförallt snabbt jämfört med ett laddat.
Dessutom påverkar batteriets temperatur, kallt batteri = trögt.
Slår man ihop alla dessa fakta inser man att vi behöver en överdimentionerad batteribank om man vill kunna få riktig baspunch med slutsteg i kW klass. Räkna på 50-75% överdimentionering för att garantera efterfrågad ström, med blybatterier.
(Alternativet heter laddning, konternuerlig då batterierna aggerar backup till spänningskällan, laddaren, dessutom är kemin igång vid laddning vilket förkortar responstiden hos batteriet om jag får använda det uttrycket i detta sammanhang)
Med vänlig hälsning, Z
Comment
-
Hmm då kanske en annan batteri typ skulle vara på sin plats..
Står aldrig med bilen avstängd o spelar, Utan den är mest i rullning när man spelar.
Är bruksbilen med rejält med förbrukare i Ca 3kwrms totalt till fram/baksystem och 4kwrms till subbar .
De är är vad stegena står specade till på pappret vid den lasten jag kör på förstärkare. Sen va de lämnar i verkligheten är en annan femma
Va rekomenderar ni för batteriebank till detta ?
Skulle de duga med 5st Exide M&M Equipment GEL 80Ah
Comment
-
För att svara på vad du behöver för batterier så måste jag veta vad du har för generator och om om du tänker ladda varje gång du parkerar eller inte.
Generellt ska man inte urladda ett blybatteri mer en 50% av kapaciteten, det finns så kallade deep cykle, altså traktionära batteriet typ truckbatteri som klarar djupare urladdningar. Upp till 80% av kapaciteten. Laddar du ur 100% förstör du batteriet eftersom det innebär att blyet sulfaterar i batteriet. Sulfatet kan i vissa fall tas bort med så kallad rekonditionerad laddning där man pulsar högre spänning, typiskt 16-17V på ett 12V batteri. Man slår då loss sulfaten som lossnar och lägger sig i botten på batteribehållaren. Blir den beläggningen för hög, kortsluts batteriet och blir förstört.
De andra batterityperna som finns och är lämpliga för de strömutag vi pratar om är NiCa (nickel cadmium) batteri och LiFePO4 (litium järn fosfat) batteri. Gemensamt för dessa är att de har högre energi innehåll än ett blybatteri = fler Ah per kilo men är också skapligt mycket dyrare.
Generell kan man säga att NiCa batteri kostar dubbelt jämfört med bly och LiFePO4 kostar 10 ggr bly.
Samtidigt kan sägas att livslängden kan mätas i laddcykler, bly klarar kanske 400 cykler, NiCa 600 cykler och LiFePO4 klarar 1000 cykler. Dock så är det även så att blybatterier tål mest misshandel medans LiFePO4 kräver omvårdnad som små barn, framförallt vid laddning som kräver särskilld ballansering och skyddskretsar, vilket ytterligare spär på priset för LiFePO4.
Med vänlig hälsning, Z
Comment
-
7kW @ 12V = 584A vid 100% verkningsgrad. Dvs en jäkla massa ström.
Jag gissar att det är klass D slutsteg och då borde man kunna räkna på ca 80% verkningsgrad.
Det innebär att stegen behöver 730A för att leverera 7kW.
Med vänlig hälsning, Z
Comment
-
100% DOD är visserligen skadligt för blybatterier, men rena truckbatterier tål ganska många såna urladdningar ändå. Tar man djupcyklingsbatterier från exempelvis Optima eller Odyssey (räknas inte som rena traktionsbatterier) så ska de enligt produktinfo tåla mer än 300 urladdningar av den typen.
Uppladdningen av ett batteri som har urladdats till 100% är extra viktig, det kan behövas någon typ av boost i slutet av laddningen för att utjämna eventuella skillnader i cellernas syrakoncentration.
Men eftersom stereoanläggningen mest ska användas med motorn igång så är risken för riktigt djupa urladdningar minimal enligt min åsikt, därför tror jag inte att man ska behöva vara orolig för den biten. Fast det förutsätter att man håller koll på batteriernas laddstatus lite då och då, bilens generator kommer ju tex inte att orka ge tillräcklig laddning om man spelar högt samtidigt som motorn går på tomgång.
7000 W är dock inget man kan utnyttja vid körning som jag ser det, så anläggningen kommer inte att kunna dra gigantiska mängder ström även om specarna visar det.
Comment
-
Hej de är klass D förstärkare till basar och klass AB till fram o baksystem.
Är en 150a generator. Batterierna brukar stå o laddas varannan vecka i alla fall men oftare när de behövts eller när man vart ute o spelat.
Idag sitter de 2st extra exide80 batterier och ett 80ah på orginalplacering,
De funkar faktiskt bra att spela under en lång tid , men ska man vrida på ordentligt så sjunker spänningen ganska snabbt.
Späning ser jag fram på displayen va den ligger på så den håller jag koll på när de vrids på lite, har aldrig låtit de gå under 12,4.12,5v i alla fall.
Jag får väl in 5st 100ah batterier i alla fall sen blir de tight.
Självklart utnyttjas inte så mycke effekt , De var därför jag skrev specena
"på pappret "
Mvh
Comment
-
Om du mellanladdar direkt efter en urladdning och som du säger inte så ofta spelar på högsta volym, så fungerar det som du har. Eventuellt skulle jag komplettera med ett eller två extra 80ah beroende på hur ofta du tänker dra på ;-).
Jag skulle även rekommendera att om du vill få extra säkerhet, skiljer på start/biltereobatterier med ett relä, så är startbatteriet alltid fullt och du kan dra mer ström ur bilstereobatterierna än vad som annars skulle vara möjligt (svårt att starta bilen.) Detta kräver dock ett extra batteri i skuffen om du ska uppleva samma prestanda som idag med motorn avstängd.
Enklaste är att styra relät från D+ på generatorn, relät drar när generatorn laddar. Annars finns mer avancerade relän som drar på spänningsskillnader, spänningsnivåer mm,mm.
Tänk på att relät och kablar bör klara minst generatorns laddström x 1,5 för att det ska finnas lite reserv (inte svetsa) när bilstereobanken ligger på 11,5V och du startar bilen. Det kan bli "lite" strömrusning när dels startbatteriet, dels generatorn försöker utjämna spänningsnivån emot generatorns börvärde (14,4V).
Glömde nämna att om du separerar batterierna är det extra viktigt att den bakre (bilstereobanken) får toppladdning emellanåt med 230-laddare, speciellt om du kör kortare sträckor.
Mvh Z
Comment

Comment