Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådberäkning sluten DD 3515?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

    Originally posted by JALLE View Post
    Alla DDs basar är designade för slutna lådor om man vill ha kvalitetsbas.
    Det är bara DD som inte förstått det ännu. ����

    Tror inte jag lyssnat på en enda bil med portad DD som spelat efter mina önskemål.
    Jag har tyvärr inte heller lyssnat på någon sluten DD från de högre serierna där damkåpan INTE "smackat" (men jag gissar att Skovlunds BMW kan överbevisa mig på detta)

    DD gör för jäkla bra basar, men det känns faktiskt som de kräver mer arbete än många andra basar för att verkligen prestera.
    Har för mig att Skovlund har en "Helmholtz-portad" låda. Alltså en extra sluten låda som är förbunden med en avstämd port till lådan med elementet.
    Jag vet inte om det påverkar "smackandet", men gissar att det inte finns i hans bil.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #32
      Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

      Kollade upp X-max, och du har rätt, är magnetisk slaglängd, den mäts från "noll"-position och enkel väg till max-position. Alltså är slaglängden den dubbla.

      Nästan lite tragiskt, en JL Audio 6W3V3, alltså en 6.5", har 8.9mm X-max. Haha, 10% mer än en "riktigt bra" 15-tummare för 8300 spänn som skryter om slaglängd.
      http://www.pmshopen.se/jl-audio-6w3v3-65-bas/8-0

      Minsta W7'an (8W7V3) har också 32mm X-max, sökte upp och läste igenom owner's manual...


      Tiden får utvisa hur den låter i sluten konstruktion, har skickat mail till DD's kontor i Oklahoma och frågat om de riktiga specs'ena. Får se om dom svarar.
      Blir nog oavsett att montera den liggande i reservhjulsbaljan, så den spelar uppåt.

      Ser ut att bli topp-modell Boston Acoustics Z6 som framsystem förresten, så ljudtryck blir väl underlagt välljud oavsett. Även om de är de första High End 6.5or jag har sett som har specs att klara 400w rms och 800w peak så kan jag aldrig tänka mig att dom trivs med SPL.
      Last edited by Azrael Dragin; August 15, 2013, 20:38. Reason: Obsessive desire for proper grammar

      Comment


      • #33
        Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

        Originally posted by Mats H View Post
        Har för mig att Skovlund har en "Helmholtz-portad" låda. Alltså en extra sluten låda som är förbunden med en avstämd port till lådan med elementet.
        Jag vet inte om det påverkar "smackandet", men gissar att det inte finns i hans bil.
        Hur påverkar en "Helmholtz-portad" låda ljudbilden/karaktären på basen, i förhållande till vanlig sluten, portad och bandpass?

        Comment


        • #34
          Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

          Originally posted by Azrael Dragin View Post
          Hur påverkar en "Helmholtz-portad" låda ljudbilden/karaktären på basen, i förhållande till vanlig sluten, portad och bandpass?
          Fördelen är att man kan bygga en liten låda och genom den interna porten stämma av frekvensgången. På så sätt kan man kompensera för en knepig frekvensgång som en liten sluten låda kan ge.

          Nackdelen är att den är svår att bygga eller åtminstonne hitta rätt avstämning.
          Båda volymerna samt porten påverkar och ska samverka med bilens frekvensgångspåverkan. Mycket labbande och byggande som sagt och inget för nybörjaren eller folk med lite tålamod.
          Last edited by Mats H; August 15, 2013, 21:26.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • #35
            Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

            Originally posted by Jonhny View Post
            Räknar inte Optima lådor längre?
            Han gör det, men vissa basar undviker han att räkna på pga exempelvis tveksamma parametrar eller "teoretiskt svåra" basar.

            Jag har också misstankar mot DD:s specar, blir mer och mer tveksam att de stämmer och att de bara skriver en massa siffror som folk tycker verkar häftigt.

            Visserligen ändras parametrarna som bekant när talspolen börjar röra sig ordentligt och värms upp, men andra tillverkare anger parametrar som vid en teoretisk beräkning ger någorlunda vettigt resultat så varför skulle det inte fungera till DD:s basar.

            Anser man inte att parametrarna fyller någon vettig funktion vid byggande av baslåda (vilket jag får känslan av att en viss tillverkare menar) så ska man heller inte skriva ut dem, så enkelt är det.

