Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad vinner man med dubbla lågnivåutgångar?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad vinner man med dubbla lågnivåutgångar?

Hej!

Första inlägget av mig här.

Jag håller på och pysslar lite med billjud i en Vectra B

Jag har bytt ut alla orginalhögtalare i dörrarna och dragit ny kabel till dessa och sen ska jag kompletera med en bandpasslåda i skuffen.

Efter som att jag har två slutsteg som ligger och skräpar så tänkte jag använda dessa, ett steg till skufflådan och ett steg till dörrhögtalarna.

Min igentliga fråga är: tjänar man något på att ha en huvudenhet som har två lågnivå utgångar (en till varje steg) eller kan man lika gärna dra en lågnivå och sedan splitta upp den till två slutsteg?

Kan tillägga att båda stegen kommer att befinna sig i skuffen.

Tacksam för svar

Re: Vad vinner man med dubbla lågnivåutgångar?

Man vinner en hel del, kontroll över signalen genom att du kan höja/sänka framsystemet mot basen genom fadern i huvudenheten.

Delar man signalen med en Y-kabel tappar man halva signalstyrkan = stegen får jobba mer.
    Vis vobiscum sit!

Comment

inte för att jag är så insatt, men...
      Stegen bör väl inte få jobba mera, i så fall så är det väl huvudenheten som behöver jobba dubbelt så hårt för att få ut samma signalnivå som om man hade två utgångar??

Inte menat som kritik utan mest en undran

Comment

Originally posted by towj View Post
        inte för att jag är så insatt, men...
        Stegen bör väl inte få jobba mera, i så fall så är det väl huvudenheten som behöver jobba dubbelt så hårt för att få ut samma signalnivå som om man hade två utgångar??

Inte menat som kritik utan mest en undran
        Nej, om huvudenheten har flera utgångar har varje en egen förförstärkare som lämnar runt 2 volt (vanligt på enklare maskiner). Delar du 2 volts signalen med en Y-splitt får du 1-volt istället.
        Lite bättre spelare har runt 4-volt ut, men det finns dom som lämnar upp till 8 volt.
        Vis vobiscum sit!

Comment

ok, jag är med!

Då tror jag att jag helt enkelt ska sattsa på en huvudenhet med två utgångar, jag får ta smällen att köpa ett extra kablage också

Tack för svar!

Comment

Tar inte längre tid att dra 2 lågnivåkablar än 1 då du ändå måste lös med listerna mm

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
              Man vinner en hel del, kontroll över signalen genom att du kan höja/sänka framsystemet mot basen genom fadern i huvudenheten.
              Eller tvärtom, man får kontroll över basen!
              De flesta maskiner har så REAR blir SUB styrning!
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                Tar inte längre tid att dra 2 lågnivåkablar än 1 då du ändå måste lös med listerna mm
                nej absolut inte, men det blir dyrare

Comment

Working...
                X