Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips för att få bättre fart på framsystemet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips för att få bättre fart på framsystemet

    Hallå!

    Håller på i min 945 och fixar. Har ett JL C5,25" kit som jag köpte i höstas, men jag har flyttat så jag kan inte åka till den butiken för råd. Först satte jag diskanten på a-stolpen, och midden på originalplats men jag förstärkte så att den satt i ca 20 mm spånplatta.

    Nu i helgen har jag byggt om så jag har tagit bort kartfacken och satt en stor 12 mm MDF skiva som delvis sitter dubbelt, och högtalaren är nerflyttad. Nu skramlar dörren i princip ingenting och det låter mycket renare än förut. Mitt problem är att jag tycker inte att det blir riktig fart på systemet, känns som att midbasen inte är tillräcklig. Kitet delas passivt, med HP i stereon (Alpine 117) och drivs av ett R-F T600.2. Det slog mig att nu är det fullt möjligt att stoppa i dubbla 5,25", eller antingen enkel eller dubbel 6,5".

    Jag har även ett DLS Ur35i kit som används inomhus, då det inte lät så bra när jag monterade det i bilen, så jag tänkte spara det till jag tar mig tid och gör en bättre montering och plastar a-stolparna. Detta har jag tänkt göra till sommaren. Då är planen att jag ska använda diskant och mellanregister och köra på filtret, och sedan midbas separat på R-F steget. Tanken är att skaffa ett mindre tvåkanals-steg till filtret, typ Genesis SA-50.

    Jag har en DD W6,5 liggandes (tänkt till ett frontsub-bygge som inte blev av), ska jag då sälja JL-kitet och köpa en till DD och köra i dörrarna, skaffa ett mindre steg och köra högtalarna på eller ska jag försöka mig på att bygga frontsub av DD och fortsätta köra högtalarna passivt och försöka grovkompa kitet tillsammans med frontsubben? Ett tredje alternativ skulle kunna vara att sälja allting och köpa sig kanske ett Amega-system, eller annat motsvarande. Subben är en DD 3512, drivet av Mutant Ascension 1.

    Har inte så mycket pengar just nu, men ska sommarjobba och sen börja jobba i höst. Behöver köpa ett till batteri, då jag bara har original nu. (Subben är nerställd då jag har för lite ström och den överröstar framsystemet.)

    Det jag vill ha är helt enkelt ett system som låter bra, och kan spela hyfsat högt med härlig stampa-takten känsla i. Vad ska jag göra för att uppnå det?
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Tips för att få bättre fart på framsystemet

    Jag hade ett liknande system förut i min gamla 406:a.

    Jag drev DLS-kittet med ett fyrkanalssteg och använde ett gammalt aktivt Alpinefilter för att få till bra delning mellan mellanregistret och diskanten. På så sätt fick 8 kanalers aktiv delning trots att huvudenheten bara hade 6 kanaler. Tidskompet gick att få till hyffsat eftersom diskant och mellanregister satt precis bredvid varandra i a-stolpen.

    Jag hade dubbla 6,5" i framdörrarna drivet med ett större 2-kanalssteg. Det var i minsta laget för att möta upp 3512:an på ett vettigt sätt. Hade jag byggt något liknande idag så hade jag valt dubbla 8" om möjligheten finns.

    De delningsfrekvenser jag tyckte fungerade bäst var: Dls-kittet från 400 Hz och uppåt. Kommer inte ihåg var ställde delningen mellan diskant och mellanregister. Midbasar 40-400 Hz och basen 15-40 Hz.

    Comment


    • #3
      Re: Tips för att få bättre fart på framsystemet

      Du har väldigt många idéer och tankar som spretar lite åt olika riktningar. Det är gemytligt att läsa om den där <bilstereo elden>
      Men, en smula svårare att vara konkret i förslag.

      Jag tror precis Som Bengt att vägen är mot 2x6.5 i framdörr. 2x8" är fett kaxigt, men då gäller det att hålla sig borta från de här ploy PA-elementen.

      Så vad jag hade siktat på i ditt läge:
      Du har en trevlig bas, en trevlig stereo, och ett trevligt rockford steg med bra ös i.
      Problemen är att få ihop tillräcklig midbass och ett vettigt frontsystem, som jag bedömer det.

