Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bmw e91 Uppgradering (jätteinlägg)

Alright, då bör jag skippa den iden!

Comment

Hej!

Går i liknande funderingar om uppgradering, så jag hoppas det är ok att jag lånar din tråd för mitt egna bygge

Prioritet för mig är:
      - Inte behöva dra sladdar
      - Uppgraderingen skall vara plug and play och anpassat efter min bilmodell (E91 -2011)
      - Behålla "oemkänsla"
      - Det skall vara relativt enkelt gå att återgå till original i väsentliga delar.
      - Ska låta mycket bättre än prof. radio jag har idag.
      - Samma högtalartillverkare bilen igenom (Samma känsla som HK orginal fast Focal)

Jag tänker mig följande setup:
      1. Huvudenheten driver front och bakre högtalare via befintliga "original"-sladdar
      2. Basarna som sitter under sätena "kopplas ur" (Helst inte fysiskt), beroende på vad Zenec klarar. Istället använder jag aktiva baslådor under stolarna kopplade till huvudenhetens lågnivå.

Huvudenhet: Zenec Z-E3215 -1 st (4x40w)
      http://www.ars24.com/Navigation/Zene...3er-Serie.html
      Video: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=HmhdQ6-dons

Fronthögtalare: Focal IFBMW-S -2 st (40w st, Kommer börja med utanpåliggande diskanter. Om det är störande eller för "ej oem" kommer jag köpa originalkåpor med hål i till A-stolparna)
      http://www.ars24.com/Lautsprecher/Fo...l-IFBMW-S.html
      Video: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=MC_EvPrEGms

Bakhötalare: Focal IFBMW-C -2 st (40w st)
      http://www.ars24.com/Lautsprecher/Fo...l-IFBMW-C.html
      Video: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=OCZnAfEo-oE

Sub(ar): Focal IBUS20 -1 st (alt. 2st)
      http://www.ars24.com/Lautsprecher/Fo...ste-20-cm.html
      (Det finns även aktiva 2.1 subbar från focal som skulle kunna driva front och bak med lågnivå från huvudenheten, dock innebär det nog mycket mera kabeldragning. http://www.ars24.com/Subwoofer/Focal...ste-20-cm.html)

Stegvis
      Jag funderar på att göra installationen i steg för att känna mig för vad jag behöver. Exempelvis så tror jag på att börja med huvudenhet, front och en sub. Därefter komplettera med bakre högtalare och kanske extra sub alt. en 2.1 sub.

Sammanfattning
      Förhoppningsvis gör denna setup att jag slipper dra en massa sladdar över hela bilen. Som jag ser det är det främst + plus från batteri samt lågnivå och iso till basarna (för auto sens) som blir det jobbiga.

Kom med tips!
      Jag är relativt ny på ljud i bilar, så det uppskattas mycket om ni kommer med tips eller funderingar. Tror ni t.ex. att huvudenheten kommer orka driva front och bakre högtalarna?

@Martin F: Du som har Zenec, vet du om man kan "stänga av" eller sänka originalbasarna i Zenecen och endast låta basen gå via lågnivå? Vissa huvudenheter gör detta, som jag förstår, automatiskt när man kopplar in en bas på lågnivå.

Comment

Originally posted by Fredrik320xd View Post
        Hej!

Går i liknande funderingar om uppgradering, så jag hoppas det är ok att jag lånar din tråd för mitt egna bygge

Prioritet för mig är:
        - Inte behöva dra sladdar
        - Uppgraderingen skall vara plug and play och anpassat efter min bilmodell (E91 -2011)
        - Behålla "oemkänsla"
        - Det skall vara relativt enkelt gå att återgå till original i väsentliga delar.
        - Ska låta mycket bättre än prof. radio jag har idag.
        - Samma högtalartillverkare bilen igenom (Samma känsla som HK orginal fast Focal)

Jag tänker mig följande setup:
        1. Huvudenheten driver front och bakre högtalare via befintliga "original"-sladdar
        2. Basarna som sitter under sätena "kopplas ur" (Helst inte fysiskt), beroende på vad Zenec klarar. Istället använder jag aktiva baslådor under stolarna kopplade till huvudenhetens lågnivå.

