Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag till framsystem ( 6,5" )

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådförslag till framsystem ( 6,5" )

Hej! Ska börja bygga ljud inför sommmarne i min 9000 AERO så jag skulle vilja ha hjälp med lådförslag till en midbas ( HV165L ) alltås basen som är med i HSK 163. Tänkte igentligen låda dom spela ut i dörren men hittade lite parlametrar om högtalarna så undrar om någon vänlig själ skulle vilja räkna lite. Systemet kommer nog inte spela så mycket under 50-60hz

Fs: 55
    Vas: 11,70
    Mms: 15,0
    Cms: 0,51
    BL: 5,90
    Qts: 0,42
    Qes: 0,45
    Qms: 7,40

Tacksam för hjälp, Undrar även vad ni använder för program när ni räknar? Har sökt ltie på det men inte hittat något vettigt program, vore skönt att ha något så man slipper fråga och kanske kan hjälpa andra.

MVH Simon Jonsson

Re: Lådförslag till framsystem ( 6,5" )

En låda på 9 liter totalt och 50 mm rör som är 19 cm långt (för vardera element), det skulle nog kunna spela på ganska hyfsat utan att låta peakat tror jag. Avrundade kanter i båda ändarna av röret är en fördel. Lite knepigt att göra en sån låda i bildörren kanske.

Men framsystem bör väl egentligen ha slutna lådor om man är ute efter så tajt ljud som möjligt. 5 liter skulle jag kunna tänka mig om man ska utgå ifrån parametrarna, men volymen i en bildörr är ju större och det brukar fungera ändå.

Jag använder just nu enbart BassBox Pro, men har även använt WinISD förut och det är ett bra program enligt flera. Tyvärr vill inte det programmet fungera riktigt som det ska med Windows 7 (64 bitars), därför använder jag inte det nu.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Men framsystem bör väl egentligen ha slutna lådor om man är ute efter så tajt ljud som möjligt.
      En av sveriges bäst ljudande bilar har portade lådor till framsystemet!
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
        Det har alla som sätter högtalarna i dörrarna på en 9000, utan att bygga en låda
        Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nonne View Post
          Aha, där ser man.

Comment

Okkej! Skulle va kul att se hur dom har byggt för att få fram en så pass stor låda i dörren, går det veva ner rutan måntro? Måste komma fram till någon lösning då jag tänkte börja bygga om någon vecka, nu för tillfälllet står det dämpning av koffert och dörrar på menyn! Jätte kul att dämpa! Min händer ser ut som jag har kört dom i jordfräs, det är fan va man skär sig.

MVH Simon Jonsson

Comment

Ett faktum, basen till HSK 163 ska ha 5,3L med bas och fylld med dämpmatta. Vilken otrolig skillnad det blev än att spela dom rätt ut i dörren. Mycket nöjd.

MVH Simon Jonsson

Comment

Working...
              X