Announcement

Collapse
No announcement yet.

varför går steg i protect?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• varför går steg i protect?

Vilks orsakar finns för att steg går i protect?
    För min del gäller det ett masive audio nx2 som drivrr ett rk6 kit.
    Det är draget 2,5 kvadrat till högtalarna, jordat med 16 kvadrat i bälte till baksätet. Plus är 25 kvadrat draget från batteri som över går till dubbla 6kvadrat dom sista 20-25cm. Stereon är för tillfället en äldre sony, vet ej beteckning men är köpt för ungefär 8år sen.

Låg volym går det spela men när man vrider på så går det in i protect, vill kunna spela högre än vad steget vill alltså.

Hsr mätt över plus och minus på steget, håller 13,6 i protect samt 13,3 när det spelar.
    Steget är placerat i reservhjulsbaljan ovanpå baslådan så är inte långt under golv nivå. Även vid urtagen inredning så det finns fri luft åt alla håll går det i protect, lägger man handen på så är det inte ljummet ens.

Är kabeldimensioneringen för klen? Kan jag ha ställt in det helt tokigt så det jobbar onödigt hårt. Vad har ni för teorier?

Re: varför går steg i protect?

Originally posted by Sunkan
    Vilks orsakar finns för att steg går i protect?
    För min del gäller det ett masive audio nx2 som drivrr ett rk6 kit.
    Det är draget 2,5 kvadrat till högtalarna, jordat med 16 kvadrat i bälte till baksätet. Plus är 25 kvadrat draget från batteri som över går till dubbla 6kvadrat dom sista 20-25cm. Stereon är för tillfället en äldre sony, vet ej beteckning men är köpt för ungefär 8år sen.

Låg volym går det spela men när man vrider på så går det in i protect, vill kunna spela högre än vad steget vill alltså.

Hsr mätt över plus och minus på steget, håller 13,6 i protect samt 13,3 när det spelar.
    Steget är placerat i reservhjulsbaljan ovanpå baslådan så är inte långt under golv nivå. Även vid urtagen inredning så det finns fri luft åt alla håll går det i protect, lägger man handen på så är det inte ljummet ens.

Är kabeldimensioneringen för klen? Kan jag ha ställt in det helt tokigt så det jobbar onödigt hårt. Vad har ni för teorier?
    Kolla i manualen vilka skyddskretsar som finns. Normalt finns en eller fler av dessa

* överhettning
    * kortis på utgångarna
    * låg batterispänning

Det skulle isåfall tyda på att du har kortslutit mellan + och - på högtalarutgången, förutsatt att steget har protect mot det. Kan vara nån kardel/koppartrådbit från högtalarkablarna som ligger över?

/Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Filter placerade i dörren som ligger åt metall har ju hänt mer än en gång, tom mannen myten och legenden hittade inte ett sådant enkelt fel
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
        Filter placerade i dörren som ligger åt metall har ju hänt mer än en gång, tom mannen myten och legenden hittade inte ett sådant enkelt fel
        dvs kortis på högtalarutgången, för att knyta an till ovanstående inlägg från mig.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
          dvs kortis på högtalarutgången, för att knyta an till ovanstående inlägg från mig.
          Du har helt rätt Jonas, jag ville bara förtydliga så att man kontrollerar hela signalvägen.
          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

väldigt sällan de är kortis i båda dörrarna, så koppla ur ena sidan å poppa på, funkar det? koppla över på andra sidan å se om problemet kommer, då vet du vart du ska rota vidare.

Dina kablar räcker gott, förutsatt att alla anslutningar är ok. har du vägarna förbi Västmanland kan ja kolla på de annars, har nog nått extrakort till nx2 liggande som ja kan byta ut ditt med om de skulle vara fel i steget, tar 5 min att skifta kort i dom så de e lättskruvat
            Last edited by MrMix; August 9, 2013, 18:39.
            De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Har filtrena innuti bilen då jag råkat ut för kortis i dörren tidigare. Men ska kika om det kan ha något med dom å göra.

Märkte ett fenomen igår när jag spelade "om du lämnade mig då" med lars winnerbäck och någon tjej.
              Spelade på en nivå som funkade bra fram till 1:14 ungefär då lars kom in i låten då klippte det ifrån. Tog låten från början sex gånger och samtliga gånger klippte det vid samma ställe.
              Är det något som kan hjälpa i felsökningen.

Comment

Åhh du har aktiverat "lars winnerbäck filtret" i steget ingen logik alls, tror iaf felet finns utanför steget
                De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Lyssnade nyss litegrann på låten för att höra om det är några extra djupa toner omkring 1:14 som eventuellt kan ställa till problem, men det verkar inte vara djupare än på flera andra ställen i låten.

Jag röstar på förslaget att testa en högtalare i taget, som MrMix skrev.

Förresten, "och någon tjej" var väl antagligen Miss Li.

Comment

Kopplade ur ena sidan i taget och mkt riktigt så var det som vanligt med ena och den andra sidan slog ej ifrån alls.

Slog mig på vägen hem att jag skulle prova att vända på utgångarna och spela en sida i taget för att utesluta steget helt. Men får fixa det imorgon. Samtidigt som felsökning fortsätter.

Kom å tänka på en annan sak, jag la lite extra med kabel under baksätet för att eventuellt kunna flytta på steget, är det något som kan spöka?

Comment

Originally posted by Sunkan View Post
                      Kopplade ur ena sidan i taget och mkt riktigt så var det som vanligt med ena och den andra sidan slog ej ifrån alls.

Slog mig på vägen hem att jag skulle prova att vända på utgångarna och spela en sida i taget för att utesluta steget helt. Men får fixa det imorgon. Samtidigt som felsökning fortsätter.

Kom å tänka på en annan sak, jag la lite extra med kabel under baksätet för att eventuellt kunna flytta på steget, är det något som kan spöka?
                      På dina beskrivningar tolkar jag det som att kan ha otillräcklig jord. Prova att byta jordpunkt och slipa till ren plåt. Smörj in ytorna med fett för att motverka rostangrepp och oxid.

Hur är det med matchningen av talspolar och lastbarheten på steget?

Kontrollera även spänningen över slutsteget under belastning.

Mvh Jonas

Comment

Har tittat mer på ljudet idag. Dämpade framdörrarna vilket resulterade i bättre ljud sedan monterades en kenwood bt92 som även höjde ljudet. Vart rejäl skillnad, men efter en stunds spelning så klipper det tidigare då har steget blivit varmt så man inte orkar hålla kvar handenpå det. Så ska fixa ventilation vid steget, en fläkt som blåser in luft samt en i andra sidan baljan som blåser ut hade jag tänkt mig. Även se över kabel som matar steget samt jord. Blir det inte nog bra funderar jag på att skaffa större steg å prov med.

Comment

Working...
                        X