Huvudenhet: Zenec Z-E3215 -1 st (4x40w)
        http://www.ars24.com/Navigation/Zene...3er-Serie.html
        Video: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=HmhdQ6-dons

Fronthögtalare: Focal IFBMW-S -2 st (40w st, Kommer börja med utanpåliggande diskanter. Om det är störande eller för "ej oem" kommer jag köpa originalkåpor med hål i till A-stolparna)
        http://www.ars24.com/Lautsprecher/Fo...l-IFBMW-S.html
        Video: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=MC_EvPrEGms

Bakhötalare: Focal IFBMW-C -2 st (40w st)
        http://www.ars24.com/Lautsprecher/Fo...l-IFBMW-C.html
        Video: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=OCZnAfEo-oE

Sub(ar): Focal IBUS20 -1 st (alt. 2st)
        http://www.ars24.com/Lautsprecher/Fo...ste-20-cm.html
        (Det finns även aktiva 2.1 subbar från focal som skulle kunna driva front och bak med lågnivå från huvudenheten, dock innebär det nog mycket mera kabeldragning. http://www.ars24.com/Subwoofer/Focal...ste-20-cm.html)

Stegvis
        Jag funderar på att göra installationen i steg för att känna mig för vad jag behöver. Exempelvis så tror jag på att börja med huvudenhet, front och en sub. Därefter komplettera med bakre högtalare och kanske extra sub alt. en 2.1 sub.

Sammanfattning
        Förhoppningsvis gör denna setup att jag slipper dra en massa sladdar över hela bilen. Som jag ser det är det främst + plus från batteri samt lågnivå och iso till basarna (för auto sens) som blir det jobbiga.

Kom med tips!
        Jag är relativt ny på ljud i bilar, så det uppskattas mycket om ni kommer med tips eller funderingar. Tror ni t.ex. att huvudenheten kommer orka driva front och bakre högtalarna?

@Martin F: Du som har Zenec, vet du om man kan "stänga av" eller sänka originalbasarna i Zenecen och endast låta basen gå via lågnivå? Vissa huvudenheter gör detta, som jag förstår, automatiskt när man kopplar in en bas på lågnivå.
        Så här 60 monteringar senare i BMW med Plug & play produkter så känns din plan en aning krånglig.

Det finns en del butiker i stockholms området, prata med någon av dom och se vad dom säger.
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Du har rätt, jag missförstod nog hur focals bas fungerar. Den verkar gå in mellan förstärkaren och högtalarna, där filtrerar den bort basljud ex. under 100hz.

2.1 varianten förstärker även fronthögtalarna. Vilket borde göra det till ett smart komplement till original stereon.

I båda fallen verkar behöver man inte dra kablar utan det går via befintliga dragningar. Plug and play. Om jag förstått det hela rätt.

Comment

Frågan är bara var du ska få plats med de där lådorna?

Ska man lägga den summan som detta paket går lös på så kan jag utlova ett bättre resultat med andra produkter!
            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Du har rätt. Kommer nog köra på ungefär samma sätt som Martin F.

Räcker det med ett Mosconi gladen one 60.6 för att driva de front, bas och bak-högtalare som Martin F har med i sin beskrivning?
              Kan den förstärkaren stängas av och på med tändningen på ett enkelt sett eller måste man manuellt slå på och av den?

Gladen one med DSP verkar lättare att ställa in men det kanske inte behövs?

Den här killen har satt förstärkaren vänstra sidan av bakluckan. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=822366
              Har du testar det tidigare?

Har du något tips på bra bygge? kanske något tråd som du vet man kan kolla?

Tacksam för svar!

Comment

Kan den förstärkaren stängas av och på med tändningen på ett enkelt sett eller måste man manuellt slå på och av den?
                Dom har Autostart, slår igång när det kommer signal.

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Vad är anledningen till att du vill byta orginal radion redan i början? Är det främst för ljudet eller är det mest för att du vill ha GPS/navigering?

Är det främst du och de i framsätet som ska lyssna på musik? Jag skulle personerligen låta orginal bakhögtalarna vara kvar som de är och driva dem på orginal radion och enbart byta framsystemet.

Har du kollat om du har baslådorna under båda framstolarna eller enbart under förarstolen. Vet att de tog bort högtalarna under passagerarstolen efter faceliften. Men vad jag förstår så har en del fortfarande kvar själva lådan under passagerarstolen så att du kan sätta in en vanlig högtalare. Om du inte har själva lådan under passagerarstolen brukar de gå att köpa på skroten.

Börja med att ta en sväng till seastreamsgarage eller PMshoppen som har både slutsteg och färdiga högtalar kitt till din bil.
                  http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=24

Min personerliga erfarenhet är att du garanterat kommer att behöva ha slutsteg om du vill bli nöjd med ljudet.

Sen, när det kommer till olika högtalare har jag inte haft möjlighet att jämföra olika märken och modeller själv. Finns ju lite olika allternativ beroende på vilken prisklass du tänkt dig och vad du är ute efter för ljud.

Gladen One BMW kiten är nog en av de vanligaste förekommande i sverige. Sen finns det ett par till allternativ runt den prisklassen, 3500 kr. Tror att du skulle bli nöjd med ett gladen one kit tillsammans med ett gladen steg.

