Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådberäkning sluten DD 3515?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Slutet brukar inte rekommenderas till DD då dels dammkåpan inte tål det, mottrycket blir för högt. Det kan funka om du har kolfiberdammkåpa dock, men portat är att rekommendera.
    Trycket i lådan är mycket högre i en basreflex än en sluten. Funkar basreflex så funkar sluten.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
      Trycket i lådan är mycket högre i en basreflex än en sluten. Funkar basreflex så funkar sluten.

Hur då? Borde inte trycket/draget bli större när elementet jobbar med "fast" luft kontra luft som kan röra på sig någonstans?

Comment

Originally posted by Azrael Dragin View Post
        Hur då? Borde inte trycket/draget bli större när elementet jobbar med "fast" luft kontra luft som kan röra på sig någonstans?
        I princip kan man säga att när konen rör sig in i lådan så blir det tryck i lådan. Det trycket vill ta sig ut genom porten. Men det tar en viss tid att ta sig ut ur lådan pga att konen trycker på luften i lådan som i sin tur trycker på luften i porten. Den tiden det tar innan det blir ett ordentligt luftflöde i porten är ett antal millisekunder. Större area på porten så kommer luften ut fortare. Längre port så tar det längre tid för luften att komma ut. Tiden det tar att få igång luftflödet i porten är din portfrekvens.

Det som händer sen är att när luften i lådan börjat flöda ut genom porten så har konen redan rört sig åt andra hållet. Då blir det vacuum i lådan. Mycket vacuum blir det eftersom det både är en kon som vill ut ur lådan samtidigt som du har en port som fortfarande flödar luft ut ur lådan. Det tar tid att ändra luftflödets riktning i porten. Vacuumet i lådan vill suga in luft genom porten och efter ett antal millisekunder så börjar luften flöda in genom porten igen. Men då har konen redan flyttat sig inåt i lådan igen. Trycket i lådan är då både konens rörelse inåt plus luftflödet i porten som vi den tidpunkten också går in i lådan. Så snurrar det fram och tillbaka. Det är det som gör att det blir mer ljudtryck. Både porten och konen trycker ut luft ur lådan samtidigt. Sen trycker de in luft i lådan samtidigt. Då blir det ordentligt tryck i lådan. Detta gäller vid och runt portfrekvensen.

Comment

Ahaaaa. Makes sense.
          Duktigt påläst du...? ^^
          Men då borde man ju kunna använda den befintliga 3515 utan större problem, och köra den i sluten låda i reservhjulsbaljan. Då sparar jag ca 5000 som en JL Audio W7 kostar oxo.

För teoretiskt så KAN den funka ganska bra. Var någon formel här på forumet där man delade QTS med något bla bla, och var talet under 50 var den ideell till sluten konstruktion, medan 50-80 funkade till båda, och över 80 var ämnat till portat. Min hamnade på 63, så den borde som sagt funka.

Coolt. Gillar det här forumet.
          Kan du det här med avstämning förresten?
          Finns det något sätt annat än volymen på en sluten låda som påverkar avstämningen?

Comment

Vrf ej ngn billigare bas än just jl audio ?? Typ Dls nordica eller Hertz hx. Finns fler

Comment

Dämpmaterial påverkar frekvensgången och Qtc-värdet. När det gäller sluten låda så pratar man egentligen inte om avstämning, istället är det Qtc som nämns.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                Dämpmaterial påverkar frekvensgången och Qtc-värdet. När det gäller sluten låda så pratar man egentligen inte om avstämning, istället är det Qtc som nämns.
                Ok. Ska läsa på om Qtc med andra ord
                Men kort sagt, hög Qtc = hög frekvensgång (aka "avstämning")?
                Eller nja, bättre att jag läser lite så jag har en hum vad jag babblar om.
                Tack för svaret! Återkommer om nödvändigt.

@ Ville
                Hittade inga DLS nordica på de nätsidor jag har kollat på...?
                Performance och Reference finns, men inga Nordica.
                Har varit nyfiken på JL Audio W3/6/7 länge, och sett flera som rekommenderar dom.