            Comment


            • #36
              Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

              Originally posted by Mats H View Post
              Fördelen är att man kan bygga en liten låda och genom den interna porten stämma av frekvensgången. På så sätt kan man kompensera för en knepig frekvensgång som en liten sluten låda kan ge.

              Nackdelen är att den är svår att bygga eller åtminstonne hitta rätt avstämning.
              Båda volymerna samt porten påverkar och ska samverka med bilens frekvensgångspåverkan. Mycket labbande och byggande som sagt och inget för nybörjaren eller folk med lite tålamod.
              Ok? Blir det inte bara en notch vid Helmholtz-frekvensen? Typ som en basreflex fast med en notch istället för peak.

              Jag kommer kalla lådan en sluten låda med en Helmholtz-resonator.
              "Helmholtz-portad" låda betyder portad-portad låda vilket känns ologiskt.

              Eller är det en portad låda med en Helmholtz-resonator i?

              Varför väljer man att göra notchen akustiskt/passivt i lådan istället för i en dsp?
              Reducerar den distorsion på samma sätt som en basreflex kanske? Den borde ju introducera konstigheter med impulssvar eftersom Helmholtz-resonatorn är just resonant. Vad vinner man?

              Jag har provat en del bandpasslådor just för att lägga peakar där bilen har notchar och fått frekvensgång vid nackstödet 30-80Hz inom ett par dB (utan en massa smoothing) utan EQ. Jämfört med en sluten låda med lite EQ lät det ändå något mysko. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Impulssvaret i en dubbelportad bandpass är iofs mycket sämre än vad en sluten låda borde vara med en inbyggd Helmholtz-resonator.

              Någon som klurat eller provat?

              Comment


              • #37
                Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

                Originally posted by Jonhny View Post
                Ok? Blir det inte bara en notch vid Helmholtz-frekvensen? Typ som en basreflex fast med en notch istället för peak.

                Jag kommer kalla lådan en sluten låda med en Helmholtz-resonator.
                "Helmholtz-portad" låda betyder portad-portad låda vilket känns ologiskt.

                Eller är det en portad låda med en Helmholtz-resonator i?

                Varför väljer man att göra notchen akustiskt/passivt i lådan istället för i en dsp?
                Reducerar den distorsion på samma sätt som en basreflex kanske? Den borde ju introducera konstigheter med impulssvar eftersom Helmholtz-resonatorn är just resonant. Vad vinner man?

                Jag har provat en del bandpasslådor just för att lägga peakar där bilen har notchar och fått frekvensgång vid nackstödet 30-80Hz inom ett par dB (utan en massa smoothing) utan EQ. Jämfört med en sluten låda med lite EQ lät det ändå något mysko. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Impulssvaret i en dubbelportad bandpass är iofs mycket sämre än vad en sluten låda borde vara med en inbyggd Helmholtz-resonator.

                Någon som klurat eller provat?
                Du får kalla lådan för precis vad du vill, som jag gjorde.
                Jag vet oxå att Helmholtz princip beskriver det dynamiska luftflödet i alla sorters rör och portar. Söker man däremot på just Helmholtz och sluten låda får man upp exempel på dessa lådor med internt avstämda kammare/portar.

                Och precis som jag skrev är finessen att man iallafall teoretiskt kan bestämma frekvensgången på åtminstone en frekvens.

                Det är nog riktigt som du säger att det blir en utsläckning vid avstämningen och då får man ju ta nytta av denna för att dämpa till en jämnare frekvensgång.

                Skillnaden mot de lådor och försök du själv nämner med bandpass, är att du slipper fasförskjutningen som uppstår med två eller flera "ljudkällor" (port/ar + element). Allt ljud kommer från en källa i detta fall.

                Sist men inte minst är eq ett dj-vulens instrument och ska användas med stor försiktighet.
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #38
                  Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

                  Skovlunds bil är väl rätt speciell ändå, 18"-aren lär ju inte gå så långt upp i basregistret (30-35hz lågpass?) med tanke på de möts upp av 10"-are i kickarna?
                  I det fallet funkar kanske den "Hellhole"-resonatorn bättre än de andra lådtyperna.
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                  www.garaget.org/Frippe_L

                  Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                  Comment


                  • #39
                    Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    Skovlunds bil är väl rätt speciell ändå, 18"-aren lär ju inte gå så långt upp i basregistret (30-35hz lågpass?) med tanke på de möts upp av 10"-are i kickarna?
                    I det fallet funkar kanske den "Hellhole"-resonatorn bättre än de andra lådtyperna.
                    Jo där är mycket bus i den bilen. Delar lp vid 30Hz tror jag.