Den högtalare som jag personerligen skulle vara mest nyfiken på att få provlyssna är Etons helt nya högtalare som de släppte i början av året eller german maestro. Det är en prisklass upp jämfört med gladen one högtalarna. Om jag skulle kört utan subb så skulle jag nog själv köpt två B-150 högtalare istället för de jag kör på idag.

Eton B150 USB

ETON B 100T

German maestro SWF 8012he

Skulle vara riktigt intressant att få möjlighet att prova alla tre basarna i en bil för att se hur de låter.

Eton är den tillverkare som gör högtalarna till BMW's Individual audio system. Det är BMWs riktiga system när det kommer till ljudkvalite och ett steg bättre än HK systemet.

Om du har vägarna förbi norra stockholm nästa vecka så kan du få lysna på en E91:a med proffesional radion och ett slutsteg. Det är kopplat till ett vanligt 3-vägs system utan tidskomp tillsammans med en liten subb för tillfället. Jag gissar att basarna jag har under stolarna påminner till viss del hur gladen one basarna låter. ¨
                  Kan koppla ur subben och ändra HP filtret till basarna under stolarna så kan du får en ide om hur basen kan låta med enbart orginal placering.
                  Då får du se hur det låter med orginal radion kopplat till ett slutsteg utan att eq och liknande. Du kan klara dig hyffsat långt på orginal radion

Jag har inte programerat om radion än, så den är programerad för basic högtalarpaketet, samma som i din bil gissar jag.
                  Jag ska programera om min radio när jag får lite mer tid över. Jag ska även installera mitt andra steg i bilen så att jag kan koppla om till aktiv delning igen och börja få lite riktigt ljud igen

Comment

Enligt min erfarenhet så tror jag inte man får speciellt stora skillnader i att ha olika typ av basar under stolarna.
                    För om man rattat en flock olika bilmodeller så märker man snart att det är bilen som är begränsningen för hur bra man får till basen.

Att inte köra med DSP om man vill få ut det sista ur "bilen" så är man rökt.
                    Om man inte ha total kontroll över höger och vänster bas separat så kan man inte heller maxa basarnas prestanda.

Ljudet från vänster bas som ger reflexer snett bakifrån måste man kunna styra, samtidigt har den högra sitt liv.

Min favoritcupé är absolut E91.
                    Denna känns mest dämpad och kontrollerad.
                    Men en E88 som sommarbil med Gladen One 201 och ett Mosconi One 4,120 DSP är nog den roligaste leksaken 2014!
                    sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by heddan99 View Post
                      Vad är anledningen till att du vill byta orginal radion redan i början? Är det främst för ljudet eller är det mest för att du vill ha GPS/navigering?

Är det främst du och de i framsätet som ska lyssna på musik? Jag skulle personerligen låta orginal bakhögtalarna vara kvar som de är och driva dem på orginal radion och enbart byta framsystemet.

Har du kollat om du har baslådorna under båda framstolarna eller enbart under förarstolen. Vet att de tog bort högtalarna under passagerarstolen efter faceliften. Men vad jag förstår så har en del fortfarande kvar själva lådan under passagerarstolen så att du kan sätta in en vanlig högtalare. Om du inte har själva lådan under passagerarstolen brukar de gå att köpa på skroten.

Börja med att ta en sväng till seastreamsgarage eller PMshoppen som har både slutsteg och färdiga högtalar kitt till din bil.
                      http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=24

Min personerliga erfarenhet är att du garanterat kommer att behöva ha slutsteg om du vill bli nöjd med ljudet.

Sen, när det kommer till olika högtalare har jag inte haft möjlighet att jämföra olika märken och modeller själv. Finns ju lite olika allternativ beroende på vilken prisklass du tänkt dig och vad du är ute efter för ljud.

Gladen One BMW kiten är nog en av de vanligaste förekommande i sverige. Sen finns det ett par till allternativ runt den prisklassen, 3500 kr. Tror att du skulle bli nöjd med ett gladen one kit tillsammans med ett gladen steg.

Den högtalare som jag personerligen skulle vara mest nyfiken på att få provlyssna är Etons helt nya högtalare som de släppte i början av året eller german maestro. Det är en prisklass upp jämfört med gladen one högtalarna. Om jag skulle kört utan subb så skulle jag nog själv köpt två B-150 högtalare istället för de jag kör på idag.

Eton B150 USB

ETON B 100T

German maestro SWF 8012he

Skulle vara riktigt intressant att få möjlighet att prova alla tre basarna i en bil för att se hur de låter.

Eton är den tillverkare som gör högtalarna till BMW's Individual audio system. Det är BMWs riktiga system när det kommer till ljudkvalite och ett steg bättre än HK systemet.