Comment

Ahaaaa. Makes sense.
                  Duktigt påläst du...? ^^
                  Men då borde man ju kunna använda den befintliga 3515 utan större problem, och köra den i sluten låda i reservhjulsbaljan. Då sparar jag ca 5000 som en JL Audio W7 kostar oxo.

För teoretiskt så KAN den funka ganska bra. Var någon formel här på forumet där man delade QTS med något bla bla, och var talet under 50 var den ideell till sluten konstruktion, medan 50-80 funkade till båda, och över 80 var ämnat till portat. Min hamnade på 63, så den borde som sagt funka.

Coolt. Gillar det här forumet.
                  Kan du det här med avstämning förresten?
                  Finns det något sätt annat än volymen på en sluten låda som påverkar avstämningen?
                  Enda problemet jag ser med en 3515 i sluten låda jämfört med en W7 är egentligen slaglängd. DD hävdar att de har massor med slaglängd, men min åsikt är att de missleder kunderna (så mycket att de borde skämmas).

Min tanke är att en 13W7 flyttar mer luft utan att börja dista, vilket är viktigt i en sluten låda. Men jag hade provat med DDn först. Det är inte ett dåligt element på något sätt, bara att jag tycker att en 13W7 känns bättre i en sluten låda.

Comment

Haha, ja det är sant. Men å andra sidan, det är tillåtet att använda huvudet. När man ser en W7 eller en AQ HDC och jämför med en DD så ska det inte många IQ-poängen till för att fatta att upphängningen avslöjar en del.

Men eftersom DDn är 15" och JL har 13" så borde iaf mängden luft som flyttas vara någorlunda lika, respektive x-max taget i betraktning.
                    Eller har slaglängden mer att säga än antal volymenheter luft som flyttas? Möjligt att jag är ute och cyklar här.

Comment

Haha, ja det är sant. Men å andra sidan, det är tillåtet att använda huvudet. När man ser en W7 eller en AQ HDC och jämför med en DD så ska det inte många IQ-poängen till för att fatta att upphängningen avslöjar en del.

Men eftersom DDn är 15" och JL har 13" så borde iaf mängden luft som flyttas vara någorlunda lika, respektive x-max taget i betraktning.
                      Eller har slaglängden mer att säga än antal volymenheter luft som flyttas? Möjligt att jag är ute och cyklar här.
                      Ahaa. Resonerar med mig själv nu. Allt borde väl bli i förhållande till luften i lådan, dvs litervolymen? Om en JL 13" rent tentativt flyttar 10 enheter luft vid x-max och en DD 15" flyttar 10 enheter luft vid x-max, så blir inte resultatet detsamma pga JL flyttar procentvis mer luft i förhållande till litervolymen, då en 13" behöver mindre låda än en 15"...?

Comment

Alla DDs basar är designade för slutna lådor om man vill ha kvalitetsbas.
                        Det är bara DD som inte förstått det ännu. ����

Tror inte jag lyssnat på en enda bil med portad DD som spelat efter mina önskemål.
                        Jag har tyvärr inte heller lyssnat på någon sluten DD från de högre serierna där damkåpan INTE "smackat" (men jag gissar att Skovlunds BMW kan överbevisa mig på detta)

DD gör för jäkla bra basar, men det känns faktiskt som de kräver mer arbete än många andra basar för att verkligen prestera.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by JALLE View Post
                          Alla DDs basar är designade för slutna lådor om man vill ha kvalitetsbas.
                          Det är bara DD som inte förstått det ännu. ����

Tror inte jag lyssnat på en enda bil med portad DD som spelat efter mina önskemål.
                          Jag har tyvärr inte heller lyssnat på någon sluten DD från de högre serierna där damkåpan INTE "smackat" (men jag gissar att Skovlunds BMW kan överbevisa mig på detta)

DD gör för jäkla bra basar, men det känns faktiskt som de kräver mer arbete än många andra basar för att verkligen prestera.
                          Haha, ok. Bra att veta ^^
                          Lite surt att jag inte valde kolfiber med andra ord.
                          Blir väl vid omkoningen
                          Två frågor!