                    Det är ändå nytta med en sån låda för att få ner volymen, som annars blivit gigantisk.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #40
                      Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

                      Optima!
                      Nu har jag läst på Qtc lite grand.
                      Verkar som Qtc 0.707 är det talet som är mest naturtroget och linjärt i förhållande till källan. Hittade en calculator som räknade QTC, Fc och F3.
                      Har tänkt så mycket djupbas som möjligt från den, och vurderar att dela vid runt 50 Hz där en mid-bas får ta över upp till mellanregistret.
                      Min DD 3515 hamnar på Qtc 0.707 vid 50,09 liter, och har då Fc och F3 på 48,26 Hz.

                      Jämfört med en 8" JL Audio W7 (OCH 13" W7; identiska värden mellan de två enligt de respektives owner's manual) så hamnar Fc på 37,08 och F3 på 37,09.
                      Men andra ord kanske det inte är helt fel att DD skriver identiska värden på 12" och 15"; JL gör det också. Båda är basar som delar motor oavsett konstorlek. Förstår också att det här innebär att en JL W7 behöver mindre effekt än min DD för att spela samma ljudnivå vid samma frekvens under F3.


                      Oavsett, jag fattar att det här på normal svenska betyder att jag behöver MYCKET effekt i förhållande till ljudnivå om jag ska använda min 3515 som djupbas <50Hz, men jag vet inte vad det har att säga i verkligheten?

                      Så frågan - Kommer det räcka med 950W klass A/B för hänga med resten av systemet med midbasar på 300W RMS klass A/B, och mellanregister/diskant på passiv delning med 250W klass A/B? Resten av systemet blir byggt "idealt", dvs efter de förhållandena de spelar bäst i, det är bara DD|n som blir en billig-lösning, då jag inte gillar karaktären den får i portad låda.



                      Nu är jag dock ute på djupt vatten med termer och värden här. Ha överseende med att jag mycket väl kan missat en del och kommit till fel slutsatser. I måndags fick jag reda på skillnaden mellan A/B och D-klass, nu räknar jag på jag vet inte vad. Så rum för misstag finns.


                      Förresten, en fråga till... hur kommer det att känsligheten minskar allteftersom konstorleken minskar, givet att serien delar samma motor?
                      Ref iaf JL W3, JL W7, DD 35-serien.
                      Last edited by Azrael Dragin; August 17, 2013, 00:59.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

                        Nu vet jag inte vilka manuler du har kollat i, men när jag kikar på JL:s hemsida så är inte parametrarna i närheten av att vara identiska på 8W7AE (8W7) och 13W7AE (13W7). Exempelvis 8" har 35,2 i Fs och 13" har 23,5.

                        Element med olika storlekar kan ha i princip identiska parametrar, men jag har aldrig sett att det är på det sättet med element inom samma modellserie. Förresten, kollar man på DD 3510 så är Fs identisk med 3512 och 3515. Det går jag heller inte med på. Min personliga åsikt är att parametrarna på exempelvis 3500-serien är för osannolika, därför gör jag inte låduträkningar till de basarna.

                        Generellt minskar Vas och Qes ökar när ett elementstorleken minskar, då sänks också känsligheten. Visserligen ökar även Fs generellt och ett högre Fs ger mer lättdrivet element om övriga parametrar är ungefär likadana, men det ökar inte så pass mycket att det kompenserar övriga förändringar.

                        Det rent tekniska runtomkring orsaken till lägre känslighet kan jag inte svara på, men sånt kan man nog läsa sig till i den klistrade tråden om parametrar: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746
                        Last edited by Optima; August 17, 2013, 10:26.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

                          Når det kommer til DD og lukkede kasser har jeg både selv prøvd og hørt andre sine oppsett med stort hell, dette funker utmerket.

                          At støvhettene blåser av i tette kasser er i beste fall en myte, har aldri verken sett eller hørt om det her borte, på de 10+ oppsettene jeg vet om..

