Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

    okej gå in o kolla på blocketshopping där kan du välja prisklass samt storlek på bas så du hittar den edu vill ha


    lyssnade på hans 8or igår lät riktigt bra för att vara 2 8or han hade i bilen så pass liten låda han hade portad också

    Comment


    • #17
      Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

      Originally posted by trop de View Post
      Kände bara till de tre ovan tidigare men finns massa ÅF i Sverige (samt inte minst utomlands)

      http://www.gladen-audio.se/distributors.html
      Gladen är grymt stora i Tyskland, där kostar en SQX 08 €109 = 998,58 Skr (Forex)

      I Sverige listar basen 995:-
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #18
        Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

        Originally posted by Nonne View Post
        Gladen är grymt stora i Tyskland, där kostar en SQX 08 €109 = 998,58 Skr (Forex)

        I Sverige listar basen 995:-
        Lite segt svar kanske men, som jag har fattat det så säljer du alltså dessa pjäser?

        Comment


        • #19
          Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

          Originally posted by c-son View Post
          Lite segt svar kanske men, som jag har fattat det så säljer du alltså dessa pjäser?
          Jepp, och det är jag mycket stolt över!

          Gladen ökar i marknadsandelar i Sverige, tar lite tid för folk att våga testa nya produkter och dom som testat sprider vidare till sina vänner och åhörare.

          Gladen är ett av de få som vågar fortsätta utveckla och släppa nya produkter.
          Bara första halvåret kom det ett 20 tal nya produkter och fler är på gång
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

            Originally posted by Nonne View Post
            Om vi säger så här.

            Mina kunder går fram och känner på min torn med 16 st 8" basar när man kör på 1st SQX 08.

            Den basen är helt sagolik, jag vågar nog påstå att den är svårslagen i prisklassen.
            Ljudmässigt har jag lurat ett tiotal kunder med att ställa fram 10" och 12" baslådor vid deras bilar när de kommer för att hämta bil efter installation.

            Jag brukar alltid vilja att dom lyssnar utan att veta vilken bas som lirar.
            När man sen öppnar skuffen och där står en pytte 8a så får man hämta upp en haka som ligger tungt på golvet!

            Kolla med fedtemule här på forumet om jag överdriver!
            Vad har den basen för egenskap som gör att den "låter" som ett större element? Längre slaglängd än andra åttor? Själv har jag svårt att höra storleken på 8" vs 18" förutom vid låga frekvenser.

            Mvh

            Comment


            • #21
              Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

              Originally posted by Jimma72 View Post
              Vad har den basen för egenskap som gör att den "låter" som ett större element? Längre slaglängd än andra åttor? Själv har jag svårt att höra storleken på 8" vs 18" förutom vid låga frekvenser.

              Mvh
              Att avgöra hur en högtalare låter eller fungerar är inte svårt om man arbetar med att montera dagligen.
              Några högtalare låter si och andra låter så.

              Det absolut svåraste registret att få till är just basen, och då snackar vi frekvenser som räknas till subområdet.

              Bas ska inte höras på flera hundra meter, den ska vara i bilen och bara gräva djupt.
              SQX gräver djupt, och hur ska man tolka ett djup?

              Torrhet är en sak som gör att en bas känns "vuxen".
              Tajt och stram bas brukar kännetecknas av lite dyrare produkter.
              Djup "brukar" bara finnas lite exklusivare produkter.

              Ovan nämnda karaktär kan urskiljas ur SQX08.

              En sak som också kan räknas in är spelglädje, är basen reptilsnabb och urskiljer olika toner och instrument så känns basen naturlig.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #22
                Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                Originally posted by Nonne View Post
                Att avgöra hur en högtalare låter eller fungerar är inte svårt om man arbetar med att montera dagligen.
                Några högtalare låter si och andra låter så.

                Det absolut svåraste registret att få till är just basen, och då snackar vi frekvenser som räknas till subområdet.

                Bas ska inte höras på flera hundra meter, den ska vara i bilen och bara gräva djupt.
                SQX gräver djupt, och hur ska man tolka ett djup?

                Torrhet är en sak som gör att en bas känns "vuxen".
                Tajt och stram bas brukar kännetecknas av lite dyrare produkter.
                Djup "brukar" bara finnas lite exklusivare produkter.

                Ovan nämnda karaktär kan urskiljas ur SQX08.

                En sak som också kan räknas in är spelglädje, är basen reptilsnabb och urskiljer olika toner och instrument så känns basen naturlig.
                Summa sumarum är alltså att SQX08 är både rapp och väldigt djup? med andra ord väldigt prisvärd då helt enkelt.

                Tror du att denna skulle trivas i en stor mercedes kombi då? är ju som sagt tänkt att jag ska plasta en låda och hittills verkar denna mycket lovande.

                Storleken på basen skulle vara perfekt för min del, och det verkar ju som den har mycket att leverera efter vad som har skrivits om den än så länge iaf

                Comment


                • #23
                  Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                  Jag byggde en Subaru Forester för några veckor sedan.
                  Där plastade jag sidofacken bak och fick ut ca 10-12 liter, alltså en 8a på varje sida.

                  Rent basmässigt räcker detta och blir över, nu valde jag 2st bara för att bilen har rätt mycket pulver till det helaktiva framsystemet.

                  Basen i bilen är inte den typen av bas som knäcker polarna nere vid macken, iallafall inte förrän man sätter sig i bilen med stängda dörrar.

                  Jag har redan sålt ett tiotal SQX basar till folk som lyssnat i bilen, bilen har också genererat ett par byggen.

                  Gladenprodukterna är trevliga att både lyssna och se på
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment

                  Working...
                  X