1. (Dum fråga men för precisering) Med "smackar" menar du att den lossnat?
                          2. Har du någon aning hur man räknar ut rätt lådvolym till en sluten 3515? Eller, om inte, vart man får tag på rätt specs att räkna ut det på?

På förhand tack

Comment

Ahaa. Resonerar med mig själv nu. Allt borde väl bli i förhållande till luften i lådan, dvs litervolymen? Om en JL 13" rent tentativt flyttar 10 enheter luft vid x-max och en DD 15" flyttar 10 enheter luft vid x-max, så blir inte resultatet detsamma pga JL flyttar procentvis mer luft i förhållande till litervolymen, då en 13" behöver mindre låda än en 15"...?
                            Nej, det är total mängd flyttad luft utanför den slutna lådan som blir ditt ljudtryck. Luften i lådan spelar inte roll där.
                            En W7 har väl >20mm slaglängd och jag tror konytan är ganska stor i praktiken. Därav känns det som att JL har en fördel i en sluten låda. Nästan samma konyta men kanske 50% mer slaglängd borde närma sig 3dB mer ljudtryck.

En nackdel med sluten låda är den låga verkningsgraden. För ett givet konutslag får du relativt lite ljudtryck. Det gör att alla missljud blir väldigt tydliga. I en basreflex så dränks missljuden i mängden bas. Missljud kan även minskas pga att kon(och -talspole-spiders-tinsel leads osv) inte rör sig lika mycket runt portfrekvensen i en portad låda som vid samma frekvens i en sluten låda.

Räknar inte Optima lådor längre?

Comment

Ah, ok.

Wow, sökte på Google nu. JL W713 har 32mm X-max, DD3515 har 8mm X-max.
                              Men... är det skillnad på X-max och slaglängd? Visserligen så skryter DD med 80mm slaglängd och det är att ta med en klypa salt, men slaglängden är bra mycket mer än 8mm iaf, kanske runt 40mm mätt mellan tummen och pekfingret...?

Jodå, han räknar både fort och bra efter vad jag läst i andra trådar, men specs på 3515 är lite mysko, och 3512 har flera av värdena identiska på ddaudio.se. Så han vet inte om de stämmer på 12" eller 15" då han, förståeligt, menar att de omöjligen kan gälla för båda modellerna.

Kollat specs på ett flertal europeiska sidor, både officiella och inofficiella, plus huvudsidan i USA, och de samma specs'ena står skrivna identiskt lika på allihop.

Comment

Ah, ok.

Wow, sökte på Google nu. JL W713 har 32mm X-max, DD3515 har 8mm X-max.
                                Men... är det skillnad på X-max och slaglängd? Visserligen så skryter DD med 80mm slaglängd och det är att ta med en klypa salt, men slaglängden är bra mycket mer än 8mm iaf, kanske runt 40mm mätt mellan tummen och pekfingret...?

Jodå, han räknar både fort och bra efter vad jag läst i andra trådar, men specs på 3515 är lite mysko, och 3512 har flera av värdena identiska på ddaudio.se. Så han vet inte om de stämmer på 12" eller 15" då han, förståeligt, menar att de omöjligen kan gälla för båda modellerna.

Kollat specs på ett flertal europeiska sidor, både officiella och inofficiella, plus huvudsidan i USA, och de samma specs'ena står skrivna identiskt lika på allihop.
                                Xmax är magnetisk slaglängd. Större slag än Xmax så blir det distorsion. Ifall det verkligen är så lite som 8mm för 3515 så är den inte så lämplig i sluten låda. Skillnaden mellan 8mm och 32mm med samma konyta är 12dB ljudtryck.

Ok, DD utgår från att deras kunder avgudar dem och därmed krävs inga korrekta specar. De DD (1510 2st) jag mätt upp hade parametrar som var riktigt usla jämfört med DDs specar. Lite synd faktiskt.

Comment

Working...
                                X