Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereo-kemikalier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bilstereo-kemikalier

    Tackar för utförliga svar, alla får gärna fylla på med era favoritprodukter

    Comment


    • #17
      Re: Bilstereo-kemikalier

      Nu har jag visserligen inte provat nåt annat men jag tycker Biltemas spraylim funkar kanon! Har säkert gjort slut på 20 flaskor under flera år när jag klätt lådor med tyg. Gör man rätt och använder det som ett kontaktlim så brukar man få slita duktigt sen för att få lös det. Till vinyl är det dock värdelöst, då kör jag Cascos kontaktlim.

      För att limma lådor brukar jag använda valfritt trälim, har provat Casco, Byggmax, Biltema m.fl. och tycker alla funkar kanon, det är ändå materialet som är den svaga länken. Till plastning blir det för det mesta från BRL (kommer inte ihåg mäeket) men tänkte ge Biltemas en chans nu. Juste! För fogning av lådor duger Byxxmax akrylfog finfint, tokbillig dessutom!
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #18
        Re: Bilstereo-kemikalier

        Biltemas spraylim fungerar men körde en gång en spraylim jag köpte från vet inte var men betalade goda pengar för den.
        Var ENORM skillnad må jag säga. Men för priset jag betalade för andra burken vs biltemas pris så tar jag ändå biltemas i framtiden. Även om det var mycket bättre så var det alldeles för dyrt. Minns dock inte vilket det var.
        Lincoln Mark Viii
        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
        Sub: 4x DD 1508
        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

        Comment


        • #19
          Re: Bilstereo-kemikalier

          Har just testat biltemas nya dämpmatta och den är riktigt lättarbetad men om den dämpar sämre än andra vet jag inte då jag inte prövat nån annan. 369223 tror ja artikel nr är. Har bara funits i nån vecka. Visserligen ingen kemikaleie men kanske intressant endå.

          Comment


          • #20
            Re: Bilstereo-kemikalier

            Originally posted by dickbender View Post
            Har just testat biltemas nya dämpmatta och den är riktigt lättarbetad men om den dämpar sämre än andra vet jag inte då jag inte prövat nån annan. 369223 tror ja artikel nr är. Har bara funits i nån vecka. Visserligen ingen kemikaleie men kanske intressant endå.
            Oxå kollat på den.
            Men dyr och känns något sämre/mer svårthanterlig jämfört med Polaric

            Comment


            • #21
              Re: Bilstereo-kemikalier

              Tänkte bumpa upp denna tråden och diskutera lite vidare!

              Jag hade i nuvarande bilen planerat att modifiera dörrfacken i min Jetta Mk2,
              vilka är i "injection molded" (Känner inte till det svenska ordet) polystyren.
              Detta är alltså styrenplast, säkerligen vad som brukar betecknas som "fet" plast.

              Vad jag ville göra krävde att limma trä på denna plasten,
              omöjligt vad det verkar. Trälim fastnar inte på plasten, inte en chans.

              Från min forna tid med plastmodellbygge så mindes jag att modellerna oftast var i styrenplast.
              Och där använde jag superlim om jag ville att det skulle sitta ordentligt. Loctite superlim fastnade på sekunder och smälte ihop plasten.

              Sagt och gjort så provade jag att limma fast en bit MDF på denna RMS plast,
              och superlimmet smälte plasten precis som på plastbyggsatserna,
              och det verkade hugga tag i träet också.

              Går inte att sära på träet och plasten hur mycket jag än tar i, succe!

              Det är alltså Loctite superlim som binder styrenplast och trä samman,
              funkar säkert med de flesta liknande superlimmer också.
              En fördel är ju att det knappt krävs ihop-pressning och det härdar på sekunder.

              Detta gäller säkert en hel rad bilmodeller. Golf/Jetta Mk2 iallafall,
              säkert även plastdetaljerna på dörrsidorna i Golf Mk3 med.

              Alla kanske redan vet detta, ingen kanske vet,
              tänkte dela med mig iallafall om någon får lika skumma ideer som jag att foga samman trä och plast,
              för att göra högtalarbafflar i befintliga dörrfacken, och inte vet vad man kan använda.

              Trälim fungerar säkerligen till andra icke-feta plaster, har dock inte provat.

              En annan bra sak är att styrenplast går att lacka med vanlig billack,
              rakt på. Tvivlar på att ens plastprimer behövs, då det aldrig använts på plastmodellerna,
              utan där kör man slipgrund rakt på slipad plast och sedan bas/topplack.

              Har någon möjligen tips på annat lim som gör samma sak?
              Kanske en i stor tub för fogspruta eller dylikt, för de större projekten.

              Vem har tips på bra spackel som funkar till trä och kan funka till denna plasten med?
              Plastic padding PP100 brukade jag använda till styrenplast iallafall, hur det är med trä och elasticitet vet jag däremot inte.

              Tittar man på tv-serien Amplified så använder de något som kallas Sonus för att spackla, och det verkar extremt stabilt.
              Men vart man hittar det i europa är ju en helt annan fråga.

              https://youtu.be/IMzgT6bPdo0?list=PL...oYx7ad6GjgONKz

              Comment


              • #22
                Re: Bilstereo-kemikalier

                Använd PL400.
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #23
                  Re: Bilstereo-kemikalier

                  Till vad?

                  Till styrenplast funkar det då inte.
                  Det är väldigt få lim som fungerar till feta plaster.

