Announcement

Collapse
No announcement yet.

var börja felsöka? effekten uteblir?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: var börja felsöka? effekten uteblir?

Originally posted by Nonne View Post
    Då har du bar en spole kopplad!

Jag tror som ChriZtoffer att du kopplat en spole fel!

Ta ett batteri och ploppa basen.

+ på + ska ge konutslag UTÅT

Gör det på båda spolarna så är du i fas!
    Min Alpine har bara en spole, och den är på ca 4 ohm, den basen (Focus MK4) jag har lånat har 2*2 ohm spole. Basen jag har lånat spelar hyfsat ihop med mitt Pioneer GM-D9601 slutsteg. Men Alpine basen är nog ett skilt problem...
    Tror jag har lokaliserat ett problem, ljudet blev sämre när jag monterade stereon tillbaka till sin plats= något problem med lågnivåkabeln

Comment

Originally posted by Mintzu View Post
      bassboost aktiverat till kanske hälften
      Här får man komma ihåg att den funktionen innebär rejäl förstärkning av vissa frekvenser, konen kan göra större utslag jämfört med ett kraftigare steg utan bassboost aktiverat.

När du provade de andra stegen, hade du subsonicfiltret aktiverat på dessa då?
      Den egenbyggda lådan, hur många liter är den på och vilka portmått har den?
      Lånade du alltså en Fokus MK4 12D2 och testade den i samma låda som Alpine SWG?

Nu anges visserligen parametrarna till MK4 vid 1 Ohm , men om man utgår ifrån dessa värden vid 4 Ohm så blir slutresultatet ungefär likadant när det gäller ljudtrycket om man jämför samma lådvolym och avstämning. Frekvenskurvan blir litegrann mer peakad med MK4, men det skiljer inte så väldigt mycket ändå.

Vad jag vill komma fram till är att i teorin bör båda basarna spela ungefär lika högt ifall MK4 kopplas till 4 Ohm, men man kan nog bli "lurad" av en eventuellt mer peakad frekvensgång hos MK4. Båda basarna borde göra ungefär lika stora konutslag också, kanske aningen större utslag hos SWG 1244.
      Last edited by Optima; March 24, 2013, 18:08.

Comment

Originally posted by Optima View Post
        Den egenbyggda lådan, hur många liter är den på och vilka portmått har den?
        Lånade du alltså en Fokus MK4 12D2 och testade den i samma låda som Alpine SWG?

Nu anges visserligen parametrarna till MK4 vid 1 Ohm , men om man utgår ifrån dessa värden vid 4 Ohm så blir slutresultatet ungefär likadant när det gäller ljudtrycket om man jämför samma lådvolym och avstämning. Frekvenskurvan blir litegrann mer peakad med MK4, men det skiljer inte så väldigt mycket ändå.

Vad jag vill komma fram till är att i teorin bör båda basarna spela ungefär lika högt ifall MK4 kopplas till 4 Ohm, men man kan nog bli "lurad" av en eventuellt mer peakad frekvensgång hos MK4. Båda basarna borde göra ungefär lika stora konutslag också, kanske aningen större utslag hos SWG 1244.
        Den egenbyggda lådan är på ca 35.21 liter minus port och element. Porten är ca 222 mm lång och 12543 mm^2 (alltså ca 5") Allt enligt Alpines instruktioner.
        Den lånade basen (Focus Black MK4 12D2) har egen fabriksbyggd basreflex låda, lite mindre än den åt Alpine och även mindre rör diam. Har ej mått nu just på den, men kan fixa om relevant.

Nu till min fråga: Är det så att den billiga Alpine basen kan jämföras med den dyrare MK4:an? samma sak fast ändå olika? Visserligen den ena 4 ohm och den andra 2*2 ohm, men ändå, isf känns det aningen dumt att snegla på den dyra bara för att den spelar...

En annan fundering: Kan lågnivåkabeln ställa till med mina bekymmer?

Comment

Med den där lådvolymen och portmåtten blir avstämningen uppåt 56 Hz om jag utgår ifrån en slotport som är 300x41,81 mm, en sån låda borde inte klara av djupbas speciellt bra. Jag hittar dock inget förslag med den lådvolymen och portarean i PDF-manualen: http://www.alpine.de/fileadmin/user_...WG-1044_EN.pdf

MK4 har lite större Xmax och tål mer än dubbelt så mycket RMS-effekt, sett ur den synvinkeln verkar den vara "bättre". Men det går ju inte att avgöra tex ljudkvaliteten på det sättet, sånt måste lyssnas fram.

En dålig lågnivåkabel kan orsaka svaga signaler och då kan ljudet också bli svagt, det är rimligt.

Comment

jag har funderat på att byta ut DLS kabeln mot en annan, ifall om att det kan vara så enkelt....övrigt så är strömkopplingarna ok, även kollat med multimeter

denna låda refererades jag till: http://www.alpine-europe.com/index.p...el_num=product

Comment

Originally posted by Mintzu View Post
              Min Alpine har bara en spole
              Jaja, det var en Type-G och inte Typ-R ..... sorry!
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
              X