      Först tycker jag du ska sälja dina DD W6.5", Ur35i, och nuvarande JL-kit.
      Sedan köpa 2x6.5" kit. (här kan man göra en cool lösning med delning sen, där du placerar en diskant nära 6.5" i dörren, och en uppe i a-stolpe, men betydligt högre delad vilket gör att ljudbilden ändå hålls ihop (har för mig db5mike(?) fick tips av en sådan lösning av Robsarve i sin byggtråd).
      Avslutningsvis lägga in en hög dämpmatta i framdörrarna. Det är A, O, och hela djävla alfabetet för att få till en midbass som spöar grisar på distans.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Tips för att få bättre fart på framsystemet

        En lösning som jag skulle satsat på är 2 stycken 6.5 mid basar i dörren tex Gladen SQX 165 DUAL.http://www.ljudbyggaren.se/index.php...roduct_id=1656
        och ett par 3,5 uppe i a-stolparna tillsammans med diskanterna tex Gladen Zero Pro 80 http://www.ljudbyggaren.se/index.php...roduct_id=1863
        Då har du ett system som kommer att hänga med det mesta.Detta var bara ett exempel på en lösning som kommer att funka oavsätt vilket märke du väljer på högtalarna.
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

        Comment


        • #5
          Re: Tips för att få bättre fart på framsystemet

          Dubbla åttor kommer det inte att bli (just nu iaf) men dubbla 6,5or är helt klart intressant. Enkel åtta är även det möjligt.Problemet är ju att jag i princip inte har några pengar just nu, om jag inte kan sälja någonting. La ut en annons på JL-kitet, tänkte om jag får sålt det eller om jag får något trevligt byte så får jag se vart jag hamnar.

          Det jag hade tänkt mig var egentligen att använda DLS-kitet men byta ut midbasarna, men det är ju alltid roligt att prova nytt men det är ju tyvärr också ett dyrare alternativ.



          Preliminärplanen just nu så hoppas jag få sålt JL-kitet, köpa en till DD och köra en i varje dörr till i sommar/höst, tillsammans med DLS. När jag får mer pengar och kan köpa ett helt nytt kit lutar det mot dubbla 6,5or. Väldigt intressant det där du sa zrken angående delning på diskanterna, absolut värt att lägga på minnet.

          Som du är inne på är det i framsystemet problemet sitter. Naturligtvis kommer det dämpas! Har just nu ett bulkpack silentcoat fördelat över bilen, men det ska in mer i dörrarna och planen är att det ska hamna minst ett lager i taket till sommaren!

          Amega har jag varit sugen på rätt länge, även fast jag inte lyssnat så mycket på det. Det hade också varit roligt med ett DD-framsystem för att matcha basen, det enda DD jag har hört var i Heddes bil på Elmia och då var det lite svårt att bilda sig en uppfattning. Någon som lyssnat på DD VO åttatummare? Har sett att det finns en del till salu. Jag har märkt att Gladen har blivit populärt på senaste tiden, verkar som att man skulle försökt få till en provlyssning.




          Var ute idag och byggde en prototyp på en baffel i mdf till DLS-kitet för att prova lite. Tidigare körde jag mellanregistret "upp i rutan", då blev det en otrevligt förstärkning i mellanregistret på högre volym. Tråkigt nog var det fortfarande kvar nu när jag provade on-axis, vet inte riktigt vad jag ska göra för att få det bra. Inomhus låter det väldigt bra så jag antar att det är något i bilen eftersom att JL-kitet låter bra på samma steg. Kanske instrumentbrädan som gör det? Är det att domar tenderat att vara lite skarpa och distinkta tillsammans med någon slags förvrängning i kupén? Har tyvärr lite erfarenhet av olika konfigurationer. Ska prova mer imorgon och se vad jag kommer fram till.
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #6
            Re: Tips för att få bättre fart på framsystemet

            Originally posted by Lillalilja View Post
            Jag har märkt att Gladen har blivit populärt på senaste tiden, verkar som att man skulle försökt få till en provlyssning.
            Du kan få lyssna på både Amega och Gladen om du kommer till Motorshowen.

            Pierre(vet att det är långt, men har haft folk från både Ö-sund, Umeå och Lycksele här)
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Tips för att få bättre fart på framsystemet

              Skrev i våga fråga-tråden men har inte fått något svar så provar här.

              Har provat lite olika vinklar och positioner med DLS-kitet i bilen och kommit fram till att instrumentbrädan förstärker mellanregistret väldigt mycket som gör det vasst/obehagligt.

              Provade att lägga en fleecematta på brädan och det blev så mycket bättre! Nu undrar jag om ni har några tips på hur jag ska lösa det här problemet? Är inte speciellt sugen på att klä om den, men finns det kanske någon slags plastfilm eller liknande man kan lägga på som dämpar? Brädan är väldigt "glatt" nu eller hur man ska beskriva det. Tyg hade förmodligen varit bäst med det blir ganska mycket jobb med det.
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment

              Working...
              X