Announcement

Collapse
No announcement yet.

Datorfläktar!?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Datorfläktar!?

Hej!
    Ni som har lite mer kött på benen, vad har ni att säga om fläktar som normalt används till datorer? Klarar de av vibrationer som uppstår i bilen osv?
    Om det står "12V" på dem, brukar de klara av de spänningar som blir när man hänger på laddare osv?

Tanken är att göra en rigg som cirkulerar luften lite kring ett par slutsteg.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Re: Datorfläktar!?

Originally posted by ppk
    Hej!
    Ni som har lite mer kött på benen, vad har ni att säga om fläktar som normalt används till datorer? Klarar de av vibrationer som uppstår i bilen osv?
    Om det står "12V" på dem, brukar de klara av de spänningar som blir när man hänger på laddare osv?

Tanken är att göra en rigg som cirkulerar luften lite kring ett par slutsteg.
    De felsta fläktar tål vibrationer, de avger ju en del själv med som man får tänka på.
    Vid högre spänning snurrar de snabbare än vid 12V men 14-15V ska de klara utan problem, kan testa mina jag har hemma i tv-bänken om de gnäller vid 14,7, satte två 120mm fläktar där med en 1A ställbar trafo som går på 6V just nu för mer behövdes inte och vid 12V lät det helt enkelt för mkt.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Tack för info.
      Jag har några stycken som jag tänkte testa. Jag tror de har olika steg för hastighet så jag får pröva vad som fungerar utan att det väsnas för mycket.
      Sponsor:

Comment

Inga problem. Det är samma typ av fläktar som brukar sitta inne i slutsteg.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

Comment

Kanske http://www.dustinhome.se/product/501...ed-controller/ kan vara något?
          Och det finns ju ett gäng olika varianter av http://www.inet.se/produkt/6308010/f...nsdampningskit
          Last edited by Nibbe; September 12, 2013, 13:14.

Comment

Värst är problemen med vibrationer. tänka sig för med det!

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Inga problem.
              Klipp bort varvtalskabeln bara så kör du på + o -.
              Men får du tag i PWM-styrda fläktar (fyrpins) så måste PWN-kabeln kopplas in på + med, dock går fläkten då för full spätta.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                Inga problem.
                Klipp bort varvtalskabeln bara så kör du på + o -.
                Men får du tag i PWM-styrda fläktar (fyrpins) så måste PWN-kabeln kopplas in på + med, dock går fläkten då för full spätta.
                Antar att det kan väsnas lite då och eventuellt påverka livslängden på fläktarna. Kanske kan vara bra med något reglage, typ det som länkades tidigare. Det är 4 kablar på de jag har
                Sponsor:

Comment

Originally posted by ppk View Post
                  Antar att det kan väsnas lite då och eventuellt påverka livslängden på fläktarna. Kanske kan vara bra med något reglage, typ det som länkades tidigare. Det är 4 kablar på de jag har
                  Då måste du koppla in den gula med. (kan variera beroende på vad tillverkaren valt för färger)
                  Nej de behöver inte nödvändigtvis göra det. Beror på vilken spec de har.

Comment

Jag körde vanliga datorfläktar i mitt stegrack i förra bygget. Fungerade utan problem. Kopplade in dom på fläkt utgångarna från mina steg bara.
                    Men nu har ju inte alla steg sånt lyx dock så det går nog egentligen att bara koppla in på vilken nyckelstyrd 12v källa som helst.
                    Lincoln Mark Viii
                    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                    Sub: 4x DD 1508
                    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

Comment

Yes det blir separat relä som styr fläktarna och stegen. Akasa apache hette de jag hade, körde dem idag med laddare påhängd och de verkade fungera bra. Sen prövade jag en mindre deltacofläkt, den sa "poff" och började lukta illa hehe
                      Sponsor:

Comment

Originally posted by Tim View Post
                        Jag körde vanliga datorfläktar i mitt stegrack i förra bygget. Fungerade utan problem. Kopplade in dom på fläkt utgångarna från mina steg bara.
                        Men nu har ju inte alla steg sånt lyx dock så det går nog egentligen att bara koppla in på vilken nyckelstyrd 12v källa som helst.
                        Gäller ju att man har fläktutgång med.
                        Har man inte det rekomenderar jag en reläkoppling via remoten....

Comment

Skulle tipsa om att ha en enkel termostat som får reglera påslaget till fläktarna.
                          http://www.kjell.com/sortiment/el/el...-grader-p87048
                          Räcker inte 3A, koppla på ett relä efter

...Men skulle även förespråka att tillslag till oavsett lösning går att reglera relativt enkelt - för att kunna vid irritation snabbt och enkelt kunna koppla bort brummande fläktar tillfälligt... ex vid avstängdmotor demo eller liknande.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                            Gäller ju att man har fläktutgång med.
                            Har man inte det rekomenderar jag en reläkoppling via remoten....
                            Därför jag lade till att alla steg inte har det
                            Vet inte ens om mina Mosconi steg har det.. DLS stegen hade det iallafall
                            Lincoln Mark Viii
                            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                            Sub: 4x DD 1508
                            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

Comment

Äh jag tror att jag gör som så att jag gömmer en strömbrytare någonstans bara så jag kan slå av och på manuellt Någon sådandär varvtalsereglerare får jag nog också införskaffa!
                              Sponsor:

Comment

Working...
                              X