Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behålla stereominne när man bryter huvudströmmen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Behålla stereominne när man bryter huvudströmmen

Hej,

Finns det något smidigt sätt att behålla alla inställningar på hu när man bryter huvudströmmen? Har nämligen en veteranbil som jag måste ha huvudströmbrytare på. Bryter den gärna då bilen kan stå i några veckor mellan varven.

Jag såg att Alpine CDE-178BT har stöd för iPhone där man kan ladda ner sina inställningar och dela med sig. Är det enkelt att bara koppla in telefonen och köra över sina inställningar varje gång? Det kanske vore en lösning? Men då måste jag ju köpa ny hu....

Tacksam för svar!!

Re: Behålla stereominne när man bryter huvudströmmen

Du har ingen möjlighet att koppla på en underhållsladdare när bilen står så pass lång tid?

På så sätt slipper du använda huvudströmbrytaren och batteriet kan hållas fräscht, samtidigt som stereons minne finns kvar.

Comment

Vet inte om detta fungerar i flera veckor men har själv användt ett batteri till en skruvdragare när man skulle byta batteri i en bil där koden på stereon hade försvunnit.

Skruvdragarbatteriet höll lagom spänning så drog två sladdar ifrån batteriet till de vanliga batteripolerna på bilen och det fungerade kanon. Vet dock inget om hur länge ett sånt batteri håller laddningen.
      1. Murphy's Law
      If something can go wrong, it will.
      2. Murphy's Law
      If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

Comment

Okej, kanske blir onödigt projekt det här. Läste nånstans att någon hade använt ett 9V-batteri för att lösa detta. Kommer dock inte ihåg hur han hade kopplat det.
        Visst har jag oftast tillgång till laddning men inte alltid. På vintern tar jag ur batterierna och förvarar dem varmt. Det kanske är en omöjlighet att hålla minnet i liv hela vintern med en annan typ av batteri. Vad drar egentligen en stereo då?

Ingen som har någon åsikt om Alpine-lösningen?

Comment

Vad har du för någon last som drar då eftersom du vill ha en huvudbrytare eller är det bara för säkerhet? Man brukar montera en liten säkring över huvudbrytaren som gör att stereon mm håller minnet. Löser dock inte problemet när du plockar ur batteriet över vintern.

Comment

Det är försäkringsbolaget som kräver det och sitter brytarns där vill jag gärna använda dem. Det verkar dock inte finnas någon smidigare lösning på det…

Comment

Nu kommer det att svida i mitt Alpine hjärta, men Kenwood har maskiner som håller minnet efter varit strömlösa.

Puhhhh, det gjorde ont
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Jaha, där ser man. Vilka modeller är det?

Den här tex. http://www.dbakuten.se/ovriga/kenwoo.../#.Ubgz_GQayc0
                Det står installationsminne under egenskaperna. Betyder det att det kommer ihåg inställningarna när den varit strömlös?

Comment

Kolla med Björn om han nu säljer maskinerna.
                  Vet bara att Micke på Kenwood nämnde funktionen på vårt förra möte, vad den heter kan jag inte hjälpa dig med .... tyvärr
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Ett enkelt sätt som jag nyttjat ett antalt gånger är att montera en säkring på typ 2A tvärs över huvudbrytaren. Då håller minnet och försäkringsbolagen brukar godta detta, finns även att köpa färdiga huvudbrytare med säkring.

Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

Comment

Fast en sån där lösning hjälper knappast om risken finns för urdraget batteri pga stillastående bil i flera veckor, vilket jag tolkade som huvudorsaken till att brytaren utnyttjas.

Comment

[QUOTE=Expoze;357898]Ett enkelt sätt som jag nyttjat ett antalt gånger är att montera en säkring på typ 2A tvärs över huvudbrytaren. Då håller minnet och försäkringsbolagen brukar godta detta, finns även att köpa färdiga huvudbrytare med säkring.

Se post #5

Comment

Det är sådana brytare jag använder och de skall sitta på jord.

Comment

Working...
                          X