Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygga i v70 -09 frågor!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bygga i v70 -09 frågor!

    hej! har funderingarna går på att bygga i en v70 -09 med originalstereo.

    fråga ett. Finns det någon adapter så man kan slänga ut originalstereon?

    fråga två. vad sitter det för högtalare i dörrarna och finns det adaptrar till dem?

    Fler frågetecken lär väl dyka upp efter vägen !

  • #2
    Re: bygga i v70 -09 frågor!

    Originally posted by firechrille
    hej! har funderingarna går på att bygga i en v70 -09 med originalstereo.

    fråga ett. Finns det någon adapter så man kan slänga ut originalstereon?

    fråga två. vad sitter det för högtalare i dörrarna och finns det adaptrar till dem?

    Fler frågetecken lär väl dyka upp efter vägen !
    1. ja du behöver isokablage och en monteringsram som för övrigt har dålig passform men går efter lite filande osv .

    2. det är 6,5or fram som midbas och diskant i övre delen av dörren sen beroende på ljudpaket kan du ha ett mellanregister också vid midbasen om jag inte minns fel

    3. finns adaptrar men dom är inte ens lönt att köpa för dom passar inte. blir en glipa på 8mm när man lägger an den.
    har ett par liggandes nämligen.

    blir bäst att göra egna som du limmar och skruvar dit tätt. sen dämpa dörrarna noga.

    Comment


    • #3
      Re: bygga i v70 -09 frågor!

      På fråga 1 blir svaret nej, det går inte. Originalstereons skärm visar mycket mer än bara "stereo" information. Den är integrerad med värmpaketet och bilens inställningsmenyer för belysning mm...
      Du måste behålla huvudenheten och komplettera den med andra komponenter om det behövs.

      Fråga 2. Om du kan tänka dig gå ner till 5,25tum kan du använda original högtalaren som adapter. Skär ut membranet, såga bort mangnetn på baksidan och så har du en adapter. Du monterar nya högtalaren på ringen där gamla membranet var limmat.

      Comment


      • #4
        Re: bygga i v70 -09 frågor!

        ber om ursäkt fick för mig andra generationen va fram till 2009. det var den jag prata om.

        då är det nog dsp på original hun som gäller åså byta högtalare till andra i samma storlek.

        Comment


        • #5
          Re: bygga i v70 -09 frågor!

          Har man en Volvo med "flosting dash" kan man inte byta stereo.
          Denna är kopplad i MOST vilket innebär att allt ljud går i optiken.
          Tyvärr är det ganska tunt med MOST boxar till Volvo.

          Att bara koppla in en DSP är inte heller så självklart om bilen har extern förstärkare, denna känner av högtalarnas impedans och finns dom inte där så startar inte förstärkaren.

          Den sista Volvon jag monterade använde jag bilens högtalare som adapter.
          Som det nämns tidigare så ta bort membranet, klipp bort alla stöd som håller magneten och sen passar en 6,5" högtalare rätt i.

          Tänk bara på att det finns lite skåror plasthöljet, med det i åtanke så kan man få en tät och stabil montering.
          Last edited by Nonne; September 27, 2013, 23:39.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: bygga i v70 -09 frågor!

            det låter väldigt invecklat å få till det på ett bra sätt.. men men kanske kommer inom tid nå grejer till v70

            Comment

            Working...
            X