Om du har vägarna förbi norra stockholm nästa vecka så kan du få lysna på en E91:a med proffesional radion och ett slutsteg. Det är kopplat till ett vanligt 3-vägs system utan tidskomp tillsammans med en liten subb för tillfället. Jag gissar att basarna jag har under stolarna påminner till viss del hur gladen one basarna låter. ¨
                      Kan koppla ur subben och ändra HP filtret till basarna under stolarna så kan du får en ide om hur basen kan låta med enbart orginal placering.
                      Då får du se hur det låter med orginal radion kopplat till ett slutsteg utan att eq och liknande. Du kan klara dig hyffsat långt på orginal radion

Jag har inte programerat om radion än, så den är programerad för basic högtalarpaketet, samma som i din bil gissar jag.
                      Jag ska programera om min radio när jag får lite mer tid över. Jag ska även installera mitt andra steg i bilen så att jag kan koppla om till aktiv delning igen och börja få lite riktigt ljud igen
                      @ heddan99: Tack för intressant läsning. Visste inte att jag kanske bara har en bas under stolarna. Bra att det finns alternativ till Gladen.

Uppgraderingen kommer göras som ett hobbyprojekt, men jag vill ändå inte göra någon halvmesyr. Just nu är det i planeringsstadiet, hoppas kunna sätta igång om någon månad.

Jag har inte gjort någon budget ännu, men ett snabbt överslag så blir det ca 16 500 för följande:
                      Z-E3215 Zenec E> GO naviceiver BMW 3-serie
                      Mosconi G ONE60.6
                      Gladen ONE BMW 201
                      Gladen ONE 100 BMW
                      2st nya rutramar till A-stolpen för diskanter.

Har någon uppfattning om vad sladdar och dämnings material kostar i vid ett projekt som detta?

Hur mycket måste man dämpa? Endast dörrarna eller ska man försöka ta en del av golvet när man ändå håller på?

Tips på vilka typer av kablar som man kan använda från lågnivå på huvudenheten, till högtalarna osv tas gärna emot!

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                        Enligt min erfarenhet så tror jag inte man får speciellt stora skillnader i att ha olika typ av basar under stolarna.
                        För om man rattat en flock olika bilmodeller så märker man snart att det är bilen som är begränsningen för hur bra man får till basen.

Att inte köra med DSP om man vill få ut det sista ur "bilen" så är man rökt.
                        Om man inte ha total kontroll över höger och vänster bas separat så kan man inte heller maxa basarnas prestanda.

Ljudet från vänster bas som ger reflexer snett bakifrån måste man kunna styra, samtidigt har den högra sitt liv.

Min favoritcupé är absolut E91.
                        Denna känns mest dämpad och kontrollerad.
                        Men en E88 som sommarbil med Gladen One 201 och ett Mosconi One 4,120 DSP är nog den roligaste leksaken 2014!
                        Så man måste ha en förstärkare med tillägget DSP för att kunna ställa in alla parametrar perfekt? I korta drag vad är det som skiljer en förstärkare med eller utan DSP?

Comment

Rekomenderar dig helt klart att ta en sväng förbi antingen pmshoppen eller seastreams garage.
                          De har både gladen och zenec enheten och kan ge dig mer seriösa råd om vad du bör lägga pengar på beroende på ditt behov och vad du vill ha ut. T.ex. om du ska köra på steg med inbyggd DSP eller separat 4-6 eller 6-8.
                          De kan även rekomendera dig vad som är vettigt att lägga på dämpning och kablar beroende på vad du har för referencer och krav på ljudet.

Som Nonne skriver så är E91:an hyffsat väldämpad från början, så du behöver inte dämpa ihjäl dig om du inte har väldigt höga krav.

Comment

Jag får nog göra det för många frågor jag vill ha svar på.

Räknade lite snabbt på det och jag kommer lätt upp i ca 20 000 SEK. Dyr hobby

Återkommer med uppdatering om va PMshopen säger.

Comment

Jag får nog göra det för många frågor jag vill ha svar på.

Räknade lite snabbt på det och jag kommer lätt upp i ca 20 000 SEK. Dyr hobby

Återkommer med uppdatering om va PMshopen säger.
                              Grabbarna i Stockholm har bra koll på vad och hur saker och ting fungerar.
                              Dom liksom jag monterar en hel del BMW i olika modeller, iom detta så får man rutin på vad som behövs och inte behövs för att lyckas med installationen.

Med en budget på 20 000:- så har du extra allt, jag personligen hade skippat bakhögtalarna, lagt pengarna på ett 120.4 i stället.
                              Men .... 60 Watt räcker länge i bilarna, ska man ha mer effekt så måste man ha kontroll över effekten med inbyggd eller extern DSP.

Har du extern DSP så finns möjligheten att bygga ut med ett steg till en sub också!
                              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

http://www.germaniks.com/amplifiers-...e-bmw-stage-1/

Hittade detta kit på en engelsk sida. Bra pris om man ska framförallt ska köra original stereon och inte vill använda lågnivå.

Comment

Working...
                                X