                          Selv har jeg i lengre tid brukt en DD 2508 i en 9 liter lukket kasse. Det ble tilfeldig at det ble sånn, kassen var opprinnelig bygget for en Gladen SQX 8 (12 liter brutto, uten element montert), men da den ikke ankom før jeg skulle på emma-konkurranse, lånte jeg min 2508 fra den andre bilen, der den sto en en 30L bassreflekskasse. Den funket alikevel så bra i den lille tette kassen at jeg brukte den det neste halve året. På en brokoblet Mosconi AS200.4 i 2ohm, så nesten 1kw rms på daglig bruk.. Aldri noen problem der.

                          Skovlund sin bil har jeg hørt mye på, var på besøk hos han noen dager nå tidligere i måneden i anledning en emma-konkurranse nær hans hjemby, og vi hørte endel på oppsettet i den bilen. Med Z18 både av og på. Den gjør ikke så mye ut av seg i den bilen, da frontsubbene spiller ned til under 20hz, men den gir inntrykk av at det en større lydscene/større rom når den spiller. Prøvde mye musikk, først med bare frontsubber, så med Z18 også. Det var kanskje litt annerledes før med ODR-subber foran som ikke hadde allverdens av headroom, men de som står der nå går helt i kjelleren med ordentlig trykk. Men når man drar litt på, så utgjør DD subben bak desto mer, den tar liksom aldri slutt når det kommer til dynamikk og trykk

                          Angående lukket kasse til 3515, så holdt Joakim på med en kundebil med akkurat denne subben i en lukket kasse. Det ble der brukt Gladen sin største rundkasse som er på ca 60 liter netto. Og det funket visst ordentlig bra. Forsterker var en Mosconi AS300.2 som vel gir 1800W rms i 2ohm mono.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

                            Originally posted by haakono View Post
                            Når det kommer til DD og lukkede kasser har jeg både selv prøvd og hørt andre sine oppsett med stort hell, dette funker utmerket.

                            At støvhettene blåser av i tette kasser er i beste fall en myte, har aldri verken sett eller hørt om det her borte, på de 10+ oppsettene jeg vet om..

                            Selv har jeg i lengre tid brukt en DD 2508 i en 9 liter lukket kasse. Det ble tilfeldig at det ble sånn, kassen var opprinnelig bygget for en Gladen SQX 8 (12 liter brutto, uten element montert), men da den ikke ankom før jeg skulle på emma-konkurranse, lånte jeg min 2508 fra den andre bilen, der den sto en en 30L bassreflekskasse. Den funket alikevel så bra i den lille tette kassen at jeg brukte den det neste halve året. På en brokoblet Mosconi AS200.4 i 2ohm, så nesten 1kw rms på daglig bruk.. Aldri noen problem der.

                            Angående lukket kasse til 3515, så holdt Joakim på med en kundebil med akkurat denne subben i en lukket kasse. Det ble der brukt Gladen sin største rundkasse som er på ca 60 liter netto. Og det funket visst ordentlig bra. Forsterker var en Mosconi AS300.2 som vel gir 1800W rms i 2ohm mono.

                            Det HER var akkurat det jeg trengte å vite. Takk.
                            Kommer også å gå for Mosconi 200.4 brokoblet, med ca 950w RMS i 2 ohm. Blir ikke heeelt i forhold til effekten den er tenkt for, men tror det holder mer enn nok for mitt bruk, blir mer SQ enn SPL for min del uansett. Eneste spørsmålet er hvorvidt den klarer å spille dyp bass, dvs < 35Hz i en lukket kasse, på volum nok for å henge med resten av systemet. Skal sjekke opp med et par butikker angående det.
                            Den 60L Gladen rund-kassen burde egentlig funke veldig bra teoretiskt også, 60L - bass blir vel rundt 55 liter-ish, dvs innenfor 10% differanse av litervolumen til Qtc 0.707 som er 50.9L. Vet du hvor mye demping han brukte?


                            @ Optima
                            Ser på JL's sida nu, de länkar jag kollade owner's manuals på visade ngt annat. Så än en gång har du nog ganska så rätt ^^
                            Ska läsa lite mer ang parametrar och känslighet, och hur det har med slutna lådor att göra.

                            Comment

                            Working...
                            X