                  Blir väl som med trälimmet, lägger sig i en hinna ovanpå när det torkat,
                  och går att dra loss.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bilstereo-kemikalier

                    Bra 'fynd' Emilius, med superlimmet.
                    Sitter även jag i situationen med a-stolpar som bokstavligt talat lossnar från plasten.
                    Hittils har jag räddat dem med ett Casco SuperFix -sättlim. Grått, härdar sjukt långsamt, men en hel värld av skilnad i grepp och flexibilitet jämfört med PL400.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bilstereo-kemikalier

                      PL400 kan lösa ytan på cell- och styrenplast, så varför det inte skulle betta förstår jag inte. 200 och 600 är lämpligare om man ska limma cellplast just därför.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bilstereo-kemikalier

                        Originally posted by zrken View Post
                        Bra 'fynd' Emilius, med superlimmet.
                        Sitter även jag i situationen med a-stolpar som bokstavligt talat lossnar från plasten.
                        Hittils har jag räddat dem med ett Casco SuperFix -sättlim. Grått, härdar sjukt långsamt, men en hel värld av skilnad i grepp och flexibilitet jämfört med PL400.
                        Yes, kan tänka mig att någon har nytta av denna upptäckt,
                        för min del så är det kanon, jag har tagit i allt jag kan i träbiten och försökt bända loss den men det enda som rör sig är plasten, som spricker loss istället, träet sitter helt som fastgjutet.

                        Jag tror det som behövs vid dylik plast är något som snarare smälter plasten för att göra bitarna till ett, snarare än att lägga sig som en fog emellan.
                        Superlimmet gör just detta, plasten smälter, är väl för starka kemikalier i limmet egentligen, och detta gör att det funkar.

                        Tvett, kan hända att PL400 fungerar, har du provat detta på polystyren?
                        Jag har misstänkt att Polystyren är en fet plast, då den beter sig som andra feta plaster i stil med PP. Jag är däremot inte säker, de flesta sidor jag hittade vid en sökning på "RSM" var på tyska. Någon enstaka sida förklarade på engelska att det var injection molded polystyrene.
                        Såg nu att jag skrev fel tidigare, RSM är den rätta benämningen.

                        Vi limmade förr på jobbet skador i stötfångare med ett speciellt lim från 4CR, minns tyvärr inte namnet, men det är ett två-komponentslim,
                        och det kräver en speciell primer innan. Detta fungerar säkert också till denna plast.

                        Detta limmet var vad jag använde. De har någon annan typ av superlim med aktivator och det sägs vara det man ska använda till fet plast,
                        däremot upplevde jag att detta superlimmet funkade bra för mig.

                        http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...ecision-p53361

                        Hittade en intressant tråd med liknande diskussion på något forum,
                        där de hävdar att superlim inte fungerar, nåväl!

                        http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=16478

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bilstereo-kemikalier

                          Teroson PU 9225 och deras primer Terokal 150 borde fungera.
                          Länkar till deras PDF med medel, läs under plastreparationer.
                          http://www.loctite.se/ses/content_da...t_SE_WEB_2.pdf

                          Dessa kan vilken Mekonomenbutik som helst ta hem.
                          Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                          Digital Designs & LW Audio

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bilstereo-kemikalier

                            Nån som har provat montaget från Essve?
                            Jäkligt bra att det inte innehåller varken ftalater eller isocyanater... Har nog bara använt universalvarianten och limmat plexiglas, och fönsterruta med aluram på plåt. Verkar sitta bra iaf...

                            http://www.mynewsdesk.com/se/essve/p...miljoen-793600

                            Har limmat gummimattor med essves kontaktlim och swedols (märke?)på burk. Swedols luktar f-a-n, är segt att arbeta ut med pensel men räcker ändå längre än essve. Essve å andra sidan är väldigt lättarbetat och luktar mycket mindre.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bilstereo-kemikalier

                              Originally posted by areez View Post
                              Teroson PU 9225 och deras primer Terokal 150 borde fungera.
                              Länkar till deras PDF med medel, läs under plastreparationer.
                              http://www.loctite.se/ses/content_da...t_SE_WEB_2.pdf

                              Dessa kan vilken Mekonomenbutik som helst ta hem.
                              Plastreparation absolut, men hur är det att fästa trä mot plast?
                              Att limma plast kan jag tipsa om en bunt olika lim,
                              men ska man bygga trä på plast så blir det lite annat!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bilstereo-kemikalier

                                Originally posted by Phear View Post
                                Nån som har provat montaget från Essve?
                                Jäkligt bra att det inte innehåller varken ftalater eller isocyanater... Har nog bara använt universalvarianten och limmat plexiglas, och fönsterruta med aluram på plåt. Verkar sitta bra iaf...

                                http://www.mynewsdesk.com/se/essve/p...miljoen-793600

                                Har limmat gummimattor med essves kontaktlim och swedols (märke?)på burk. Swedols luktar f-a-n, är segt att arbeta ut med pensel men räcker ändå längre än essve. Essve å andra sidan är väldigt lättarbetat och luktar mycket mindre.
                                Jag och JohanH diskuterade detta,
                                har för mig jag läste i infon om varje lim de erbjuder att ungefär ingen funkar med fet plast iallafall. Någon enstaka gjorde kanske det och då stämde inte något annat istället.

                                Comment

                                Working...
                                X